Seminar für Arabistik / Islamwissenschaft

Articles & Chapters in Books

Forthcoming


  • 80. “Only learning which distances you from sins today will save you from hellfire tomorrow:” Boundaries and Horizons of Learning in al-Ghazālī and Ibn Rushd, in: S. Günther (ed.), Knowledge and Education in Classical Islam, Leiden: Brill [ 58 pp.).

  • 79. „Eschatology“, in: The Oxford Handbook of Qur'anic Studies, Muhammad Abdel Haleem and Mustafa Shah (eds.), Oxford: Oxford University Press.

  • 78. Sure 5 Vers 32. Kain und Abel und die Frage nach einem Tötungsverbot im Islam. Berlin, Suhrkamp [forthcoming in 2018].

  • 77. "As the angels stretch out their hands” (Quran 6:93): The Work of Heavenly Agents According to Muslim Eschatology, in: Angels and Mankind: Nature, Role and Function of Celestial Beings in Near Eastern and Islamic Traditions, ed. Stefan Leder, Sara Kuehn and Hans-Peter Pökel. Beirut

  • 76. „“There is nothing like Baghdad, worldly-wise and religious, despite Time's transition”: Knowledge and Learning in Baghdad's Golden Age (8th-13th Century), in: Baghdad. The City of Knowledge, ed. Jens Scheiner, Tübingen: Mohr Siebeck, [38 pp].



  • 2018

  • 75. Zusammen mit Dorothee Pielow: Magie im Islam: Gegenstand, Geschichte und Diskurs. Eine Einführung, in: Die Geheimnisse der oberen und der unteren Welt: Magie im Islam zwischen Glauben und Wissenschaft = MIGW, Leiden, Brill, 2018, 3-115

  • 74. Zusammen mit Dorothee Pielow: Bibliographischer Appendix: Magie in arabischen Quellen und in der Forschungsliteratur, in: Die Geheimnisse der oberen und der unteren Welt: Magie im Islam zwischen Glaube und Wissenschaft = MIGW, Leiden, Brill, 2018, 547-591.

  • 73. Zusammen mit Dorothee Pielow: Terminologischer Appendix. Häufig in Texten zur Magie verwendete Begriffe: Arabisch-Deutsch, in: MIGW, Leiden, Brill, 2018, 592-607

  • 72. "A Glimpse of the Mystery of Mysteries”: Ibn Tufayl (1185 CE) on Learning and Spirituality without Prophets and Scriptures, in: Studying the Near and Middle East at the Institute for Advanced Study, Princeton, 1936-2017, ed. Sabine Schmidtke, Piscataway, NJ: Gorgias Press, 2018, 251-161. [An adapted version has also been published in Ideas]

    A Glimpse of the Mystery of Mysteries

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  • 71. Review article: Al-Jāḥiẓ: In Praise of Books. By James E. Montgomery. Edinburgh Studies in Classical Arabic Literature, vol. 2. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013 (Pp. vi + 586), in: Journal of the American Oriental Society 138.2 (2018), 432-434.

  • 70. Nur Wissen, das durch Lehre lebendig wird, sichert den Eingang ins Paradies”: Die Madrasa als höhere Bildungseinrichtung im mittelalterlichen Islam, in: Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen: Religiöse Bildung in historischer Perspektive, hrsg. P. Gemeinhardt et al, Tübingen: Mohr Siebeck, 2018, 237-270
  • [PDF]

    Arabisch: سيبستيان غونتر، "المدرسة بوصفها مؤسسة للتعليم في العصر الإسلامي الوسيط،" في مجلة التفاهم ) فصلية فكرية إسلامية تصدر عن وزارة الأوقاف والشؤون الدينية في سلطنة عمان(، السنة 12، العدد 55-56، شتاء- 2018 /1483، الصفحات 1-36.[PDF]

    2017

  • 69. „Verstand und rationale Erkenntnis: Sure 13.19“, in: Koran erklärt, Hrsg. Von Willi Steul unter Mitwirkung von Sebastian Engelbrecht und Thorsten Gerald Schneiders, Berlin, Suhrkamp 2017, S. 206-208.

