Books and Book Chapters





Books & Book Chapters



  • Bührke, J.; Falk, N.; Herrenkind B.; Schaupensteiner, N.; Cords, S.; Wehinger, J.; Lembcke T.-B.; Brendel, A. B. (2022), Das 100.000-Kilometer-Fahrzeug – Implikationen für die Transformation von Automobilherstellern durch die Circular Economy, In: Proff H.: Transforming Mobility – What Next?, Springer Gabler, Wiesbaden. [VHB 3: n.a.] (forthcoming)
  • Green IT - Erkenntnisse und Best Practices aus Fallstudien, Springer, 2013 (Zarnekow, R., Kolbe, L.)
  • Harnischmacher, C.; Greve, M.; Brendel, A.B.; Wulff, B.; Kolbe, L.M. (2021): A Smart Grid in Container Terminals: Cost Drivers for Using the Energy Storage of Electric Transport Vehicles for Grid Stability, in: Lind, M.; Michaelides, M.; Ward, R.; Watson R.Th. (Eds.), Maritime Informatics, Springer, 2021, pp. 205-219.
  • Niechoy, A.; Masuch, K.; Trang, S.: How do employees learn security behavior? An integrated perspective on social learning and rational decision making, pp. 1-10.
  • Herrenkind, B.; Bührke, J.; Fleischmann-Kopatsch, A.-C.; Wehinger, J.; Brendel, A.B.; Kolbe, L.M.; Khansary, F. (2019): Wie autonome Flugtaxis den Geschäftsmodellkontext von morgen beeinflussen könnten – Eine Trendforschung auf Basis geführter Experteninterviews, In: Proff H.: Neue Dimensionen der Mobilität, Springer Gabler, Wiesbaden, pp. 1-10.
  • Diederich, S.; Lichtenberg, S.; Brendel, A.B., Kolbe, L. M. (2019): Zum Design von Chatbots zur Förderung nachhaltigen Mobilitätsverhaltens: Eine literaturbasierte Ableitung von Designprinzipien, In: Proff H.: Neue Dimensionen der Mobilität, Springer Gabler, Wiesbaden, pp. 1-10.
  • Nickerson, R. C.; Remané, G.; Hanelt, A.; Tesch, J.-F.; Kolbe, L.M. (2017): Design Options for Carsharing Business Models, in: Proff, F.; Fojcik, T. M. (Hrsg.), Innovative Produkte und Dienstleistungen in der Mobilität, Springer, 2017, pp. 347-362
  • Brendel, A. B. (2017): Mobility on-demand: Kategorisierung von Informations- und Assistenzsystemen, In: Proff H., Fojcik T. (eds) Innovative Produkte und Dienstleistungen in der Mobilität, Springer Gabler, Wiesbaden (S. 1-16).
  • Hildebrandt, B.; Busse, S.; Trang, S.; Kolbe, L. (2015): Valuing Battery Degradation from a Battery Lessor's Perspective. In: Hülsmann, M.; Fornahl, D. (Ed.) (2015): Markets and policy measures in the evolution of electric mobility. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag (S. 163-178).
  • IT Service Management bei telemedizinischen Dienstleistungen: Herausforderungen, Bestandsaufnahme und Potenziale, in Möller, K.; Schulz, W. (Hrsg.): Produktivität von Dienstleistungen, Springer, Berlin, p. 210-224, 2014. (Langkau, T.F., Kolbe, L.M.) - In press.
  • Busse, S.; Hanelt, A.; Kolbe, L.M. (2014): Nachhaltige Mobilität - Herausforderungen und Potentiale für die Wirtschaftsinformatik, in: Brenner, W.; Hess, T. (Hrsg.), Wirtschaftsinformatik in Wissenschaft und Praxis, Springer, 2014, pp. 141-152
  • Green IT bei der Üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Schmidt, N.H., Erek, K., Kusiak, K.)
  • Green IT bei der SAP AG, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Schmidt, N.H., Erek, K., Kusiak, K., Stelzer, T.)
