Seminar für Deutsche Philologie

Neuerscheinungen

Coniglio, Marco; Andrew Murphy; Eva Schlachter; Tonjes Veenstra (Hrsg.) (2018): Atypical Demonstratives: Syntax, Semantics and Pragmatics. Berlin: De Gruyter. [= Linguistische Arbeiten 568]

Coniglio

Atypical demonstratives have not received adequate attention in the literature so far, or have even been completely neglected. By providing fresh insights and discussing new facets, this volume contributes to the better understanding of this group of words, starting from specific empirical phenomena, and advances our knowledge of the various properties of demonstratives, their syntactic multi-functionality, semantic feature specifications and pragmatic functions. In addition, some of the papers discuss different grammaticalization processes involving demonstratives, in particular how and from which lexical and morphosyntactic categories they originate cross-linguistically, and which semantic or pragmatic mechanisms play which role in their emergence. As such, the different contributions guide the readers on an adventurous journey into the realm of different exotic species of demonstratives, whose peculiar properties offer new exiting insights into the complex nature of demonstrative expressions themselves.






Henrike Manuwald (2018): Jesus und das Landrecht. Zur Realitätsreferenz bibelepischen Erzählens in Hoch- und Spätmittelalter, Habilitationsschrift Freiburg 2014, Tübingen (Bibliotheca Germanica 67).

Manuwald Habil

Gegenstand der Studie sind mittelhochdeutsche Versbearbeitungen des Nikodemusevangeliums (Konrad von Heimesfurt: Diu urstende; Gundacker von Judenburg: Christi Hort; Heinrich von Hesler: Evangelium Nicodemi) und deren Rezeptionszeugnisse. Ausgehend von der darin erfolgten partiellen Umgestaltung des Prozesses gegen Jesus nach Konventionen des ,deutschen‘ Rechts wird die grundsätzliche Frage nach der Funktion solcher Bezüge auf die zeitgenössische Erfahrungswirklichkeit gestellt. Eine umfassende Untersuchung der komplexen Vernetzungen von Text und Kontext erschließt deren inhaltliche Implikationen für die narrative Sinnkonstitution wie auch die Stellung der Erzähltexte im Rechtsdiskurs: Wie lässt sich davon erzählen, dass in der Gestalt Jesu Gott vor Gericht steht, den die Texte zugleich als Legitimationsgrund allen Rechts inszenieren? Über die Analyse des Verhältnisses von ,Literatur‘ und ,Recht‘ werden außerdem die Möglichkeiten und Grenzen der kulturellen Aneignung eines heilsgeschichtlichen Stoffes erkundet. Damit eröffnen die Ergebnisse auch neue Perspektiven auf die Poetologie bibelepischen Erzählens.







Heinrich Detering/Yuan Tan (2018): Goethe und die chinesischen Fräulein. Göttingen: Wallstein

Chinesische Fräulein

Goethes Proklamation einer anbrechenden »Weltliteratur« im Jahr 1827 steht im Zeichen Chinas. Aus literarischen Begegnungen mit der Fremdheit dieser Kultur unternimmt er erste Versuche einer eigenen dichterischen Anverwandlung. Bereits vor den »Chinesisch-deutschen Jahres- und Tageszeiten«, seinem letzten großen lyrischen Zyklus, entsteht so ein erster und kleinerer Zyklus von fünf Gedichten über chinesische Dichterinnen. Da Goethe diese Texte als Übersetzungen ausgibt, obwohl es sich um freie Nach- und Neudichtungen handelt, sind sie in ihrer kulturellen Bedeutung und ihrem literarischen Rang noch immer zu entdecken. Zu ihrer Versuchsanordnung gehört das Spiel mit östlichen und westlichen Motiven ebenso wie die Neugier auf die Beziehungen von Poesie und Weiblichkeit.
Heinrich Detering und Yuan Tan machen die verschlungenen Wege sichtbar, auf denen Bilder und Verse der »chinesischen Fräulein« von Peking nach Weimar gelangten, und schildern, wie der alte Goethe in chinesisch-europäischen Rollenspielen noch einmal aufbricht in literarisches Neuland.






Ella Grieshammer (2018): Textentwürfe besprechen. Analysen aus der akademischen Schreibberatung. Bielefeld: wbv media (Theorie und Praxis der Schreibwissenschaft 5).

