Seminar für Englische Philologie
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Prof. Dr. Barbara Schaff


Chair of British Literature and Culture



Quick Links


  • Career History

  • Focus of Research

  • Selected Publications

  • Memberships

  • Current Doctoral Dissertations




  • Career History:

    2008Chair of British Literature and Culture, Georg-August University Gõttingen
    2006-2007Senior Research Fellow at the Centre for Tourism and Cultural Change, Leeds.
    2005-2006Research Fellow of the Royal Society of Edinburgh at the Centre for the History of the Book in Edinburgh.
    2002-2006Visiting Professor at the universities of Tübingen, Bochum, Munich and Vienna.
    2002Poststdoctoral degree (Habilitation) in English Literature at Munich University.
    1999-2001Postdoctoral research grant from the German research council (DFG).
    1995-2001Teaching post at Munich University. Postdoctoral research grant from the Bavarian State.
    1992-1995Postdoctoral fellow at the Munich graduate studies programme (Graduiertenkolleg) Geschlechterdifferenz und Literatur.
    1990Doctoral degree at Passau University.
    Education: English Studies, Russian Studies and History at the Universities of Munich, Edinburgh and Passau.




    Focus of Research:


    • Authorship, Literary Forgeries


    • Travel Writing, Tourist Guidebooks, Literary Tourism


    • Scottish Literature


    • Gender Studies


    • Transnational Histories of the Book






    Selected Publications:

    a) Books



    • Das zeitgenössische britische Künstlerdrama. Passau 1992 (Dissertation).


    • Eckart Voigts, Barbara Schaff and Monika Pietrzak-Franger (eds.), Reflecting on Darwin. Farnham: Ashgate, 2014.


    • Katerina Kroucheva and Barbara Schaff (eds.), Kafkas Gabel: Überlegungen zum Ausstellen von Literatur. Bielefeld: transcript, 2013.


    • Barbara Schaff (ed.), Exiles, Emigrés and Go-Betweens: Anglo-Italian Cultural Transformations. Amsterdam: Rodopi, 2010.


    • Annegret, Heitmann, Sigrid Nieberle, Barbara Schaff and Sabine Schülting (eds.),
      Bi-Textualität. Inszenierungen des Paares. Berlin 2000.


    • Manfred Pfister and Barbara Schaff (eds.), Venetian Views, Venetian Blinds: English Fantasies of Venice. Amsterdam 1999.


    • Ina Schabert and Barbara Schaff (eds.), Autorschaft. Genus und Genie um 1800. Berlin 1994.




    b) Journals



    • Barbara Schaff et al. (eds.), Hochzeiten und Heiraten. Themenheft der Zeitschrift GENDER, Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 2 (2014).




    c) Articles



    • "The Anatomy of Passions in Joanna Baillie's Plays on the Passions", in Sedlmayr, Gerold (ed.). Romantic Bodyscapes: Embodied Selves, Embodied Spaces and Legible Bodies in the Romantic Age. Tier: WVT, 2015. 107-122.


    • "The Bodies of the Georges in British Neoclassical Satire and Caricatures", in: Rainer Emig and Jana Gohrisch (eds.), Anglistentag 2014 Hannover: Proceedings. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. 151-168.


    • (mit Andrea D. Bührmann, Beate Kortendiek) "Vorwort", in: Barbara Schaff et al. (eds.) Hochzeiten und Heiraten. Themenheft der Zeitschrift GENDER, Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 2 (2014), 7-9.


    • (with Andreas Waczkat) "Musik und Literatur im Handlungsraum der Personalunion", in: Katja Lembke (ed.), Als die Royals aus Hannover kamen. Hannovers Herrscher auf Englands Thron 1714-1837, Katalog zur Landesausstellung 2014 in Hannover, Dresden: Sandstein, 2014, 212?223.


    • "Die Hannoveraner Könige im Zerrspiegel der britischen Karikatur", in: Arnd Reitemeier (ed.), Kommunikation und Kulturtransfer im Zeitalter der Personalunion zwischen Großbritannien und Hannover, Göttingen: Universitätsverlag Göttingen, 2014, 33-56.


    • "Reisende Forscher - Forschende Reisende. Unterwegs im 18. und 19. Jahrhundert", in: Georgia Augusta, 9, (2014), 6-14.


