Carolin Greiwe M.Ed.

About the person


  • Since 04/2016 Research assistant in the context of the research project "InnoLA"; since 06/2019 in the context of the research project "TeKoP", Chair of Business Education and Human Resource Development, Georg-August-Universität Göttingen
  • 02/2015 - 06/2015 Studies abroad at Universiteit Gent, Belgien
  • 10/2013 - 02/2016 Masters program in Business Education, second subject German, Georg-August-Universität Göttingen (M. Ed.)
  • 09/2012 - 01/2015 Student assistant in the context of the "IBIS"- research project, Chair of Business Education and Human Resource Development, Georg-August-Universität Göttingen
  • 10/2010 - 09/2013 Bachelors program in Business Education, second subject German, Georg-August-Universität Göttingen (B. A.)
  • 07/2009 - 08/2010 Wholesale and foreign trade clerk (productmanagement), Klöckner Stahl- und Metallhandel GmbH & Co. KG
  • 08/2007 - 06/2009 Vocational training as a wholesale and foreign trade clerk, Klöckner Stahl- und Metallhandel GmbH & Co. KG
  • 08/2001 - 06/2007 General qualification for university entrance (Abitur), Ratsgymnasium Osnabrück

  • Research areas


    • Vocational training for sustainable development
    • Professionalization of teaching and training staff



    Memberships


    • German Educational Research Association [Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)], Division for Vocational and Business Education (BWP)
    • Empirical Education Research Society [Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF)]



    Presentations


    • Greiwe, C. (2019). Förderung von Kompetenzen im Nachhaltigkeitsmanagement: (Erste) Befunde aus einer Trainingsstudie mit Studierenden der Wirtschaftspädagogik.[Promoting competencies in sustainability management. (First) Findings of a training study with Business Education students]. Beitrag auf der Jahrestagung der Sektion BWP der DGfE in Graz vom 25. - 27. September 2019.
    • Michaelis, C., Greiwe, C., Repp, A. & Seeber, S. (2018). Kompetenzvergleich zum nachhaltigen Wirtschaften zwischen Wirtschaftspädagogen und BWL-Studierenden [A comparison of competences for sustainable management of prospective teachers at business schools and business administration students]. Haupttagung der AEPF vom 24. - 26. September 2018 in Lüneburg.
    • Greiwe, C. & Seeber, S. (2017). Curriculare und didaktische Ansätze zur Entwicklung eines computerbasierten Lernmoduls zum nachhaltigen Wirtschaften im Bereich Spedition und Logistik [Curricular and didactic approaches for the development of a computer-based learning module for sustainable management in the field of freight forwarding and logistics]. Jahrestagung der Sektion BWP der DGfE in Stuttgart vom 25. - 27. September 2017.




    Publications


    • Geiser, P., Greiwe, C. & Seeber, S. (2019). Fortbildungsangebote für Lehrkräfte an berufsbildenden Schulen im Bereich der Digitalisierung [Further training programmes for teachers at vocational schools in the field of digitalization]. Berufsbildung, 73(176), 26-29.
    • Greiwe, C. & Seeber, S. (2018). Förderung von Kompetenzen zum nachhaltigen Wirtschaften in kaufmännischen Handlungsfeldern: lernpsychologische und didaktische Begründung einer Fortbildung für berufliches Lehrpersonal [Facilitation of competences in sustainable economic activites in commercial areas of activity: learning psychological and didactical reasons for continuing education of professional teaching staff]. Bildung und Beruf, Ausgabe September, 156-162.
    • Greiwe, C. & Götzl, M. (2017). Handlungsempfehlungen für den Einsatz von Rollenspielen aus der Perspektive erfahrener Lehrkräfte. Ergebnisse einer Interviewstudie in den Ausbildungsberufen Kaufmann/Kauffrau im Einzelhandel und Bankkaufmann/-kauffrau [Recommended action for the implementation of role playing from the perspective of experienced teaching staff. Outcomes of an interview study of training professions for retail merchants and bank clercs]. Wirtschaft & Erziehung 69 (6), S. 212-224.