  • 68. „‚Woe unto this sinful people who do not know whether good or evil has befallen them!‘: Isaiah, a Biblical Prophet and His Message in Islamic Tradition“,in: Durchblicke. Horizonte jüdischer Kulturgeschichte, ed. Susanne Plietzsch, Berlin: Neofelis Verlag, 2017

  • 67.„‚ Education, general (up to 1500)", The Encyclopaedia of Islam Three [PDF]

  • 66. „‚Eine Erkenntnis, durch die keine Gewissheit entsteht, ist keine sichere Erkenntnis‘: Arabische Schriften zur klassischen islamischen Pädagogik“, in: Aufbruch zu neuen Ufern: Aufgaben, Problemlagen und Profile einer Islamischen Religionspädagogik im europäischen Kontext, hrsg. von Yaşar Sarıkaya und Franz-Josef Bäumer, Münster: Waxmann Verlag, 2017 (= Studien zur Islamischen Theologie und Religionspädagogik, Bd. 2), S. 69-92. [PDF available from the author upon request]


  • 2016

  • 65. [together with Todd Lawson:] „Introduction“, in: Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam, vol. 1, ed. S. Günther and T. Lawson, with the assistance of C. Mauder, Leiden et al: Brill, 2016, pp. 1-28. [PDF]

  • 64. „‚God disdains not to strike a simile‘ (Q 2:26). The Poetics of Islamic Eschatology: Narrative, Personification, and Colors in Muslim Discourse“, in: Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam, 2 vols, ed. S. Günther and T. Lawson, Leiden: Brill, 2016, vol.1: 181-217. [PDF available on request]

  • 63. [together with Todd Lawson:] „Bibliographical Appendix“, in: Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam, vol. 2 (2016), ed. S. Günther and T. Lawson, with the assistance of C. Mauder, Leiden et al: Brill, 2016 (90 pages).

  • 62. „Bildungsauffassungen klassischer muslimischer Gelehrter: Von Abu Hanifa bis Ibn Khaldun (8.-15. Jh.)“, in: Islamische Theologie und Religionspädagogik in Bewegung: Neue Ansätze in Europa, ed. Zekirija Sejdini, Bielefeld: transcript, 2016, S. 51-71. [PDF available on request]

  • 61. „‚Die Menschen schlafen; und wenn sie sterben, erwachen sie‘. Eschatologische Vorstellungen im Koran“, in: Gottesgedanken: Erkenntnis, Eschatologie und Ethik in Religionen der Spätantike und des frühen Mittelalters, hrsg. von Reinhard Feldmeier und Monika Winet, unter Mitarbeit von Isabel Toral-Niehoff, Tübingen: Mohr Siebeck, 2016, S. 113-122. [PDF avaible from the author upon request]

  • 60. [together with Stephan Milich:] „Introduction“, in:
    Representations and Visions of Homeland in Modern Arabic Literature, ed. Sebastian Günther and Stephan Milich, Hildesheim: Olms Publishers, 2016 (= Arabistische und Islamwissenschaftliche Texte und Studien 20), pp. xxxiii-xliii. [PDF]

  • 59. „Ibn Rushd and Thomas Aquinas on Education“, in: The Heritage of Arabo-Islamic Learning: Studies Presented to Wadad Kadi, ed. by Maurice A. Pomerantz and Aram A. Shahin, Leiden, Boston: Brill, 2016 (= Islamic History and Civilization 122), pp. 250-283. [PDF]

  • 58. „‚Wehe dieser sündigen Gemeinde, die nicht weiß, ob ihr Gutes oder Böses widerfährt‘: Jesaja, ein alttestamentlicher Prophet und seine Botschaft in der islamischen Tradition“, in: Transmission and Interpretation of the Book of Isaiah in the Context of Intra- and Interreligious Debates, ed. Peter Gemeinhardt and Florian Wilk, Leuven: Peeters Publishers, 2016 (= Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium 280), S. 393-431. [PDF]

  • 57. „Bildung und Ethik“, in: Islam. Einheit und Vielfalt einer Weltreligion, hrsg. von Rainer Brunner, Stuttgart: Kohlhammer, 2016, S. 210-236. [PDF]