    • "Killing Fields and Poppy Fields: Towards a Topography of the Western Front in the British Cultural Memory", in: Journal for the Studies of British Cultures, 20 2013, 155-170.


    • "A Ghostly Procession. The Invention and Marketing of Heroic Scotland", in: Klaus Peter Müller et al., Scotland's Cultural Standing and Identity. Trier: WVT, 2013, 159-172.


    • "'Andate a farvi benedire' and Other Useful Phrases for the English Traveller in John Murray's Handbooks of Travel-Talk", in: Alison Yarrington, Stefano Villani and Julia Kelly (eds.),Travels and Translations: Anglo-Italian Cultural Transactions. Amsterdam: Rodopi, 2013, 323-336.


    • “Literaturfestivals: Überlegungen zur Eventisierung von Literatur“, in: Katerina Kroucheva and Barbara Schaff (eds.), Kafkas Gabel: Überlegungen zum Ausstellen von Literatur. Bielefeld: transcript, 2013, 271-288.


    • “On Not Being Mrs Browning: The Revisionist Feminism of Sarah Waters’s Neo-Victorian Trilogy”, in: Anglistik, 1 (2013), 63-75.


    • “Kenneth Grahame,The Wind in the Willows”, in: Christoph Bräuer and Wolfgang Wangerin (eds.), Unter dem roten Wunderschirm. Lesarten klassischer Kinder- und Jugendliteratur. Göttingen: Wallstein, 2013, 212-228.


    • “‘A scene so rude, so wilde as this, yet so sublime in barrenness’: Ein neuer Blick auf Schottland in der Reiseliteratur der Romantik”, in: Thomas Noll (ed.), Landschaft um 1800. Aspekte der Wahrnehmung in Kunst, Literatur, Musik und Naturwissenschaft. Göttingen: Wallstein, 2012. 207-226.


    • “Vom vielgelesenen zum ungelesenen Text: Ossians Vermächtnis in der schottischen Kultur”, in: Heinrich Detering et al. (eds.), Nationalepen zwischen Fakten und Fiktionen. Tartu: Tartu UP, 2011, 93-113.


    • “Erzählen und kollektive Identität”, in: Matías Martínez (ed.): Handbuch Erzähltheorie. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart: Metzler, 2011, 89-97.


    • “‘In the Footsteps of ...’: The Semiotics of Literary Tourism”, in: KulturPoetik 11/2, (2011), 166-180.


    • “Sound Information and Innocent Amusement: John Murray’s Books on the Move”, in: John Spiers (ed.), The Culture of the Publisher’s series, Vol 1, Houndmills: Palgrave Macmillan, 2011, 219-236.


    • “Love Actually: Liebe als Episode in der zeitgenössischen Populärkultur”, in: Susanne Hochreiter and Silvia Stoller (ed.), Liebeskonzepte und Geschlechterdiskurs. Mitteilungen des Instituts für Wissenschaft und Kunst 64/3-4 (2009), 22-27.


    • “Trying to Escape, Longing to Belong : Roots, Genes and Performativity in Zadie Smith’s White Teeth and Hari Kunzru’s The Impressionist“, in: Frank Schulze-Engler and Sissy Helff (eds.), Transcultural English Studies (= ASNEL Papers 12), Amsterdam, New York: Rododpi, 2009, 281-292. (Cross Cultures: Readings in the Post / Colonial Literatures in English).


    • “John Murray’s Handbooks to Italy: Making Tourism Literary”, in: Nicola Watson (ed.), Literary Tourism and Nineteenth-Century Culture, London 2009, 106-118.


    • “Italianised Byron – Byronised Italy”, in: Manfred Pfister and Ralf Hertel (eds.), Performing National Identitiy. Amsterdam, New York: Rodopi, 2008, 103-121. (Reihe: Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft).


    • (together w. Sharon Brown) “Continental Europe”, in: Bill Bell (ed.), Edinburgh History of the Book in Scotland, Vol 3:1800-1880. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007, 430-441.