  • Green IT im Bundesverwaltungsamt, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Opitz, N., Erek, K., Henseler, R.)
  • Green IT bei der Deutschen Bank AG, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Opitz, N., Erek, K., Rekers, J., Dahlem, M.)
  • Green IT bei Bayer Business Services, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Erek, K., Schmidt. N.H., Schilling, T.)
  • Green IT im IT-dienstleistungszentrum Berlin, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Erek, K., Schmidt. N.H., Glau, T.)
  • Nachhaltigkeitsmanagement der Axel Springer AG, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Erek, K., Schmidt, N.H., Löser, F., Samulat, P.)
  • Nachhaltigkeitsorientiertes IT-Management bei einem internen IT-Dienstleister, in: Zarnekow, R., Kolbe, L. (Hrsg.), Green IT - Erkenntnisse und BestPractices aus Fallstudien, Spinger, 2013 (Erek, K., Schmidt, N.H., Löser, F.)
  • IKT-Ressourcenmodellierung: Kriterien und Umsetzung der Ressourcenmodellierung für ein Management-Cockpit, in: Zarnekow, R. (Hrsg.), Projektberichte IKM, Universitätsverlag der TU Berlin, 2013 (Opitz, N.; Pröhl, T.; Erek, K.)
  • Geschäftsprozessmodellierung - Kriterien und Methoden der Prozessmodellierung für ein Management-Cockpit, in: Zarnekow, R. (Hrsg.), Projektberichte IKM, Universitätsverlag der TU Berlin, 2013 (Erek, K.; Opitz, N.; Pröhl, T.)
  • Bausteine für ein erfolgreiches IT-Innovationsmanagement. In: Lang, M., Amberg, M. (Hrsg.) Dynamisches IT-Management: So steigern Sie die Agilität, Flexibilität und Innovationskraft Ihrer IT, Symposium Publishing, 2012 (Kießling, M., Rosenberger, S., Kolbe, L. M.)
  • Studie: Nachhaltigkeit und Green IT in IT-Organisationen, Universitätsverlag der TU Berlin, 2010 (Zarnekow, R.; Kolbe, L. M.; Erek, K.; Schmidt, N.-H.)
  • Management Instruments for Sustainable Information Systems Management, in: Teuteberg, F., Gomez, J.-M. (eds.) Corporate Environmental Management Information Systems: Advancements and Trends, IGI-Publishing, forthcoming (Erek, K., Schmidt, N.-H., Zarnekow, R., Kolbe, L. M.)
  • Influence of IT Service Management on Innovation Management: First insights from exploratory studies. In: A. D'Atri et al., eds. Management of the Interconnected World: ItAIS:The Italian Association for Information Systems, Springer, 2010, pp.129-136 (Kießling, M., Marrone, M., Kolbe, L.)
  • Strategy aligned process selection for mobile customer services, in: Huang, W., Wang, Y., Day, J. (eds.), Global Mobile Commerce: Strategies, Implementation and Case Studies, Idea Group, Hershey, 2008, pp. 88-110 (Kolbe, L., Schierholz, R., Brenner, W.) (PDF, 2.258KB)
  • The role of context and its explication for fostering knowledge transparency in modern organizations, in: Jennex, M. E. (ed.), Knowledge Management in Modern Organizations, Idea Group, Hershey, 2007, pp. 256-277 (Kolbe, L., Smolnik, S., Kremer, S.) (PDF, 5.228KB)
  • Mobile Customer Services at Deutsche Lufthansa, in: Laudon, K., Laudon, J. (eds.), Management Information Systems – Managing the Digital Firm, 10th ed., Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2007, pp. 631-644 (Kolbe, L., Schierholz, R., Glissmann, S., Brenner, W.) (Teaching Case) (PDF, 2.294KB)
  • Knowledge Transfer in Global Organizations: The Case of Siemens, in: Salazar, A. J., Sawyer, S. (eds.), Handbook of Information Technology in Organizations and Electronic Markets, World Scientific Publishing, Singapore, 2007, 161-178 (Kolbe, L., Völpel, S., Dous, M., Brenner, W.) (PDF, 5.004KB)
  • Disseminating Knowledge throughout the Organization: A Best Practice from Siemens, in: Rao, M. (ed.), KM Chronicles: Travelogue 3, Cultures of Knowledge: How KM Practitioners Nurture and Sustain Knowledge Creating Cultures, Butterworth-Heinemann, 2008 (Kolbe, L., Völpel, S., Dous, M., Brenner, W.) (PDF, 1.767KB)
  • Managing knowledge for, about, and from customers [Customer Knowledge Management: Wissen für, von, und über Kunden erfolgreich einsetzen], in: Ahlert, D., Olbrich, R., Schröder, H. (eds.), Jahrbuch Vertriebs- und Handelsmanagement 2006, Wissensmanagement in Vertrieb, Handel und Unternehmensnetz-werken, Frankfurt a. M., 2006, pp. 115-134 (in German, Kolbe, L., Dous, M., Salomann, H., Brenner, W.)
