Seminar für Englische Philologie

Katharina Delius

Research Assistant

Research interests

  • Empirical classroom research, generic learning, teaching speaking, drama-based methods and theatre visits, film didactics


  • List of publications:

    Articles

  • Delius, K. / König, L. (2017). "The Diary is Dead - Long Live the Diary. Den Tagebucheintrag als Genre für die kreative Arbeit mit einem literarischen Text nutzen." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 150. 30-37.

  • Delius, K. (2017). "Will Sherlock Holmes Hire You? Sich in einer Simulation um eine Stelle als Detektiv bewerben." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 147. 20-27.

  • Delius, K. (2016). "Bon Appetit, Everybody! Freies Sprechen mit Genres und Dramapädagogik unterstützen, eine dinner conversation inszenieren." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 142. 38-43.

  • Delius, K. (2016). "A Cross-Cultural Perspective on Romantic Love Made
    in New Zealand: My Wedding and Other Secrets." In: Viebrock, Britta (Hrsg.). Feature Films in English Language Teaching. Narr Studienbücher. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. 101-114.

  • Delius, K. (2016). "Beautiful Tyrant, Fiend Angelical! Analytische und szenische Methoden in der Arbeit mit Romeo and Juliet verknüpfen." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 139. 32-39.

  • Delius, K. / Surkamp, Carola (2015). "Ästhetisches Erleben am außerschulischen Lernort Theater: Die Förderung fremdsprachlicher Diskursfähigkeit im Rahmen eines Theaterbesuchs." In: Wolfgang Hallet & Carola Surkamp (Eds.). Handbuch Dramendidaktik und Dramapädagogik im Fremdsprachenunterricht. Trier: WVT, 2015. 117-142.

  • Lexikon articles

  • Delius, K. / Surkamp, C. (2017). "Inklusion." In: Surkamp, Carola (Ed.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. 2. aktual. u. überarb. Aufl. Weimar: J.B. Metzler. 139-140.

  • Talks and workshops
  • "Sprachen verbinden – auch nonverbal! Überlegungen zur Förderung der Sprechkompetenzen im inklusiven Fremdsprachenunterricht: Generisches Lernen und Dramapädagogik." Conference of the Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Friedrich-Schiller-Universität Jena. (30/09/2017)

  • "Short and Powerful: Fremdsprachliches Lehren und Lernen mit Kurzfilmen" Workshop on the symposium 'LOOK. Was kann Kurzfilm in Schule und Jugendarbeit?', International Short Film Festival Oberhausen. (16/05/2017)

  • "Are you serious?": Using Authentic Film Material in the Foreign Language Classroom to Foster Oral Competencies." Conference 'Media Literacy in Foreign Language Education: Digital and Multimodal Perspectives' at Ludwig-Maximilians-University Munich. (13/03/2017)

  • "Dramapädagogische Methoden zur Förderung mündlicher Kommunikationsfähigkeiten." Workshop, Klett Conference on "Oral Skills in the EFL Classroom", Dortmund (14/01/2017)

  • "Zwischen Kognition und Emotion - Generisches Lernen in Verbindung mit dramapädagogischen Übungen zur Förderung der Sprechkompetenz." Nachwuchstagung der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Goethe-University of Frankfurt. (28/09/2016)

  • "Dramapädagogische Methoden zur Förderung mündlicher Kommunikationsfähigkeiten." Workshop with Carola Surkamp. Klett Conference on "Oral Skills in the EFL Classroom", Hannover (28/11/2015)

  • "'I need your advice.' Mit generischen Lernaufgaben und Dramapädagogik das Sprechen fördern." Workshop with Britta Freitag-Hild. Fremdsprachentag Berlin-Brandenburg, Mündlichkeit stärken, Berlin (10/10/2015)

  • ",It was good.' - Über die Förderung der fremdsprachlichen Diskursfähigkeit zum ästhetischen Erleben im Rahmen eines außerschulischen Theaterbesuchs" Conference 'Drama and Theatre in Foreign and Second Language Teaching' at Reutlingen University of Applied Sciences (10/06/2015)

  • Teaching

    WiSe 2017/2018:

  • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 9)
  • Teaching and Learning Genres

  • SoSe 2017:

  • Teaching Speaking (YLAB Project 'To Kill a Mockingbird', year 12)
  • Introduction to English Language Teaching

  • WiSe 2016/2017:

  • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 10)
  • Introduction to English Language Teaching

  • SoSe 2016:

  • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 7)
  • Incorporating the Textbook in the EFL Classroom - A Critical Approach

  • WiSe 2015/2016:

  • Teaching Speaking (YLAB 'Speaking Workshop', year 11)
  • Teaching Speaking (University of Potsdam)

  • SoSe 2015:

  • (Short) Films in the EFL Classroom
  • Teaching Drama in the EFL Classroom (University of Potsdam)
  • Teaching Short Films in the EFL Classroom (University of Potsdam)