  • 56. „‚Your Educational Achievements Shall Not Stop Your Efforts to Seek Beyond‘: Principles of Teaching and Learning in Classical Arabic Writings“, in: Nadeem A. Memon and M. Zaman (eds.), Philosophies of Islamic Education. Historical Perspectives and Emerging Discourses, London: Routledge, 2016, pp. 72-93. [PDF]

  • 55. „Education“, in: Encyclopaedia of Islam, third edition, 2016 -Onlinepublikation. [PDF]

  • 54. „Vorwort“, in: Philosophie der Glückseligkeit, Taghreed Al-Tasan; aus dem Arabischen übersetzt von Osama Amin, Hamburg: Tredition Verlag, 2016, S. 7-9.

  • 53. „ārāʾ al-ʿulamāʾ al-muslimīn al-qudamāʾ fī naẓariyyat at-tarbīya“, in: Al-Tafahom 51, Muscat, Oman, 2016, pp. 223-252. [PDF]
  • آراء العلماء المسلمين القدماء في نظرية التربية ، مجلة التفاهم ، مسقط ، سلطنة عُمان



    2015

  • 52. „Auf der Suche nach dem Elixier der Glückseligkeit: Konzeptionen rationaler und spiritueller Bildung im Klassischen Islam“, in: Theologie und Bildung im Mittelalter, hrsg. von Peter Gemeinhardt und Tobias Georges, (Archa Verbi. Subsidia 13), Münster: Aschendorff, 2015, S. 111-128. [PDF]

  • 51. „Hayy ibn Yaqzan li-Ibn Tufayl wa-l-ma'rifa wa-l-tanwir wa-l-akhlaq fi l-Islam al-klasiki“, in: Al-Tafahom 48, Muscat, Oman, 2015, pp. 169-194. [PDF]
  • حي بن يقظان لابن طفيل والمعرفة والتنوير والأخلاق في الإسلام الكلاسيكي ، مجلة التفاهم ، وزارة الأوقاف والشؤون الدينية ، مسقط ، سلطنة عُمان



    2014

  • 50. [Together with Lale Behzadi:] „Foreword“, in: The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdad, 750-1000 C.E., ed. by J. Scheiner and D. Janos, Princeton: Darwin Press, 2014, pp. xiii-xiv.

  • 49. „Muhammad: al-Nabi al-Ummi“, in: Ummiyyat an-Nabī, ed. by Sebastian Günther and Khaled Muhammad Abduh, Cairo: Dar Sijjal at-Tiba'a, 2014, pp. 13-63.

  • 48. „Ibn Tufayl's Philosophical Novel Hayy ibn Yaqzan and the Quest for Enlightenment in Classical Islam“, Bloomington: Indiana University Press (The Twelfth Annual Victor Danner Memorial Lecture. Department of Near Eastern Languages and Cultures. Occasional Papers Series 12), 2014.

  • 47. „Afkar ulama al-muslimin qabla alf sana hawla at-tarbiya“, in: Al-Marifa 227, Riad, Saudi Arabien, 2014, pp. 18-23.

    جونتر: أفكار علماء المسلمين قبل ألف سنة حول التربية مازالت تشغلنا حتى اليوم



  • 2013

  • 46. „Al-Quran al-karim wa-l-wasaya al-ashara“, in: Al-Tafahom 41, Muscat, Oman, 2013, pp. 241-257. [PDF]
  • القرآن الكريم والوصايا العشر ، مجلة التفاهم ، وزارة الأوقاف والشؤون الدينية ، مسقط ، سلطنة عُمان


  • 45. „‚Das Buch ist ein Gefäß gefüllt mit Wissen und Scharfsinn‘. Pädagogische Ratschläge klassischer muslimischer Denker“, in: Von Rom nach Bagdad. Bildung und Religion von der römischen Kaiserzeit bis zum klassischen Islam, hrsg. von Peter Gemeinhardt und Sebastian Günther, Tübingen: Mohr und Siebeck, 2013, S. 357-379. [PDF]

  • 44. „Internationaler Workshop ‚Magie im Islam: Zwischen Glaube und Wissenschaft‘, Göttingen, 11.-13. Juli 2012“, in: DAVO-Nachrichten 35 (2013), S. 41-43. [PDF]