  • A Knowledge Platform for the Customer Contact Center of Union Investment, in: Laudon, K., Laudon, J. (eds.), Management Information Systems, 9th ed., Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2006, pp. 609-617 (Kolbe, L., Brenner, W., Büren, A.) (PDF, 4.476KB)
  • Towards Customer Knowledge Management, in: Institute of Chartered Financial Analysts of India (ICFAI) (ed.), Knowledge Management in Service Sectors, Hyderabad, India, 2005 (Kolbe, L., Gebert, H., Geib, M., Riempp, G.) (reprint of 2002 conference paper) (PDF, 2.115KB)
  • A Knowledge Platform for the Customer Contact Center of Union Investment, in: Laudon, K., Laudon, J. (eds.), Essentials of Management Information Systems, 6th ed., Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2005, pp. 572-580 (Kolbe, L., Brenner, W., Büren, A.) (PDF, 5.383KB)
  • Mobile Commerce at Helsana: Mobile Premium Calculation [Mobile-Commerce bei der Helsana: Mobile Prämienerstellung], in: Wilde, K., Hippner, H. (eds.), Management von CRM-Projekten, Gabler, 2004 (in German, Kolbe, L., Reichold, A., Schierholz, R., Brenner, W.) (PDF, 3.185KB)
  • The computer-assisted Information Management of the residential area as challenge for business and academia [Die computerunterstützte Informationsverarbeitung der privaten Haushalte als Herausforderung für Wissenschaft und Wirtschaft], in: Österle, H., Back, A., Winter, R., Brenner, W. (eds.), Business Engineering – die ersten 15 Jahre, Berlin et. al., Springer, 2004, pp. 203-224 (in German, Kolbe, L., Brenner, W.) (reprint of 1994 journal article) (PDF, 4.687KB)
  • Method for Introducing CRM [Methodisches Vorgehen zur Einführung von CRM], in: Hippner, H., Wilde, K. (eds.), Management von CRM-Projekten: Handlungsempfehlungen und Branchenkonzepte, Gabler, Wiesbaden, 2004, pp. 15-32 (in German, Kolbe, L., Gronover, S., Österle, H.) (PDF, 3.082KB)
  • Trends in Customer Knowledge Management [Trends im Customer Knowledge Management], in: Kolbe, L., Brenner, W., Österle, H. (eds.), Customer Knowledge Management, Springer, Berlin et al., 2003, pp. 265-279 (in German, Kolbe, L., Geib, M., Schierholz, R.) (PDF, 2.934KB)
  • Basic Elements of successful Customer Knowledge Management [Grundelemente erfolgreichen Customer Knowledge Management], in: Kolbe, L., Brenner, W., Österle, H. (eds.), Customer Knowledge Management, Springer, Berlin et al., 2003, pp. 255-263 (in German)
  • Fundamentals of Customer Knowledge Management [Grundlagen des Customer Knowledge Management], in: Kolbe, L., Brenner, W., Österle, H. (eds.), Customer Knowledge Management, Springer, Berlin et al., 2003, pp. 3-21 (in German, Kolbe, L., Brenner, W., Österle, H., Geib, M.) (PDF, 808KB)
  • Security in the Internet – an American Perspective [Subjektive Sicherheitsaspekte des Internethandels – eine amerikanische Perspektive], in: Burkhardt, T., Lohmann, K. (eds.), Neue Betriebswirtschaftliche Studienbücher, Bd. 16, Banking und Electronic Commerce im Internet, Berlin Verlag, Berlin, 1998, pp. 287-301 (in German, Kolbe, L., Mundorf, N.) (PDF, 3.768KB)
