Adrian Haack


Adrian Haack worked in the didactics department as a student assistant from summer semester 2008 until winter semester 2008/09 and as a research assistant from summer semester 2010 until winter semester 2012/13. He is currently working as a teacher in Wolfenbüttel.

Research interests
Drama pedagogy, teacher training at university, playful and holistic learning in the foreign language classroom


Publications

final thesis:

  • Sprache durch Theater lernen durch Theater: Wie und warum Fremdsprachenlehrer_innen dramapädagogische Methoden erlernen und erfahren sollten. Examensarbeit (2010).




Articles:

  • „Künstler_innen der improvisierten Aufführung: Performative Fremdsprachendidaktik als Teil des Lehramtsstudiums“. In: Scenario (Sommer 2010). Online verfügbar unter: http://publish.ucc.ie/scenario/2010/01/haack/04/de
  • Surkamp, Carola & Haack, Adrian (2010): „Theater machen inszenieren“. In: Küppers, Almut& Schmidt, Torben: Inszenierungen im Fremdsprachenunterricht: Grundlagen, Formen, Perspektiven. (voraussichtlich 2009/10 bei Schoedel/Diesterweg/Klinkhardt in der Reihe Unterrichtsperspektiven).



Lexicon articles:

  • „Ganzheitliches Lernen/ Ganzheitlichkeit“ in: Surkamp, Carola (Hrsg.): Metzler Lexikon Fremdsprachen-didaktik.Stuttgart: Metzler, voraussichtlich Winter 2010.



Talks and workshops (including teacher training events):

  • Vortrag „Sociocultural Perspectives of the Drama Classroom“ at the Undergraduate Conference „German 603 Language Didactics“, at the University of Waterloo, Autumn Term 2006.
  • Vortrag „Drama in the English Classroom in Primary Schools“ in the research unit „Qualität durch Formen der Intensiviereung“ at the conference „Qualität im Fremdsprachen-Frühbeginn“ (Prof. A. Kubanek, 27.11.2008).
  • „Dramamethoden im DaF-Unterricht“ : 4-hour workshop as part of the international summer school programn on August 18, 2009 at the Albert Ludwigs Universität Freiburg (with Lotta König)
  • Vortrag „Durch Drama an der Uni zu Drama im Klassenzimmer: Handlungsorientierte Lehrerbildung zum Einsatz dramapädagogischer Methoden im Englischunterricht“ on October 2, 2009 at the DGFF-Kongress 2009 in Leipzig in the research unit „Dramapädagogik im Fremdsprachenunterricht“
  • Workshop on pictures of the teacher and drama pedagogy during the training weekend of the Fachgruppe Lehramt „Referendariatsvorbereitung“



Teaching
During his studies:

  • SoSe 2008, WS 08/09 and SoSe 2009 Tutor of the „Einführung in die Fachdidaktik Englisch“
  • Assisting in the course„ Theaterprojekt in Zusammenarbeit mit einer Göttinger Grundschule“ (WS 08/09)
  • Blockseminar „Drama in the Foreign Language Classroom“ (SoSe 2009)


  • Conception and teaching of English children's theatre weeks at the VHS Göttingen and further schools:

    • „Spielerisch Englisch lernen mit dem Herrn der Diebe“ (2008) and „The Dragon Rider and the Rim of Heaven“ (2009) as well as English theatre „The Thief Lord“ (zwei mal drei Tage) mit den vierten Klassen der Albani-Grundschule Göttingen (2008)



    As research assistant (from summer semester 2010 onwards):

    • Übung: "Performance and Representation in the Classroom" (mit Lotta König)
    • Übung: "Expectations and Experiences of Teaching Assistants: A workshop for in-coming and out-going students" (mit Lotta König)
    • Blockseminar: „Drama in the Foreign Language Classroom”
    • VHS Göttingen: Englisches Kindertheater für Kinder von 8-12 Jahren "Kinder Kunterbunt: Crazy Colours, silly shapes!"



    Workshops SoSe 2010:

    • “Teachers and Pupils behind and in front of the Camera: Working with Video Material in and for the FL Classroom” (Zusammen mit Moritz Menzel, Bild- und Videogestalter)
    • "Drama, Performance, Adaptation: Coble's Poe in the English Drama Workshop: Theater Symposium"
    • „Dramapädagogische Methoden im Englischunterricht am Übergang von der 4. zur 5. Klasse“ (Lehrerfortbildung mit Franziska Elis)
    • "Transformation eines narrativen Textes: Szenenspiegel und dramatische Skripte für Bühne, Fotogeschichten und Filme erstellen"
    • "Produktion& Einsatz von Hörspielen im Klassenraum" (mit Heiko Siebert)
    • "Produktion& Einsatz von Film-&/Videomaterial im Klassenraum" (mit Moritz Menzel)



    Wintersemester 2010/11:

    • Vertiefungsseminar Fachdidaktik (mit Stefanie Sommerfeld): "Drama, Performance, and Adaptation: The Theatre as a Place for Learning Foreign Languages"
    • Übung Fachdidaktik/ Theater-Blockseminar: "Drama in the Foreign Language Classroom" (mit Franziska Elis)
    • Englische Kindertheaterwoche (VHS) "Inkheart"



    Sommersemester 2011

    • Übung/Begleitseminar: Drama in the Foreigns Language Classroom I: Planning and Carrying out a Theatre Project for Pupils in Grade 4-6 (mit Franziska Elis)
    • Übung/Begleitseminar: Drama in the Foreign Language Classroom II: Going on a Drama-Pedagogical Holiday Camp with Teenagers



    Wintersemester 2012/13:

    • Possible Selves in the Foreign Language Classroom: A Dramapedagogical Weekend for Future Teachers



    Sommersemester 2013:

    • „Where your own stories meet…“ – Putting Past and Future Teachers on Stage (mit Hannes Mehner)



    Wintersemester 2013/14:

    • Learning Games, Playful Learning and Role Play in the Foreign Language Classroom



    Sommersemester 2014:

    • Learning Games, Playful Learning and Role Play in the Foreign Language Classroom



    Wintersemester 2014/15:

    • From ?Teacher as Actor? to ?Mantle of the Expert?: Theatre and Dramapedagogical Approaches to Foreign Language Teaching and Learning



      SoSe 2015:

    • Global Simulation (mit Franziska Elis)