Dr. Katharina Delius

Research assistant

Studied English, Latin and German as a foreign language for teaching at grammar schools at the University of Göttingen and the University of Nottingham (UK). Student assistant at the chair of teaching English at the University of Göttingen. Completed her teacher training in Göttingen in 2014. Teacher at a grammar school in Munich. Research assistant at the University of Potsdam (2014-2016) and the University of Göttingen (since 2015). Completed her PhD in 2020. Substituted the chair of didactics of English at the University of Osnabrück (2021-2022)


Research interests

  • Empirical classroom research, generic learning, teaching speaking, drama-based methods and theatre visits, film didactics, inclusion, teacher education and professionalisation

  • List of publications:

    Monographs and edited volumes

    • Delius, K. / Freitag-Hild. B. (Eds.) (2022). Neue Mündlichkeiten. Special issue of Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 176.
      • Delius, K. / Surkamp, C. / Wirag, A. (Eds.) (2021). Handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht empirisch. Studien zu schulischen und universitären Lehr-/Lernkontexten. Göttinger Schriften zur Englischen Philologie, Band 14. Göttingen: Universitätsverlag.
      • Delius, K. (2020). Förderung der Sprechkompetenz durch Synthese von generischem Lernen und Dramapädagogik. Eine Design-Based Research-Studie im Englischunterricht. Stuttgart: Metzler

      • Scientific articles

        • Delius, K. (2022). "Fachdidaktische Innovationen im Unterricht anstoßen: Eine Design-Based Research-Studie zur Förderung der Sprechkompetenz im Englischunterricht." In: EDeR – Educational Design Research, 6(2). 1-40.
        • Delius, K. / Freitag-Hild. B. (2022). "Neue Mündlichkeiten. Digital vermitteltes und inszeniertes Sprechen fördern." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 176. 2-7.
        • Delius, K. / Surkamp, C. / Wirag, A. (2021). "Handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht: Zur Einführung in den Band und zum Stand der Forschung." In: Delius, K. / Surkamp, C. / Wirag, A. (Eds.) (2021). Handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht empirisch. Studien zu schulischen und universitären Lehr-/Lernkontexten. Göttingen: Universitätsverlag. 7-32.
        • Delius, K. (2020). "Design-Based Research: Potenziale des Forschungsansatzes
          zur Entwicklung von Unterrichtseinheiten für die Förderung pragmatischer und soziolinguistischer Kompetenzen." In: Limberg, H. & Glaser, K. (eds.). Pragmatische Kompetenzen im schulischen Fremdsprachenunterricht. Frankfurt/M.: Peter Lang. 139-163.
        • Delius, K. (2018). "'You all know that story, don't you?' Gruselgeschichten erzählen im inklusiven Fremdsprachenunterricht. Potentiale einer Verbindung von generischem Lernen und Dramapädagogik." In: Bartosch, R. / Köpfer, A. (Eds.). Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Diversitätsorientierte Literatur- und Sprachdidaktik Bd. 1. Trier: WVT, 115-144.
        • Delius, K. / Surkamp, C. (2015). "Ästhetisches Erleben am außerschulischen Lernort Theater: Die Förderung fremdsprachlicher Diskursfähigkeit im Rahmen eines Theaterbesuchs." In: Hallet, W. / Surkamp, C. (Eds.). Handbuch Dramendidaktik und Dramapädagogik im Fremdsprachenunterricht. Trier: WVT, 2015. 117-142.

        • Practical contributions

          • Delius, K. / Freitag-Hild. B. (2022). "Methode im Fokus: Freies Sprechen vor der Kamera unterstützen." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 176. 15-16.
          • Delius, K. (2022). "This is why you should pick me. Ein Bewerbungsvideo (video cover letter) drehen." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 176. 22-27.
          • Delius, K. (2021). "What makes a family? Familienbilder im Dokumentarfilm Gayby Baby untersuchen. In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 169. 20-25.
          • Delius, K. (2018). "You won't win trophies with THAT attitude. Inklusion und Diversität anhand des Kurzfilms P.E diskutieren." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 156. 40-45.
          • Delius, K. / König, L. (2017). "The Diary is Dead - Long Live the Diary. Den Tagebucheintrag als Genre für die kreative Arbeit mit einem literarischen Text nutzen." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 150. 30-37.
          • Delius, K. (2017). "Will Sherlock Holmes Hire You? Sich in einer Simulation um eine Stelle als Detektiv bewerben." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 147. 20-27.
          • Delius, K. (2016). "Bon Appetit, Everybody! Freies Sprechen mit Genres und Dramapädagogik unterstützen, eine dinner conversation inszenieren." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 142. 38-43.
          • Delius, K. (2016). "A Cross-Cultural Perspective on Romantic Love Made
            in New Zealand: My Wedding and Other Secrets." In: Viebrock, B. (Ed.). Feature Films in English Language Teaching. Narr Studienbücher. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. 101-114.
          • Delius, K. (2016). "Beautiful Tyrant, Fiend Angelical! Analytische und szenische Methoden in der Arbeit mit Romeo and Juliet verknüpfen." In: Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch 139. 32-39.

          • Encyclopedia articles
          • Delius, K. (2020). "Szenische Verfahren im Umgang mit literarischen Texten." In: Hallet, W. / Königs, F.G. / Martinez, H. (Eds.). Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht. Seelze: Kallmeyer. 292-269.
          • Delius, K. / Surkamp, C. (2017). "Inklusion." In: Surkamp, C. (Ed.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze, Methoden, Grundbegriffe. 2nd edition. Weimar: J.B. Metzler. 139-140.