  • 43. „Kain und Abel, ‚die feindlichen Brüder‘: Archetyp und literarisches Motiv in der arabisch-islamischen Kultur“, in: Arbeit am Mythos: Leistung und Grenze des Mythos in Antike und Gegenwart, hrsg. von Reinhard Kratz und Annette Zgoll, unter Mitarb. von Kerstin Maiwald, Tübingen: Mohr und Siebeck, 2013, S. 273-295. [PDF]


  • 2012

  • 42. „Internationaler Workshop ‚Representations and Visions of Homeland in Modern Arabic Prose Literature and Poetry‘, Göttingen, 30. Juni?1.Juli 2011“, in: DAVO-Nachrichten 33/34 (2012), S. 94-96. [PDF]

  • 41. „‚Der Lebende, Sohn des Wachen: Über die Geheimnisse der orientalischen Weisheit‘ – Literatur und Religion in einem philosophisch-allegorischen Roman des klassischen muslimischen Gelehrten Ibn Tufail“, in: Literatur und Religion, hrsg. von Toni Tholen, Burkhard Moennighoff und Wiebke von Bernstorff, (Hildesheimer Universitätsschriften 25), Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim, 2012, S. 250-273. [PDF]

  • 40. „Education“, in: Encyclopedia of Political Thought in Islam, ed. G. Bowering, Princeton: Princeton University Press, 2012, pp. 44-146.

  • 39. „Einführung: ‚So ist denn Theologie im Islam eine durchaus irdische Wissenschaft‘. Eine Einführung“, in: Josef van Ess: Dschihad gestern und heute, Julius-Wellhausen-Vorlesung, Heft 3, hrsg. von Reinahrd G. Kratz und Rudolf Smend und Reinhard G. Kratz, Berlin: de Gruyter, 2012, S. VII-XIV.


  • 2011

  • 38. „Impulse aus der Tradition? Pädagogische Ratschläge in den Werken klassischer muslimischer Denker“, in: Internationale Bildungsbeziehungen. Wissenschaftlicher Initiativkreis Kultur und Außenpolitik (WIKA) Report 1, hrsg. vom Institut für Auslandsbeziehungen (ifa), Stuttgart und Berlin (Redaktion: Prof. Dr. Gerd Ulrich Bauer, Prof. Dr. Bernd Thum), Bd. 1, Karlsruhe: KIT Scientific Publishing, 2011, S. 29-33.

  • 37. „‚Gepriesen sei der, der seinen Diener bei Nacht reisen ließ‘ (Koran 17:1): Paradiesvorstellungen und Himmelsreisen im Islam – Grundfesten des Glaubens und literarische Topoi“, in: Jenseitsreisen: Eranos 2009 und 2010, hrsg. von Erik Hornung und Andreas Schweizer, Basel: Schwabe Verlag, 2011, S. 15-56. [PDF]


  • 2010

  • 36. „Neues interdisziplinäres Forschungszentrum ‚Education and Religion‘ in Göttingen“, in: Nachrichten der Deutschen Arbeitsgemeinschaft Vorderer Orient 31 (August 2010), Zentrum für Forschung zur Arabischen Welt, Mainz: Universitätsdruckerei, 2010, S. 80-81. [PDF]

  • 35. „Behärska vad du lär ut och fortsätt att lära: Medeltida muslimska tänkare om utbildningteori“, in: Jenny Berglund (et al.): Att söka kunsap ـ islamiskutbildung och pedagogik i histoia och nutid, Stockholm: Liber, 2010, S. 9-40. [Schwedische Übersetzung von ?Mittelalterliche muslimische Denker zur Bildungstheorie?]

  • 34. „‚Roads to Paradise. Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam‘. Ein Konferenzbericht“, in: Nachrichten der Deutschen Arbeitsgemeinschaft Vorderer Orient 30 (2009), Zentrum für Forschung zur Arabischen Welt, Mainz: Universitätsdruckerei, 2010, S. 64-65.