Grieshammer Diss

Ein Kernelement akademischer Schreibberatung bildet das Textfeedback, das Schreibberatende zu den Entwürfen der Studierenden geben. Doch wie wird ein konstruktives, zur Überarbeitung anregendes Feedback konkret im Gespräch umgesetzt? Wie vermitteln Schreibberatende, welche Textstellen sie für überarbeitungsbedürftig halten und warum? Wie verdeutlichen die Schreibenden, was sie in ihren Texten aussagen möchten? Und wie kommen Einigungen auf bestimmte Überarbeitungsschritte zustande?
Diesen und weiteren Fragen geht die hier vorgestellte Untersuchung nach: Anhand von Transkriptausschnitten aus authentischen Schreibberatungen werden mithilfe gesprächsanalytischer Verfahren die Dynamiken dieses Gesprächstyps, in dessen Mittelpunkt ein Text steht, nachvollzogen. Dabei wird insbesondere nachgezeichnet, wie die Beteiligten ihre unterschiedlichen Perspektiven auf den Text zueinander in Bezug setzen und wie sie die Verantwortung für den Text aushandeln. Aus den Ergebnissen werden Empfehlungen für die Praxis der Schreibberatung abgeleitet.






Markus Steinbach (ed.) (2018): Visible Meaning: Sign Language and the Foundation of Semantics. Theoretical Linguistics 44.3/4.


tl44

Sign languages can help reveal hidden aspects of the logical structure of spoken language, but they also highlight its limitations because speech lacks the rich iconic resources that sign language uses on top of its sophisticated grammar. The target article published in Theoretical Linguistics with nine peer-commentaries, is the culmination of more than eight years of research on French Sign Language and American Sign Language (ASL) by Philippe Schlenker, a senior researcher at Institut Jean-Nicod within France’s National Center for Scientific Research (CNRS) and a Global Distinguished Professor at New York University. Sign languages are considered by linguists as full-fledged and grammatically very sophisticated languages, which are essential to the communication of Deaf people. But they also have unique insights to offer on how meaning works in language in general. In several cases, they make visible a logical structure that must be inferred indirectly in spoken language.






Mailin Antomo und Sonja Müller (Hgg.) (2018). Non-canonical Verb Positioning in Main Clauses. Hamburg: Buske (= Linguistische Berichte Sonderheft 25).


Antomo Müller

In the last 15 years, the verb-second phenomenon in the Germanic languages has received particular interest and a lot of research has been devoted to its occurrence in dependent environments aiming at finding out whether, and if so, by which criteria it is licensed. However, not only dependent clauses display verb-order variation, there are also different options for positioning the finite verb in main clauses. For example, German declarative clauses (which have been the focus of attention) can display verb-first order. Furthermore, attention has been paid to declarative clauses which are claimed to show verb-third order. And the finite verb might also occur in final position in other types of non-embedded utterances. The contributions to this volume intend to study the formal and interpretative properties of main clauses which do not display the word order which is canonically expected of them. Questions which are addressed are: What are the conditions under which the above mentioned orders become possible or even necessary? Is their nature syntactic, semantic, information structural or stylistic? Are there genre-specific distributions? How similar are the licensing conditions for such ‘deviating’ orders across different (Germanic) languages and/or different historical stages within one language? What are the differences between verb-end and verb-first/-second structures in less well-studied non-assertive utterance types such as interrogatives or exclamatives? How can such variation be accounted for at all? How do such structures fit into systems of sentence mood/type or utterance types? How important is further linguistic material (such as modal particles, intonation, verbal mood)? The contributions of this volume intend to provide new insights for the debate by appealing to synchronic, diachronic and comparative approaches.






Annika Hübl und Markus Steinbach (eds.) (2018). Linguistic Foundations of Narration in Spoken and Sign Languages. Amsterdam: John Benjamins (= LA 247).


Linguistic Foundations

In recent years, the focus of linguistic research has shifted from sentence to larger units such as text and discourse and accordingly from syntax to semantics and pragmatics. This has led to the development and application of corresponding discourse semantic and pragmatic theories such as, for instance, (S)DRT, Centering Theory, Accessibility Theory, QUD, Generalized Conversational Implicatures, Super Monsters and Gesture Semantics and new empirical approaches in the framework of experimental semantics and pragmatics or corpus linguistic discourse analysis. The contributions to this collected volume build on these developments and investigate the linguistic foundations of narration from various perspectives. The contributions address topics such as speech and thought representation, free indirect speech, information structure, anaphora resolution, co-speech gestures, classifier constructions as well as role shift and constructed action. The volume provides new insights in the linguistic structures underlying narration in written, spoken, and sign languages from an experimental, developmental, historical, typological, and theoretical perspective. The contributions will appeal to theoretical linguists, sign language linguists, typologists, literary scholars, psycholinguists, and philosophers.