    • “The Strange After Lives of Jane Eyre”, in: Margarete Rubik and Elke Mettinger-Schartmann (eds.), A Breath of Fresh Eyre: Intertextual and Intermedial Reworkings of Jane Eyre. Amsterdam, New York: Rodopi, 2007, 25-36. (Reihe: Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft).


    • (with Rainer Emig and Julika Griem), “Introduction: Re-fashioning Gender”, in: Lilo Moessner and Christa M. Schmidt (eds.), Anglistentag 2004. Aachen: Proceedings . Trier: WVT, 2005. 95-100.


    • “The Discourse of Love in Women’s Writings of the Great War”, in: Francoise Le Jeune (ed.),Paroles de Femmes dans la Guerre (1914-1918), Crini, Université de Nanres, 2005, 167-176.


    • “Duplicitous Games: Faked Authorship from the 18th to the 20th Century”, in: Peter Knightu and Jonathan Long (eds.), Fakes and Forgeries, Amersham: Cambridge Scholars Press 2004, 52-65.


    • “Still Lives – Tableaux Vivants: Art in British Heritage Films”, in: Eckard Voigts-Virchow (ed.), Janespotting and Beyond – British Heritage Retrofiction since the Mid-1990s. Tübingen 2004, 125-134.


    • “Weiblichkeit und Form. Die Lyrik Edna St. Vincent Millays“, in: Gerhard Schuster (ed.), Die Entdeckung Amerikas. Rudolf Borchardts Übertragungen nach Edna Millay. München 2004, 219-231.


    • “»Can features alienate the race?«- Konzepte ethnischer Alterität in Gedichten der englischen Romantik“, in: Katharina Rennhak and Virginia Richter (eds.), Revolution und Emanzipation. Geschlechterordnungen in Europa um 1800. Köln: 2004, 219-236.


    • “A Lost World. Ireland in Contemporary German Travel Writing“, in: Jane Conroy (ed.), Cross-Cultural Travel: Papers from the Royal Irish Academy International Symposium on Literature and Travel. New York 2003, 469-475.


    • “Der Autor als Simulant authentischer Erfahrung. Vier Fallbeispiele fingierter Autorschaft“, in: Heinrich Detering (ed.), Autorschaft – Positionen und Revisionen. 24. Germanistisches Symposion der Deutschen Forschungsgemeinschaft. Stuttgart 2002, 426-443.


    • (together w. Sabine Schülting) “Einleitung”, in: Annegret Heitmann, Sigrid Nieberle, Barbara Schaff und Sabine Schülting (eds.), Bi-Textualität. Inszenierungen des Paares. Berlin 2000,11-20.


    • “Eine Doppelhaushälfte für sich allein: Vera Brittains progressives Ehe- und Schreibmodell“, in: Annegret Heitmann, Sigrid Nieberle, Barbara Schaff and Sabine Schülting (eds.), Bi-Textualität. Inszenierungen des Paares. Berlin 2000, 254-268.


    • “Gendered Cities. Italienische Städte im Blick britischer Reisender“, in: Andreas Mahler (ed.), Reading the City. Die Stadt in Literatur und Gesellschaft. Heidelberg 1999,173-196.


    • (together w. Manfred Pfister) “Introduction“ , in: Manfred Pfister and Barbara Schaff (eds.), Venetian Views, Venetian Blinds: English Phantasies of Venice. Amsterdam 1999,1-13.


    • “Venetian Views and Voices in Radcliffe´s The Mysteries of Udolpho and Braddon´s The Venetians“, in: Manfred Pfister and Barbara Schaff (eds.), Venetian Views, Venetian Blinds: English Phantasies of Venice. Amsterdam 1999, 89-98.


    • “Castle Ward: Lady Anne Bangors architektonischer Selbstentwurf. Eine Schloßbesichtigung“, in: HSPatchwork. Festschrift für Hadumod Bußmann, München 1997 (Selbstverlag)


    • “Mantissa. Männerphantasien um Macht und Musen. Zu einem Roman von John Fowles“, in: Annette Keck and Dietmar Schmidt (eds.), Auto(r)erotik. Gegenstandslose Liebe als literarisches Projekt, Berlin 1994, 132-141.


    • (together w. Ina Schabert) “Einleitung“, in: Ina Schabert and Barbara Schaff (eds.),Autorschaft. Genus und Genie um 1800. Berlin 1994, 9-19.