  • 33. „The Principles of Instruction are the Grounds of our Knowledge: Al-Farabi?s (d. 950) Philosophical and al-Ghazali?s (d. 1111) Spiritual Approaches to Learning“, in: Trajectories of Education in the Arab World: Legacies and Challenges, ed. Osama Abi-Mershed, London: Routledge, 2010, pp. 15-35. [PDF]


  • 2009

  • 32. „Tārikh-i gumshuda-yi Nawfalī: justārī dar bāra-yi manba'-i Shī'ī az sada-yi sivvum-i hijrī mawrid-i istifāda-yi Ṭabarī wa Abū al-Faraj Iṣfahānī“, in: Āyna-yi pazhuhish 123 (Murdād-Shahrīvar 1389 Hijri Shamsi/August 2009), pp. 58-83. [PDF]


  • 31. „Al-Jahiz and the Poetics of Teaching: A Ninth Century Muslim Scholar on Intellectual Education“, in: Al-Jahiz. A Humanist for Our Time, ed. by Tarif Khalidi et al., Beirut, Wiesbaden: Orient-Institute of the German Oriental Society, 2009. S. 17-26. [PDF]


  • 30. „Al-Nawfali?s lost History. The Issue of a 9th Century Shiite Source Used By al-Tabari and Abu l-Faraj“, in: British Journal of Middle Eastern Studies 36.2 (2009), pp. 241-266. [PDF]



  • 2008

  • 29. „‚In our days, religion has once again become something alien‘: Al-Khattabi?s Critique of the State of Religious Learning in Tenth-century Islam“, in: American Journal of Muslim Social Scientists, special issue Text and Society, ed. T. Lawson, 2008, pp. 1-30. [PDF]


  • 2007

  • 28. „‚O People of the Scripture! Come to a Word Common to You and Us‘: The Ten Commandments and the Qur?an“, in: Journal of Qur?anic Studies (London), 9.2 (2007), pp. 28-58. [PDF]

  • 27. „Abu l-Faraj al-Isfahani“, in: Encyclopaedia of Islam, third edition, vol. 1 (2007), Brill: Leiden, pp. 51-55. [PDF]


  • 2006

  • 26. „Be Masters in that You Teach and Continue to Learn: Medieval Muslim Thinkers on Educational Theory“, in: Comparative Education Review (Chicago) 50.3 (2006), Special Issue Islam and Education?Myths and Truths, pp. 367-388. [PDF]


  • 25. „Praise to the Book! Al-Jahiz and Ibn Qutayba on the Excellence of the Written Word in Medieval Islam“, in: Franz Rosenthal Memorial Volume, ed. by Yohanan Friedmann, Jerusalem: The Hebrew University Press, 2006. (= Jerusalem Studies in Arabic and Islam 31), pp. 125-143. [PDF]


  • 24. „Ummi“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, ed. Jane D. McAuliffe, Leiden: Brill, 6 vols., vol. V (2006), pp. 399-402. [PDF]


  • 23. „Teaching“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, V (2006), 200-205. [PDF]



  • 2005

  • 22. „Advice for Teachers: The 9th Century Muslim Scholars Ibn Sahnun and al-Jahiz on Pedagogy and Didactics“, in: S. Günther (ed.): Ideas, Images and Methods of Portrayal. Insights into Classical Arabic Literature and Islam, Leiden, Brill: 2005, pp. 79-116. [PDF]


  • 21. „Introduction“, in: S. Günther (ed.), Ideas, Images, and Methods of Portrayal: Insights into Classical Arabic Literature and Islam, Leiden et al., Brill: 2005, pp. xiii-xxxiii.


  • 20. „Assessing the Sources of Classical Arabic Compilations: The Issue of Categories and Methodologies“, in: British Journal of Middle Eastern Studies 32.1 (2005), pp. 75-99.


  • 19. „Education: Islamic Education“, in: New Dictionary of the History of Ideas, ed. Maryanne Cline Horowitz, Detroit: Charles Scribner's Sons, 2005, vol. ii, pp. 640-645. [PDF]



  • 2004

  • 18. „Rashid, Harun al-“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, 2 vols., ed. Richard C. Martin, New York: Macmillan Reference USA, 2004, vol. II, pp. 572-573.



  • 2003

  • 17. „Literacy“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, III (2003), pp. 188-192.


