Narrating Law and Laws of Narration in Medieval Scandinavia

International Workshop

23 - 24 March 2017


Icelandic Family Sagas and Contemporary Sagas seem to be the perfect source for analyses of disputing strategies and conflict resolution in acephalic societies. Consequently, their accounts drew the interest of legal historians already in the 19th century, and impulses from anthropology were taken up quite early by scholars dealing with the sagas. Since the turn of the millennium, narrative representations of disputes, of legal, moral and social norms have received considerable attention by scholars who concentrate not only on Iceland, but also on other regions of medieval Scandinavia. Many publications provide stimulating insights into disputing strategies in the Scandinavian countries, also with respect to comparative approaches and transcultural phenomena in a wider European framework. These aspects have been dealt with mainly by historians.

At the same time, philological research into saga literature has drawn inspiration from the cultural turn(s) of the last decades. It has been demonstrated that referential narrations of different saga genres adhere to the same or very similar narratological principles, which has in turn lead to an emphasis of the literary and constructive character of historiography in a broader sense. At the same time, the polyphony of narrative voices in saga literature has been stressed. The transgression of legal norms, the unfolding of conflicts and their solution in certain sagas have been shown to be ironic or even carnivalesque in comparison to earlier texts. This, in turn, has influenced hypotheses on the development of saga literature in its cultural context.

The workshop aims to bring together the perspectives of history and philology on the literary representation of law and social norms in medieval Scandinavia, including a comparative glance at the neighbouring European regions. The following questions will be addressed: Are there specific rules of narrating the law in medieval texts from Scandinavia? How are these rules influenced by genre aesthetics and language? How can differences in the representation of norms between legal and narrative texts be explained? What are the consequences of emplotment for the source value with respect to social practice? How does mythology interact with plot structures? How is the social logic of disputes and their solution connected to the logic of mimesis in narrative?

We expect that the combination of historical and philological approaches will lead to fruitful discussions and new insights.







Isländersagas und Gegenwartssagas stellen scheinbar ideale Quellen dar, um Strategien der Führung und Beilegung von Konflikten in akephalen Gesellschaften zu analysieren. Nicht umsonst zogen sie bereits im 19. und frühen 20. Jahrhundert die Aufmerksamkeit von Rechtshistorikern auf sich; Impulse der Anthropologie wurden in der rechtsgeschichtlichen Auseinandersetzung mit Sagas ebenfalls relativ früh aufgegriffen. Seit der Jahrtausendwende schließlich erfahren narrative Repräsentationen von Konflikten bzw. rechtlichen, moralischen und sozialen Normen eine hohe Aufmerksamkeit, die sich auch jenseits des isländischen "Freistaats" für andere Regionen Skandinaviens zeigt. Zahlreiche Publikationen auf dem Felde der Rechtsanthropologie bzw. der dispute studies eröffnen neue Einsichten, auch im Hinblick auf komparative Herangehensweisen und transkulturelle Phänomene in einem europäischen Kontext. Bisher dominieren hier geschichtswissenschaftliche Arbeiten.



Parallel hierzu hat die literaturwissenschaftliche Sagaforschung an den kulturwissenschaftlichen Wenden der letzten Jahrzehnte partizipiert. Es zeigte sich, dass referentielle Erzählungen verschiedener Sagagenres denselben oder sehr ähnlichen narratologischen Prinzipien gehorchen, was seinerseits zu einer Betonung des literarischen, konstruktiven Charakters gerade auch historiographischen Erzählens in einem weiteren Sinne führte. Gleichzeitig wurde die Polyphonie innerhalb der Sagaliteratur und der einzelnen Gattungen betont. Es zeigt sich, dass die Überschreitung rechtlicher Normen, die Entfaltung und Beilegung von Konflikten in einzelnen Texten in ironisierender oder gar ans Karnevaleske grenzender Weise dargestellt sein kann. Dies wiederum führte zu neuen Hypothesen über die Entwicklung von Literatur in ihrem kulturellen Kontext.