          • Talks and workshops
          • "Zum Potenzial von Filmszenen zur Förderung neuer Mündlichkeiten im Englischunterricht." Current Issues in the Teaching of English as a Foreign Language (BA/MEd Colloquium & Workshop Series), University of Bonn. (08/11/2022)
          • "Innovation und Nachhaltigkeit in der fremdsprachendidaktischen Forschung: Ein Plädoyer für Design-Based-Research als Forschungszugang." Conference of the Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), University of Duisburg-Essen. (23/09/2021)
          • "Combining Genre and Drama-based Approaches to Foster Oral Competences: A Design-Based Research-Study in the EFL Classroom." Symposium "Fostering and Assessing Oracy in Foreign Language Education", University of Münster. (11/06/2021)
          • "Mit- und voneinander lernen: Ein empirisch evaluiertes Unterrichtskonzept zur Förderung der Sprechkompetenz im inklusiven Fremdsprachenunterricht durch eine Verbindung von generischem und dramapädagogischem Ansatz." First International Conference of the Swiss Association of Foreign Language Teaching and Learning: "Foreign language learning for all. Methodological and didactical perspectives and questions" at Haute école pédagogique du canton de Vaud, Lausanne. (06/09/2018)
          • "Genre-basierte Unterrichtseinheiten in Verbindung mit dramapädagogischen
            Übungen zur Förderung der dialogischen Sprechkompetenz im Fremdsprachenunterricht – Eine Design-Based-Research Studie." Poster presentation, Niedersächsisches Kolloquium der Fremdsprachendidaktik (NIKOLDI). Stiftung Universität Hildesheim (22/06/2018)
          • "Sprachen verbinden – auch nonverbal! Überlegungen zur Förderung der Sprechkompetenzen im inklusiven Fremdsprachenunterricht: Generisches Lernen und Dramapädagogik." Conference of the Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Friedrich-Schiller-Universität Jena. (30/09/2017)
          • "Short and Powerful: Fremdsprachliches Lehren und Lernen mit Kurzfilmen" Workshop on the symposium 'LOOK. Was kann Kurzfilm in Schule und Jugendarbeit?', International Short Film Festival Oberhausen. (16/05/2017)
          • "Are you serious?": Using Authentic Film Material in the Foreign Language Classroom to Foster Oral Competencies." Conference 'Media Literacy in Foreign Language Education: Digital and Multimodal Perspectives' at Ludwig-Maximilians-University Munich. (13/03/2017)
          • "Dramapädagogische Methoden zur Förderung mündlicher Kommunikationsfähigkeiten." Workshop, Klett Conference on "Oral Skills in the EFL Classroom", Dortmund (14/01/2017)
          • "Zwischen Kognition und Emotion - Generisches Lernen in Verbindung mit dramapädagogischen Übungen zur Förderung der Sprechkompetenz." Nachwuchstagung der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), Goethe-University of Frankfurt. (28/09/2016)
          • "Dramapädagogische Methoden zur Förderung mündlicher Kommunikationsfähigkeiten." Workshop with Carola Surkamp. Klett Conference on "Oral Skills in the EFL Classroom", Hannover (28/11/2015)
          • "'I need your advice.' Mit generischen Lernaufgaben und Dramapädagogik das Sprechen fördern." Workshop with Britta Freitag-Hild. Fremdsprachentag Berlin-Brandenburg, Mündlichkeit stärken, Berlin (10/10/2015)
          • ",It was good.' - Über die Förderung der fremdsprachlichen Diskursfähigkeit zum ästhetischen Erleben im Rahmen eines außerschulischen Theaterbesuchs" Conference 'Drama and Theatre in Foreign and Second Language Teaching' at Reutlingen University of Applied Sciences (10/06/2015)

          • Teaching

            Winter 2022/2023
          • Teaching (with) Films in the ELT Classroom

          • Summer 2022:
          • Introduction to English Language Teaching (Universität Osnabrück)
          • Films in the ELT Classroom (Universität Osnabrück)
          • Teaching Writing (Universität Osnabrück)

          • Winter 2021/2022:
          • Introduction to English Language Teaching (Universität Osnabrück)
          • Teaching Literary Shorts (Universität Osnabrück)
          • Teaching Writing (Universität Osnabrück)
          • Masterabschlusskolloquium (Universität Osnabrück)

          • Summer 2021:
          • Teaching and Learning Genres

          • Summer 2020:
          • Short Fiction in the EFL Classroom (YLAB Project)

          • Winter 2019/202:
          • Short Fiction in the EFL Classroom

          • Winter 2018/2019:
          • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 9)
          • Einführung in die Forschungsmethoden der Fremdsprachendidaktik

          • Winter 2018:
          • Short Films in the EFL Classroom: Reception and Production (YLAB Project 'English Short Film Workshop', year 11)
          • Einführung in die Forschungsmethoden der Fremdsprachendidaktik

          • Winter 2017/2018:
          • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 9)
          • Teaching and Learning Genres

          • Summer 2017:
          • Teaching Speaking (YLAB Project 'To Kill a Mockingbird', year 12)
          • Introduction to English Language Teaching

          • Winter 2016/2017:
          • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 10)
          • Introduction to English Language Teaching

          • Summer 2016:
          • Teaching Speaking (YLAB Project 'Sherlock Holmes', year 7)
          • Incorporating the Textbook in the EFL Classroom - A Critical Approach

          • Winter 2015/2016:
          • Teaching Speaking (YLAB 'Speaking Workshop', year 11)
          • Teaching Speaking (University of Potsdam)

          • Summer 2015:
          • (Short) Films in the EFL Classroom
          • Teaching Drama in the EFL Classroom (University of Potsdam)
          • Teaching Short Films in the EFL Classroom (University of Potsdam)