  • 16. „Gulam Halil und das Kitab ?arh as-sunna. Erste Ergebnisse einer Studie zum Konservatismus hanbalitischer Färbung im Islam des 3./9. Jahrhunderts“, in: Journal of the German Oriental Society 153.1 (2003), 6-36. [PDF]



  • 2002

  • 15. „‚... nor have I learned it from any book of theirs‘. Abu l-Faraj al-Isfahani: A Medieval Arabic Author at Work“, in: R. Brunner (ed.): Islamstudien ohne Ende.
    Festschrift für den Islamwissenschaftler Werner Ende, ed. R. Brunner et al., Würzburg: Ergon, 2002, pp. 139-153. [PDF]


  • 14. „Illiteracy“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, II (2002), pp. 492-498. [PDF]


  • 13. „Абу Сулайман ал-Хаттаби ал-Бусти: Жизнь и научное творчество традиционалиста X века и его изречения о положении в религиозных науках, Петербургское востоковедение“ 10 (2002), 305-317. „Abu Sulajman al-Xattabi: Shizn i nauchnoe tvorchestvo tradicionalista X-go veka..., [in Russian; „Abu Sulayman al-Khattabi: Life and Scholarly Legacy of a 10th Cent. Traditional Muslim Scholar“, in: St. Petersburg Journal of Oriental Studies 10 (2002), 305-317 [in Russian].

  • [PDF]
  • 12. „Muhammad, the Illiterate Prophet. An Islamic Creed in the Qur?an and Qur?anic Exegesis“, in: Journal of Qur?anic Studies 4.1 (London: U of London), 2002, pp. 1-16.



  • 2001

  • 11. „Client, Clientage“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, I (2001), pp. 344-346.


  • 10. „Bloodshed“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, I (2001), pp. 240-214.


  • 09. „Day, Times of“, in: The Encyclopaedia of the Qur?an, I (2001), pp. 499-504.



  • 2000

  • 08. „Modern literary theory applied to classical Arabic text: Hadith revisited“, in: Understanding Near Eastern Literatures. A Spectrum of Interdisciplinary Approaches, ed. by B. Gruendler and V. Klemm, Wiesbaden: Reichert Verlag, 2000, pp. 171-176. [PDF]



  • 1999

  • 07. "Hostile Brothers in Transformation. An Archetypal Conflict Figuring in Classical and Modern Arabic Literature", in: Myths, Historical Archetypes and Symbolic Figures in Arabic Literature: Towards a New Hermeneutic Approach. Proceedings of the International Symposium in Beirut, June 25th – June 30th, 1996, ed. Angelika Neuwirth et al., (Beiruter Texte und Studien 64), Stuttgart [u.a.] : Steiner [in Komm.], 1999, pp. 309-336. [PDF]

  • Online.

    1998

  • 06. „Fictional narration and imagination within an authoritative framework: Towards a new understanding of Hadith“, in: Fiction and Story-telling in Classical Arabic Literature, ed. Stefan Leder, Wiesbaden: Harrasowitz, 1998, pp. 433-471. [PDF]


  • 05. „Tag und Tageszeiten im Qur?an“, in: Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 25, Halle (Saale) 1998, pp. 46-67. [PDF]



  • 1997

  • 04. „Tahawwulat mafhum al-ikhwa al-a?da?: Sira? namati fi l-adab al-?arabi (al-islami) al-qadim wa-l-hadith“, in: al-Adab (Beirut) 9/10 (1997), pp. 67-75 [in Arabic].



  • 1996

  • 03. „Der ?afi?itische Traditionalist Abu Sulaiman al-Hattabi und die Situation der religiösen Wissenschaften im 10. Jahrhundert“, in: Zeitschrift der deutschen Morgenländischen Gesellschaft 146.1 (1996), pp. 61-91. [PDF]



  • 1994

  • 02. „Maqatil-Literature in Medieval Islam“, in: Journal of Arabic Literature 25.3 (1994), pp. 193-212. [PDF]


  • 01. „New results in the theory of source-criticism in Medieval Arabic literature“, in: Al-Abhath (Beirut) 42 (1994), pp. 3-15.