Therese Rosemann M.A.

About the person


  • since 02/16 Research assistant at the Chair of Business Education and Human Resource Development at the University of Göttingen, research project "InAB" (Identification of individual and institutional incentives and barriers to further education among social fringe groups for the development of targeted further education)
  • 06/2015 - 02/2016 Fee employee at the "Paritätisches Bildungswerk Landesverband Bremen"
  • 02/2014 - 07/2014 Master thesis in the Human Resource Department for Mondelez International
  • 09/2013 - 02/2016 Test leader for the Data Processing and Research Center Hamburg (DPC)
  • 05/2013 - 06/2013 Student Assistant, Media Educational Theory at the University of Bremen, research project "BMBF - Project lea- Literalitätsentwicklung von Arbeitskräften"
  • 10/2012 - 10/2015 Master of Arts in Educational Science at the University of Bremen
  • 10/2009 - 10/2012 Bachelor of Arts in Educational Science and Philosophy at the University of Erfurt
  • 06/2009 Geschwister-Scholl Gymnasium Fürstenwalde (Graduation: Abitur)

  • Research Areas


    • Learning activities and opportunities in informal and non-formal learning contexts in the health sector
    • Social inequalities in accessing contiuing education
    • Process-orientated survey methods (in particular the diary-method) for studies on the workplace


    Memberships


    • German Educational Research Association [Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)], Division for Vocational and Business Education (BWP), since 2018 associate Member


    Presentations


    • Rosemann, T. (2020). Identifikation von Lernaktivitäten in informellen Lernkontexten am Arbeitsplatz von Pflegefachkräften – eine Lerntagebuchstudie. Vortrag im September 2020 auf der BWP, Hamburg.
    • Rosemann, T. (2019) Identifikation förderlicher und hinderlicher Einflussfaktoren auf die Lernprozesse in informellen und non-formalen Lernkontexten von Fachkräften im Gesundheitswesen. [Identification of conductive and obstructive influencing factors on learning processes in informal and non-formal learning contexts of specialized workers in the health sector]. Presentation at the BWP in September, 2019, Graz, Austria.
    • Seeber, S., Wuttke, E., Siegfried, C. & Rosemann, T. (2019). Reasons and barriers to continuing vocational education and training (CVET) for marginalized groups. AERA (American Educational Research Association) on April 7th, 2019, Toronto, Canada.
    • Rosemann, T. (2019). Identifikation förderlicher und hinderlicher Einflussfaktoren auf die Lernprozesse in informellen und non-formalen Lernkontexten von Fachkräften im Gesundheitswesen [Identification of conductive and obstructive influencing factors on the learning process in informal and non-formal learning contexts from qualified healthcare specialists]. Tagung "Digitalisierung der Arbeit im Gesundheits- und Sozialsektor" in May, 2019, Gelsenkirchen, Germany.
    • Siegfried, C., Rosemann, T., Wuttke, E. & Seeber, S. (2018). Anlässe und Barrieren von Randgruppen in beruflichen Weiterbildungen [Reasons and barriers for fringe groups in continuing vocational education and training]. Jahrestagung der Sektion BWP from 03. - 05.09.2018 in Frankfurt, Germany.
    • Siegfried, C., Wuttke, E., Rosemann, T., Rüter, T., Seeber, S. (2017): Erschließung individueller und institutioneller Anlässe und Barrieren beruflicher Weiterbildung bei „Randgruppen“ zur Planung adressatengerechter Weiterbildungsmaßnahmen. Vortrag auf der BWP (Berufs- und Wirtschaftspädagogik) am 26. September 2017, Stuttgart.
    • Jockers, R., Rosemann, T., Rüter, T., Salge, B., Wuttke, E. & Seeber, S. (2016). Erschließung individueller und institutioneller Anlässe und Barrieren beruflicher Weiterbildung bei "Randgruppen" zur Planung adressatengerechter Weiterbildungsmaßnahmen [Identifying individual reasons for and barriers to continuing vocational training among " fringe groups " in order to plan appropriate continuing vocational training measures for target groups]. Jahrestagung der Sektion BWP from 12. - 14.09.2016 in Hamburg, Germany.


    Publications


    • Siegfried, C., Rosemann, Th., Wuttke, E. & Seeber, S. (2018). Integrationsleistung von Weiterbildung. Ein differenzierter Blick auf Weiterbildung aus Unternehmenssicht [Integration into continuing education: a differentiated perspective on continuing education from the company's point of view]. Berufsbildung. Zeitschrift für Theorie und Praxis, 172, 6-9.
    • Seeber, S., Wuttke, E. & Rosemann, Th. (2017): Randgruppen in der beruflichen Weiterbildung: Zur Schwierigkeit von Abgrenzungen und der Aussagekraft von Berichtssystemen [Fringe groups in continuing vocational training: On the difficulty of defining boundaries]. Berufsbildung. Zeitschrift für Theorie und Praxis, 163, 71. Jg., 21-24.