Ausgewählte Vorträge


Organisation von nationalen und internationalen Tagungen und Symposien (Auswahl)


  • Willems, A.S. (2015, September 21-23). Organisation der 80. Tagung der Arbeitsgruppe Empirisch Pädagogisch Forschung (AEPF) an der Georg-August-Universität Göttingen (in Kooperation mit Prof. Dr. Tobias C. Stubbe und Prof. Dr. Monika Oberle)

  • Willems, A.S. (2015, September 23). Organisation des Symposium Qualität und Wirkung von Ganztagsgrundschulen: Befunde der Längsschnittstudie StEG-P auf der 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, 2015.

  • Willems, A.S. (2015, September 10). Developing and Validating Instruments for Teacher Assessments. (Symposium). Chair in Network 9 ?Assessment, Evaluation, Testing and Measurement? at the Annual Conference of the European Edu¬ca¬tional Research Association (EERA), European Conference on Educational Re¬search, ECER 2015, Budapest.

  • Willems, A.S. (2014, März 5). Perspektiven und Herausforderungen in der Ganztagsschulforschung. Eingeladene Diskutantin im Symposium ?Lehren und Lernen an Gymnasien im Ganztag (NRW)? auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.

  • Fischer, N. & Willems, A.S. (2014, März 12). Organisation des Forschungsforums Ganztagsschulen in Deutsch¬land ? Aktuelle Situation, Qualität und Wirkungen auf der 24. Tagung der Deutsche Gesellschaft für Erziehungs¬wissenschaft (DGfE), Berlin, 2014.

  • Willems, A.S. (2013, September 27). Organisation des Symposium Wirkungszusammenhänge innerschulischer Kooperation: Lehrer-Lehrer-Kooperation und multiprofessionelle Kooperation an Ganz- und Halbtagsschulen auf der 78. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund, 2013.

  • Willems, A.S. (2013, September 12). Structure and Determinants of Multiple Competencies of Grade 4 Learners: Findings From PIRLS/TIMSS 2011 Combined. (Symposium). Chair in Network 9 ?Assessment, Evaluation, Testing and Measurement? at the Annual Conference of the European Edu¬ca¬tional Research Association (EERA), European Conference on Educational Re¬search, ECER 2013, Istanbul.

  • Willems, A.S. (2013, August 29). Motivation in School Contexts. (Paper Session). Chair in SIG 8 ?Motivation and Emotion? at the 15th Biennial International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, 2013.

  • Willems, A.S. (2013, August 27). Organization of the Symposium Teaching Outside the Classroom. Fostering Learning in Settings of Extended Education at the 15th Biennial International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, 2013. Discussant: Prof. Dr. Ludwig Stecher, Universität Gießen.

  • Willems, A.S. (2012, September 11). Organisation des Symposium Merkmale von Schuleffektivität und -entwicklung an Ganztagsschulen ? Die Perspektive der Lehrkräfte, auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, 2012.



Auswahl internationale Vorträge


  • Willems, A.S., Nonte, S. & Meyer, K. (2017, August 24). Cooperation in Inclusive Schools: How Do Special Education Assistants Perceive and Evaluate their Cooperation with Class Teachers? Paper accepted for the 17th European Conference on Educational Research (ECER), Copenhagen.

  • Rollett, W., Lossen K. & Willems, A.S. (2016, September 29). The Impact of Teacher Cooperation and Collegiality on Their Readiness for Innovation in German Secondary All-day Schools?. Paper presented at the International Conference on Educational Effectiveness, Educational Evaluation, Accountability and Improvement (EARLI), Oslo, 2016.

  • Lossen, K., Rollett, W. & Willems, A.S. (2015, September 10). The Impact of Teacher Cooperation and Collegiality on Their Readiness for Innovation in German Secondary All-day Schools. Paper presented at the 15th European Conference on Educational Research (ECER), Budapest.