Der Workshop setzt sich zum Ziel, geschichtswissenschaftliche und philologische Perspektiven auf die literarische Repräsentation rechtlicher und sozialer Normen im mittelalterlichen Skandinavien zusammenzubringen, einschließlich eines vergleichenden Blicks auf europäische Nachbarregionen. Zu behandelnde Fragen lauten: Finden sich spezifische Regeln des Erzählens vom Recht im mittelalterlichen Skandinavien? Wie sind diese Regeln bestimmt durch Genreästhetik und Sprache (Latein/Volkssprache)? Wie lassen sich Differenzen zwischen Rechtstexten und Erzähltexten in der Repräsentation von Normen erklären? Was sind die Konsequenzen des emplotment für den Quellenwert bezüglich sozialer Praxis und Mentalität? Wie interagiert Mythologie mit den Plotstrukturen? Wie verhält sich die soziale Logik von Konflikten zur Logik der Mimesis in der Erzählung?



Wir erwarten, dass die Kombination geschichts- und literaturwissenschaftlicher Herangehensweisen fruchtbare Diskussionen anstößt und neue Einsichten eröffnet.







Programme:


Thursday, 23 March 2017

08:30 Registration

09:00 Introduction

A. Narrating Law: Legal Texts - Narrative Texts - Contexts

09:30-10:15 Jón Viðar Sigurðsson (Oslo): How can Differences in the Representation of Norms Between Legal and Narrative Texts in the Icelandic Free State be Explained?

10:15-11:00 Jenny Benham (Cardiff): Resolving Conflict in England and Scandinavia: Law, Narration and Practice

11:00-11:30 Coffee

11:30-12:15 Hans Jacob Orning (Oslo): Between Fact and Fiction: Disputing in Law, History and Legend

12:15-13:00 Jens Eike Schnall (Bergen): Framing Law in Old Norse Literature

13:00-14:30 Lunch

B. Laws of Narration: Narratological Approaches

14:30-15:15 Hartmut Bleumer (Göttingen): Power, Violence, and the Poetics of Injustice in German Heroic Epics

15:15-16:00 Hannah Burrows (Aberdeen): Court Poetry: Narrating Law and Justice in Skaldic Verse

16:00-16:30 Coffee

16:30-17:15 Roland Scheel (Göttingen): Text Structure and Legal Norm: Composition and Ethical Values in Saga Literature

17:15-18:00 Kyle Hughes (Dublin): What is ´Good Law´? Law as Communal Performance in the Íslendingasögur

18:00-18:20 Coffee

C. Narrating Law: Discourses on Social Norms

18:20-19:05 Mia Münster-Swendsen (Roskilde): Inventing Past Law for the Future: The Lex castrensis of Sven Aggesøn

19:30 Conference Dinner





Friday, 24 March 2017

09:00-09:45 Keith Ruiter (Aberdeen): Berserks Behaving Badly: Manipulating Normativity in Eyrbyggja Saga

09:45-10:30 Daniela Hahn (München): The Right of the Little Man? Trials for Thievery and Social Standing in the Sagas of Icelanders

10:30-11:00 Coffee

D. Narrating Law: Mythological Traditions

11:00-11:45 Heike Sahm (Göttingen): Things and Justice. Material Objects in Retaliation Plots of Heroic Epic

11:45-12:30 Jiri Starý (Prague): History or Idea? The Legendary Laws of Old Norsemen

12:30-13:30 Lunch

13:30-14:15 Anne Irene Riisøy (Buskerud/Vestfold): Law in Old Norse Poetry

14:15-15:00 Matthias Teichert (Erlangen/Göttingen): Týr, Fenrir, and the Brísingamen. Tales of Law, Crime, and Violence in Eddic Mythology and their Indo-European Subcontexts

15:00-15:30 Coffee

15:30-16:15 Final Discussion