About the person


  • 10/2017 - 12/2017 Research Assistant for the Sociological Research Institut at the Georg-August-University, Göttingen specializing in vocational education (Berufliche Bildung der Bildungsberichterstattung)
  • 10/2016 - 06/2017 Pedagogic Collaborator at the BBS1 Am Stadtgarten, Goslar, technical college for state certified business economists specializing in Information Processing
  • 10/2015 - 09/2017 Studies in Business Education with minor in Information Technology at the Georg-August-University, Göttingen. Master of Education (M.Ed.)
  • 04/2015 - 09/2017 Student Research Assistant for the Chair of Business Education and Human Resource Development at the Georg-August-University, Göttingen
  • 10/2012 - 08/2015 Studies in Business Education with minor in Information Processing at the Georg-August-University, Göttingen. Bachelor of Arts (B.A.)
  • 01/2012 - 09/2012 Trainee bank clerc for the Volksbank Nordharz eG, Goslar
  • 08/2009 - 01/2012 Vocational training at the Volksbank Nordharz eG, Goslar with subsequent banker's diploma
  • 08/2008 - 06/2009 Higher vocational school BBS 3, Hannover. Subject-related entrance qualification in technology
  • 08/2005 - 06/2008 Higher vocational school Otto Brenner Schule (BBS ME), Hannover with advanced technical college certificate (night school)
  • 08/2005 - 06/2008 Vocational training with Meteor Gummiwerke GmbH & co. KG, Bockenem with a subsequent certificate as a process mechanic for plastic and rubber technology
  • 08/2002 - 07/2005 General secondary school Liebenburg. Secondary Education 1 Certificate



Research areas


  • Digitalization in vocational education
  • Personal convictions of teaching staff
  • Monitoring quality of education in vocational training
  • Historical research of vocational education and science



Memberships


  • German Educational Research Association [Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)], Division for Vocational and Business Education (BWP)
  • Member and honorary post for the State Association for Teachers at Commercial Colleges within Lower Saxony [Landesverband für Lehrerinnen und Lehrer an Wirtschaftsschulen in Niedersachsen (VLWN)]



Publications


    2019
  • Geiser, P., Greiwe, C. & Seeber, S. (2019). Fortbildungsangebote für Lehrkräfte an berufsbildenden Schulen im Bereich der Digitalisierung. Berufsbildung [Offers for continuing education for teaching staff in vocational schools in the area of digitalization], 73(176), 26–29.
  • Seeber, S., Weber, S., Geiser, P., Zarnow, S., Hackenberg, T. & Hiller, F. (2019). Effekte der Digitalisierung auf kaufmännische Tätigkeiten und Sichtweisen ausgewählter Akteure [Effects of digitalization on commercial activities and perspectives of selected VET-stakeholders]. Berufsbildung, 73(76), 2–7.

  • 2018
  • Götzl, M., Geiser, P., Jahn, R. W. (2018). Zur Institutionalisierung der Berufs- und Wirtschaftspädagogik im 20. Jahrhundert. Ein kollektivbiographischer und netzwerkanalytischer Beitrag zur Etablierung der Wirtschaftspädagogik als (erziehungs-)wissenschaftliche (Teil-)Disziplin [The institutionalization of vocational and business education in the 20th century. A collective-biographical and network-analytical article on the establishment of business education als a (educational) science (sub) discipline]. Article in: Wendungen und Windungen in der Erziehungswissenschaft. Empirische Studien. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt 2018 [Articles on the theory and history of educational science; Bd. 44], S. 107-122.
  • Götzl, M., Geiser, P., Jahn, R. W., Friend, H. (2018). The Academic Professionalisation of Business Education as a Science – A Collective-Biographical and Network-Analytical Study of Discipline Formation in the German-speaking Area in the 20th Century. Beitrag in: Comparative Issues and Research Concerns in the National Landscapes of Vocational Education & Training. Stockholm 2018 [Emergent Issues in Research on Vocational Education & Training; 2], pp. 99-125.2017.



Projects


    2019
  • Ländermonitor berufliche Bildung 2019 (in progress)
  • Digitalisierung in der kaufmännischen Berufsbildung (Digi-KaB) – Veränderung von Qualifikationsprofilen und Implikationen für Lern- und Ausbildungsprozesse [Digitalization in commercial vocational education - Changes in qualification profiles and implications for learning and training processes]. Collaborative research project between GAU Göttingen (Prof. Dr. Susan Seeber) and LMU Munich (Prof. Dr. Susanne Weber).

  • 2018
  • Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2019). Maaz, K., Baethge, M., Brugger, P., Rauschenbach, T., Rockmann, U., Roßbach, H.-G., Seeber, S., Wolter, A. & Kühne, S. (2016). Bildung in Deutschland 2016 [National Report on Education in Germany]. Bielefeld: W. Bertelsmann.



Presentations


    2018
  • Götzl, M., Geiser, P., Jahn, R. W. & Driebe, T. (2018). Zur Etablierung der Berufs- und Wirtschaftspädagogik als erziehungswissenschaftliche (Teil-)Disziplin(en) im 20. Jahrhundert – Ein kollektivbiographischer und netzwerkanalytischer Beitrag [Establishing vocational and business education als an educational science (sub) discipline in the 20th century]. (Jahrestagung der Sektion BWP der DGfE in Frankfurt, 03.-05. September 2018).

  • 2017
  • Götzl, M., Geiser, P., Marschner, S., Jahn, R. W. (2017). Zur Institutionalisierung der Berufs- und Wirtschaftspädagogik (im deutschsprachigen Raum). Eine kollektivbiographische Studie zur Etablierung der Wirtschaftspädagogik im 20. Jahrhundert [The institutionalization of vocational and business education in German-speaking areas. A collective-biographical study on the establishment of business education in the 20th century]. (Jahrestagung der Kommission für Wissenschaftsforschung der DGfE in Göttingen, 4.-6. Oktober 2017).