The professorship works on questions and with the methods of empirical (vocational) education research. With her focus on vocational teaching and learning, she examines the quality of learning and work practices in vocational institutions in a multi-perspective approach and with multi-methodical designs.Depending on the question, written surveys, interview techniques, document analyses, videography or continuous state sampling are used.

Research fields of the professorship

1. Teaching professionalism in vocational schools
Studies on the professional actions of teachers (design features of instruction that promotes learning; process analyses of pedagogical interactions) as well as on the prerequisites for these actions (e.g. individual competence facets, instruction-related cooperation).

2. Stress and coping with learning and working
Health and stress-psychological studies on learning and performance impairing experiences and behaviour, on its conditions of development as well as on effective coping strategies.

3. Competence measurement and promotion in vocational training
Technology-supported recording of occupation-specific action competences; analysis of dimensions of occupation-specific training quality; intervention studies for targeted support of the acquisition of competences.

4. Control of school organizations
Studies on leadership strategies and action guiding values of school leaders.

Current publications and lectures

  • Warwas, J & Schadt, C. (2020). Zur Modellierung Professioneller Lerngemeinschaften – Vergleich und Integration unterschiedlicher Ansätze. In K. Kansteiner, C. Stamann, C.G. Buhren, P. Theurl (Hrsg.), Professionelle Lerngemeinschaften als Entwicklungsinstrument im Bildungswesen (S. 37-48). Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
  • Brauckmann, S., Böse, S., Wagner-Herrbach, C. & Warwas, J. (2019). Schulleitungshandeln und Schulentwicklung im Kontext Neuer Steuerungskonzepte. In U. Steffens & P. Posch (Hrsg.), Lehrerprofessionalität und Schulqualität. Grundlagen der Qualität von Schule 4 (S. 395-413). Münster: Waxmann.
  • Warwas, J. (2019). Wie wird aus einem Kollegium eine Professionelle Lerngemeinschaft? Rolle und Aufgaben der Schulleitung. SchulVerwaltung, 42(2), 52-55.
  • Kärner, T., Warwas, J., & Schumann, S. (2019). Addressing individual differences in the vocational classroom: towards a Teachers' Diagnostic Support System (TDSS). In T. Deißinger, U. Hauschildt, P. Gonon, & S. Fischer (Eds.), Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations. Proceedings of the 8th Research Conference of the International Network for Innovative Apprenticeships (pp. 179–182). Zürich: Lit.
  • Warwas, J. (2019). Lehrprofessionalität an beruflichen Schulen – Empirische Analysen zur Gestaltung unterrichtlicher Interaktionen und zur Funktion internaler und externaler Bewältigungsressourcen der Lehrkräfte. Unveröffentlichte Habilitationsschrift. Universität Bamberg.
  • Windlinger, R., Warwas, J. & Hostettler, U. (2019). Dual effects of transformational leadership on teacher efficacy in close and distant leadership situations. School Leadership & Management. DOI 10.1080/13632434.2019.1585339.
  • Kärner, T., Fenzl, H., Warwas, J., & Schumann, S. (2019). Digitale Systeme zur Unterstützung von Lehrpersonen – Eine kategoriengeleitete Sichtung generischer und anwendungsspezifischer Systemfunktionen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 115(1), 39-65.
  • Warwas, J., Helm, C. & Schadt, C. (2019). Unterstützendes Führungsverhalten schulischer Leitungskräfte für die Arbeit professioneller Lerngemeinschaften im Kollegium. Zeitschrift für Bildungsforschung, 9, 37-70. DOI 10.1007/s35834-019-00230-w.
  • Heinrichs, K., Schadt, C., & Weinberger, A. (2019). Moralische Entscheidungen in beruflichen Kontexten. Empirische Befunde und Perspektiven für die berufliche Bildung. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 4, 14-18.
  • Philipps, V. (2019). Die Bedeutung von Institutionen für die Weiterbildung Älterer. Eine vergleichende Studie erwerbsbezogener Weiterbildungsteilnahme in Europa. Wiesbaden: Springer VS.
  • Baas, M. & Philipps, V. (2019). Über Ausbildung in Arbeit? Verläufe gering gebildeter Jugendlicher. In:Forschungsverbund Sozioökonomische Berichterstattung (Hrsg.), Berichterstattung zur sozioökonomischen Entwicklung in Deutschland. Exklusive Teilhabe – ungenutzte Chancen. Dritter Bericht. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag (wbv), 411−446 (online first 2017: https://doi.org/10.3278/6004498w012).
  • Helm, C. & Warwas, J. (2019). Die Rolle von Beharrlichkeit und beständigem Interesse (Grit) für das Lernen in kaufmännischen Schulen. Vortrag auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 25.-27.09.2019, Graz (AUT).
  • Kärner, T., Warwas, J. & Schumann, S. (2019). Entwicklung und Evaluation der Bedienerfreundlichkeit eines Informationssystems zur lehrerseitigen Unterstützung der Diagnostik schülerseitiger Lernverläufe. Vortrag auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 25.-27.09.2019, Graz (AUT).
  • Kärner, T., Warwas, J. & Schumann, S. (2019). Addressing individual differences in the vocational classroom: towards a Teachers' Diagnostic Support System (TDSS). Presentation at the 8th conference of the International Network on Innovative Apprenticeship (INAP), 21.- 22.03.2019, Konstanz (GER).
  • Warwas, J., Helm, C. & Schadt, C. (2019). Zur Rolle der Schulleitung für konstitutive Merkmale der Arbeit von Professionellen Lerngemeinschaften. Vortrag auf der Jahrestagung der DGfEKommission Professionsforschung und Lehrerbildung, 23.-25.09.2019, Göttingen (GER).
  • Warwas, J. Helm, C. & Schadt, C. (2019). Principals’ supportive leadership for teachers’ professional learning communities. Presentation at the 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, 12.-16.08.2019, Aachen (GER).
  • Philipps, V. & Wegener, L. (2019). Qualitative Comparative Analysis (QCA) als Methode zur Analyse von Bildungsungleichheiten, Vortrag auf der Konferenz „Data Analysis and Sampling in Mixed Methods and Multimethod Social Research“ des DFG-Netzwerk „Mixed Method und Multi-Method Research in der empirischen Sozialforschung“, 23.-24.05.2019, Göttingen.
  • Heinrichs, K., & Schadt, C. (2019). Exploring Happy Victimizing in the context of business and organizations. Posterpräsentation auf der Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) vom 12.-16. August an der RWTH Aachen
  • Heinrichs, K., & Schadt, C. (2019). Unterscheiden sich Personen in ihrer Bereitschaft zu „Kavaliersdelikten“ im Kontext beruflichen Handelns? Posterpräsentation auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung vom 25.-27. Februar an der Universität zu Köln.
  • Heinrichs, K., & Schadt, C. (2019). Erfassung des Happy Victimizer Pattern in arbeitsplatzbezogenen Situationen. Posterpräsentation auf der Moralforschertagung vom 17.-19. Januar 2019 an der Universität Mannheim.


Current research projects