Prof. Dr. Carola Surkamp


Chair of TEFL

Head of the Central Institute for Teacher Education and Research

Studied English, French and Spanish for teaching at grammar schools at the universities of Cologne and Nantes (France). Completed her PhD in English Literary Studies at the University of Gießen (Prof. Dr. Ansgar Nünning). Research assistant in the field of English language and literature teaching at the University of Gießen (Prof. Dr. Lothar Bredella and Prof. Dr. Wolfgang Hallet). Since January 2006, she has been professor (W2) for TEFL (Teaching English as a Foreign Language) at the University of Göttingen. Since April 2012 Carola Surkamp holds a W3-professorship after turning down an appointment for a professorship in Cologne. In 2014, she was awarded a prize for outstanding teaching in the field of TEFL in the Master of Education programme.


Research interests

Teaching literature and film, theatre methods in foreign language teaching and learning, cultural learning, digital learning, English teacher education


Other activities

  • Since 2022: Head of the Central Institute for Teacher Education and Research ("ZEWIL") der Georg-August-Universität Göttingen
  • Since 2017: Member of the Advisory Board of the school labs at the University of Göttingen
  • Since 2014: Member of the editorial board of the journal 'Der fremdsprachliche Unterricht Englisch'' (Friedrich Verlag)
  • Since 2010: Member and since 2017 Head of the 'Klett-Academy for Foreign Languages (Klett-Akademie für Fremdsprachendidaktik) (English section)'
  • Since 2008: Member of the Advisory Board of the journal 'Scenario: Language, Culture, Literature' (Journal for Drama and Theatre in Foreign and Second Language Education)


  • List of publications (selection)

    • Monographs

      Filme im Englischunterricht: Grundlagen, Methoden, Anregungen für die Unterrichtspraxis. Seelze-Velber: Kallmeyer/Klett, 2011. (with Roswitha Henseler & Stefan Möller)

      Englische Literatur unterrichten 1: Grundlagen und Methoden. Seelze-Velber: Kallmeyer/Klett, 2006. 5th ed. 2020. (with Ansgar Nünning)

      Englische Literatur unterrichten 2: Unterrichtsmodelle und Materialien. Seelze-Velber: Kallmeyer/Klett, 2009. 3rd ed. 2018 (with Ansgar Nünning)

    • Editorial work

      Books

      Handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht empirisch: Studien zu schulischen und universitären Lehr-/Lernkontexten. Reihe „Göttinger Schriften zur Englischen Philologie“. Göttingen: Universitätsverlag, 2021. (with Katharina Delius & Andreas Wirag)

      Teaching English as a Foreign Language. An Introduction. Stuttgart: Metzler, 2018. (with Britta Viebrock)

      The Institution of English Literature: Formation and Mediation. Göttingen: V&R unipress, 2017. (with Barbara Schaff and Johannes Schlegel)

      Film in den Fächern der sprachlichen Bildung. Reihe Film Bildung Schule. Baltmannsweiler: Schneider-Verlag Hohengehren, 2016. (with Matthis Kepser, Andreas Grünewald & Gabriele Bell)

      Handbuch Dramendidaktik und Dramapädagogik im Fremdsprachenunterricht. Trier: WVT, 2015. (with Wolfgang Hallet)

      Literaturkompetenzen Englisch: Modellierung - Curriculum - Unterrichtsbeispiele. Seelze-Velber: Kallmeyer-Klett, 2015. (with Wolfgang Hallet & Ulrich Krämer)

      Bilder im Fremdsprachenunterricht: Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Tübingen: Narr, 2010. 2nd ed. 2015. (with Carola Hecke)

      Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik: Ansätze. Methoden. Grundbegriffe. Stuttgart/Weimar: Metzler 2010. 2nd ed. 2017

      Perspektivenvielfalt im Unterricht. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. (with Ludwig Duncker & Wolfgang Sander)
      Literaturdidaktik im Dialog. Tübingen: Narr, 2004. (mit Lothar Bredella & Werner Delanoy)

      DVD for teaching and learning
      Close-Up: Exploring the Language of Film. Paderborn: Schöningh, 2010. (Awarded the digita Bildungsmedienpreis 2011 in the section 'Sonderpreis' and the Comenius EduMedia Medaille 2011)

      Journals

      special issue "Dystopia“ in: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 56,175 (2022) (with Jürgen Wehrmann)

      special issue "Documentaries“ in: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 55,169 (2021). (with Roswitha Henseler und Stefan Möller)

      special issue "Distanzunterricht: Digitales Lernen“ in: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 54,167 (2020). (with Alexander Hallet, Wolfgang Hallet, Roswitha Henseler, Andreas Müller-Hartmann, Marita Schocker and Karin Vogt)

      special issue "Short Narrative Fiction“ in: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 53,160 (2019).

      special issue "Lerntechnik Visualisierung" in: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 53,157 (2019). (with Stefan Möller)

      special issue "Dramapädagogik" in: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 50,142 (2016). (with Franziska Elis)

      special issue "(Fremd-)Sprachenlernen mit Film" in: FLuL (Fremdsprachen Lehren und Lernen) 45,1 (2016). (with Gabriele Bell)

      special issue "Negotiating Gender" in: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 49,135 (2015). (with Lotta König and Helene Decke-Cornill)

      special issue "Filme verstehen - Filme drehen" in: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 45,112/113 (2011). (with Roswitha Henseler & Stefan Möller)

      special issue "Lesekompetenz" in: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 43,100/101 (2009). (with Roswitha Henseler)

      special issue "Radio Plays" in: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 42,92 (2008). (+ Audio-CD)

      special issue "Lesemotivation Jugendliteratur" in: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 41,89 (2007). (with Roswitha Henseler)