  • Willems, A.S., Holtappels, H. G., Rollett, W., Lossen, K. & Tillmann, K. (2015, September 08). Students? Achievement in All-Day Schools: Does Participating in Subject-specific Extra-Curricular Activities Influence the Competence Development of Students from Diverse Backgrounds? Paper presented at the 15th European Conference on Educational Research (ECER), Budapest.

  • Willems, A.S., Becker, D., Wendt H. & Bos, W. (2015, April 21). Primary and Secondary Effects of Students? Socioeconomic Background on Educational Choices in the German Context of Full- and Part-Time Schooling: Evidence from PIRLS and TIMSS 2011. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Chicago.

  • Spillebeen, L., Willems, A.S., Jarsinski, S. & Wisberg, E. (2015, Januar 3). Differential Effects of All-Day Schooling on the Development of Students? Competencies in German Primary Education. Paper presented at the 28th International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), Cincinnati.

  • Wisberg, E., Spillebeen, L. & Willems, A.S. (2015, Januar 3). How Do School Quality Profiles Change over Time? Empirical Evidence from a National Longitudinal Study in German All-Day Schools (StEG). Paper presented at the 28th International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), Cincinnati.

  • Willems, A.S. & Bos, W. (2013, October 4). Fostering Students’ Language Competencies with the Help of Institutionalized Language Coaches: Results of a Longitudinal Teacher Training Program. Paper presented at the 1st Conference on International Perspectives on New Aspects of Learning in Teacher Education (IPALTE), Diyarbakir.

  • Willems, A.S., Radisch, F., Tarelli, I. & Holtappels, H.G. (2013, September 12). The Role of Full- and Part-Time Schooling in Predicting Primary Students‘ Academic Achievement in Three Competence Domains. Paper presented in the Symposium “Structure and Determinants of Multiple Competencies of Grade 4 Learners: Findings From PIRLS/TIMSS 2011 Combined” at the 13th European Conference on Educational Research (ECER), Istanbul.

  • Willems, A.S. & Jarsinski, S. (2013, September 13). Teachers’ Self-Efficacy Beliefs, Their Perceived Job Strain and Their Perceived Job Satisfaction: Does the School Composition Matter? Paper presented at the 13th European Conference on Educational Research (ECER), Istanbul.

  • Willems, A.S., Becker, D., Springer, R. & Bos, W. (2013, August 28). Analyzing Reference Group Effects in Secondary Science Education by Using Multilevel Latent Models. Paper presented at the 15th Biennial International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich.

  • Willems, A.S., Rollett, W., Spillebeen, L. & Schneider, D. (2013, August 27). Schools Developing Their All-Day Program: A Type Analysis. Paper presented at the 15th Biennial International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich.




Auswahl nationale Vorträge


  • Rudnik, J., Gerdes, A., Willems, A.S. & Schneider, S. (2017, März 23). Zum Zusammenhang von Unterrichtsmerkmalen und Physikinteresse ? Befunde der IPhy Studie. Vortrag auf der Sektionstagung ?Didaktik der Physik? der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG), Dresden, 2017

  • Krieg, M., Stubbe, T.C., Willems, A.S. & Tarelli, I. (2017, März 14). Zur Interessenstruktur von Grundschulkindern: Eine sekundäranalytische Auswertung der nationalen IGLU-2006 Daten Perspektiven und Herausforderungen in der Interessensforschung. Eingeladener Vortrag im Rahmen des Symposiums ?Interesse ? Lernvoraussetzung oder Bildungsziel? auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg

  • Willems, A.S. (2016, September 21). Unterrichtsqualitätsprofile und ihr Zusammenhang zum situationalen und individuellen Interesse. Vortrag auf der 81. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Rostock, 2016.

  • Tillmann, K. & Willems, A.S. (2016, März 14). Zwischen Selbstverständlichkeit und seltenem Event: Typische Muster multiprofessioneller Kooperation an Ganztagsschulen im Kontext schulischer Struktur- und Prozessqualität. Vortrag auf der 25. Tagung der Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Kassel, 2016.