  • Multimedia and Information Management at Home [Multimedia und Informationsverarbeitung in Privathaushalten], in: Dorn, B. (ed.), Cyberbeben – Was die multimediale Revolution für Unternehmen und Märkte bedeutet, Gabler, Wiesbaden 1998 (in German, Kolbe, L., Brenner, W.) (PDF, 5.743KB)
  • Applications for the residential area [Anwendungen im Haushalt], in: Mertens, P., et. al. (eds.), Lexikon der Wirtschaftsinformatik, 3rd ed., Springer, Berlin et al., 1997, pp. 13-15 (in German, Kolbe, L., Brenner, W.) (PDF, 2.060KB)
  • Computerized Information Processing of the Private Household – A Framework, in: Brenner, W., Kolbe, L. (eds.), The Information Superhighway and Private Households – Case Studies of Business Impacts, Heidelberg, Physica, 1996, pp. 3-22 (Kolbe, L., Brenner, W.)
  • The Net as interaction medium – corporate promotion strategy is changing [Das Netz als Interaktionsmedium], in: Vetter, M., Huf, O. (eds.), Felchen im Internet, Konstanz 1996, pp. 129-144 (in German, Kolbe, L., Eusterbrock, C.) (PDF, 2.220KB)
  • Interactive TV as a case for managing a new IT challenge [Die Versuche zum interaktiven Fernsehen in Deutschland – Ein Beispiel für die Informationsverarbeitung der privaten Haushalte], in: Müller, G., Kohl, U., Strauss, R., Zukunftsperspektiven der digitalen Vernetzung, Heidelberg, 1996, pp. 335-349 (in German, Kolbe, L., Brenner, W.) (PDF, 1.215KB)




Contributed Volumes and Monographs



  • Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2010, Universitätsverlag Göttingen, Göttingen, Germany, 2010 (co-edited Schumann, M., Kolbe, L.M., Breitner, M.H., Frerichs, A.).
  • Processes and Systems for Integrated Customer Relationship Management, Habilitation Thesis, University of St. Gallen, St. Gallen 2006
  • Customer Knowledge Management, Business Engineering Series, Springer, Berlin/Heidelberg, 2003 (in German, co-edited Kolbe, L., Österle, H., Brenner, W.)
  • From E-Commerce to M-Commerce, Proceedings of the Fourth Conference on Telecommunications and Information Marketing 2001 (COTIM 2001), Kingston, RI, USA, 2001 (co-edited Kolbe, L., Dholakia, R., Zoche, P., Venkatesh, A.)
  • Information Technology for the Private Household [Informationstechnik für den privaten Haushalt], Beiträge zur Wirtschaftsinformatik 26, Physica, Berlin/Heidelberg, 1998 (in German)
  • Information Management of the Private Household, Infrastructures und Applications [Der private Haushalt als Einsatzschwerpunkt der Informationverarbeitung – Eine Analyse von Infrastrukturen und Anwendungsschwerpunkten], Technische Universität Bergakademie Freiberg, Freiberg, 1997, Dissertation (in German)
  • The Information Superhighway and Private Households – Case Studies of Business Impacts, Heidelberg, Physica, 1996 (co-edited with Brenner, W.)