  • Lossen, K., Rollett, W. & Willems, A.S. (2015, September 23). Der Einfluss des Besuchs von Ganztagsangeboten auf das Sozialverhalten von Grundschülerinnen und Grundschülern. Vortrag auf der 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, 2015.

  • Holtappels, H.G., Willems, A.S. & Rollett, W. (2015, September 23). Welche Wirkungen hat die Teilnahme an fachspezifischen außerunterrichtlichen Angeboten auf die Lesekompetenzentwicklung von Schülerinnen und Schülern in der Grundschule? Vortrag auf der 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, 2015.

  • Willems, A.S. (2015, März 13). Profile des situationalen und individuellen Interesses von Schülerinnen und Schülern im Mathematikunterricht und ihr Zusammenhang zur Unterrichtsqualität. Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

  • Tillmann, K., Willems, A.S. & Rollett, W. (2015, März 12). Typische Formen der multiprofessionellen Kooperation an Ganztaggrundschulen: Eine Latent-Class-Analyse zu den Einschätzungen des weiteren pädagogisch tätigen Personals. Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

  • Burghoff, M., Glesemann, B. & Willems, A.S. (2014, September 16). Individuelle Förderung im Fachunterricht an Ganztagsgymnasien aus Schüler*innenperspektive - Unterscheidet sich die Wahrnehmung leistungsstarker und leistungsschwacher Schülerinnen und Schüler? Postervortrag auf der 79. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Hamburg.

  • Willems, A.S. (2014, September 16). Wie wirken situationales und individuelles Interesse im Mathematikunterricht zusammen? Zur Anwendung von Mehrebenen-Latent-Class-Analysen in der prozessorientierten Interessenforschung am Beispiel des Mathematikunterrichts. Vortrag auf der 79. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Hamburg.

  • Bos, W., Gröhlich, C., Valtin, R., Walzebug, A., Wendt, H. & Willems, A.S. (2013, November 15). Zwischenbilanz Ganztagsgrundschulen: Betreuung oder Rhythmisierung? Eingeladener Vortrag auf der 11. Netzwerktagung Ganztagsschulen 2013, Institut für Schulentwicklungsforschung (IFS), TU Dortmund.

  • Willems, A.S. (2013, October 29) Ganztagsgrundschulen zwischen bildungspolitischem Anspruch und empirischer Realität: Befunde der bundesweiten Studien IGLU und StEG. Eingeladener Vortrag auf der Konferenz „Ganztägig lernen an Bremer Grundschulen“, Universität Bremen.

  • Drossel, K. & Willems, A.S. (2013, September 27). Gelingensbedingungen für Lehrerkooperation: Schul¬leiter-handeln und Kooperationsklima. Paper presented at the Annual Conference of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund

  • Winkelsett, D., Willems, A.S., Becker, D. & Bos, W. (2013, October 25). Zur Entwicklung des Big-Fish-Little-Pond-Effekts: Moderation durch das soziale Selbstkonzept. Paper presented at the Annual Conference of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund.

  • Becker, D., Willems, A.S. & Bos, W. (2013, October 26). Schuleffektivität und nicht-kognitive Outcomes – Neue Erkenntnisse aus einer deutschen Panelstudie. Paper presented at the Annual Conference of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund.

  • Spillebeen, L., Willems, A.S. & Holtapples, H.G. (2013, October 25). Wie verändert sich die Schulqualität an Ganztagsschulen aus Sicht der Lehrkräfte? Zur Anwendung von latenten Mover-Stayer-Modellen. Paper presented at the Annual Conference of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund.

  • Radisch, F., Willems, A.S., Tarelli, I. & Schaufelberger, R. (2013, October26). Ganztagsschulen und Halbtagsschulen im Primarbereich. Paper presented at the Annual Conference of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund.



Vollständige Liste der Vorträge PDF-Logo (klein) (Stand: Juli 2017)