    • “‘Earth, air and sky, and ocean hath its bubbles, and verse is one of them – this most of all‘: Poetische Freiräume britischer Dichterinnen der Romantik“, in: Ina Schabert and Barbara Schaff (ed.), Autorschaft. Genus und Genie um 1800. Berlin 1994, 125-144.



    c) Reviews


    • “Christoph Bode, Fremd-Erfahrungen: Diskursive Konstruktion von Identität in der britischen Romantik. II: Identität auf Reisen. Trier: WVT, 2009.”, in: ZAA LVIX, 2011 (1), 89-91.


    • “Charlotte Heymel, Touristen an der Front. Das Kriegserlebnis 1914 - 1918 als Reiseerfahrung in zeitgenössischen Reiseberichten. Münster: Lit, 2007 (= Literatur - Kultur - Medien 7).” Veröffentlicht am 11.03.2008 in IASL online.


    • “Katrin Röder, Macht und Imagination. Fulke Grevilles Konstruktion diskreter Autorschaft. Heidelberg: Winter, 2006“, in: Archiv für das Studium der Neueren Sprachen und Literaturen, 244/2 (2007).


    • “Tilman Fischer, Reiseziel England. Ein Beitrag zur Poetik der Reisebeschreibung und zur Topik der Moderne. Berlin: Erich Schmidt, 2004“, in: JSBC, Vol. 13/1 (2006), 85-86.

    • “Astrid Erll, Gedächtnisromane. Literatur über den Ersten Weltkrieg als Medium englischer und deutscher Erinnerungskulturen in den 1920er Jahren. Trier: WVT, 2003“, and “Astrid Erll, Marion Gymnich & Ansgar Nünning (eds.), Literatur – Identität – Erinnerung. Theoriekonzepte und Fallstudien. Trier: WVT, 2003 “, in: Poetica 37/1-2, (2005), 245-253.


    • “Katherine Turner, British Travel Writers in Europe 1750-1800. Aldershot: Ashgate, 2001“, in: JSBC 10 / 2, 2003.


    • “Kenneth Ruthven, Faking Literature. Cambridge: CUP, 2001“, in: Anglia, 121/ 4, 2003.




    d) Non-Academic Publications


    • Schottland. Artemis Cicerone Kunstreiseführer. München 1982.


    • Irland. Artemis Cicerone Kunstreiseführer. München 1986.


    • Schottland. Artemis Kunst und Reisen. München 1993.


    • Irland. Mit Nordirland. Arte-Limes Reiseführer, München 1997.


    • Schottland. APA Guide (Übs. und Redaktion), München 1999.






    Memberships:


    • Deutscher Anglistenverband


    • Deutscher Hochschulverband


    • Society for the History of Authorship, Reading and Publishing (SHARP)


    • Deutsche Gesellschaft für das Studium Britischer Kulturen


    • International Association of University Professors of English (IAUPE)


    • Bibliographical Society






    Current Doctoral Dissertations




    • Sarah Alam: Bombay-Wombay. The City of Fabrication and Dreams. The Modern City as „locus classicus of Incompatible Realities“ in Salman Rushdie's Fiction.(abstract)




    • Karolin Echarti: Britisch-deutscher Wissenschaftstransfer im Zeitraum der
      Personalunion zwischen Großbritannien und Hannover (1714-1837) am Beispiel der Universität Göttingen
      (abstract)




    • Wiebke Grieger: Narrative Representations of the Postcolonial Experience in Estonian and Anglophone African Literature. (abstract)




    • Nikolas Helm: Writing the Self Between India and Britain, c. 1794-1838: The Cases of Joseph Emin and Dean Mahomet.(abstract)




    • Saeed Kalejahi: Left Utopias: An Investigation into Utopianism of Marxism through Contemporary British Speculative (Science) Fiction.(abstract)




    • Julia Kroll: The Mise-en-Scène of Literature at Literary Places between New Concepts of Materiality, Event, and Globalisation(abstract)




    • Vanessa Mangione: The Marriage Proposal in Novels Written by Women from the 18th Century to Today. (abstract)




    • Lingwei Meng: The Ideology of Tourism: the Works of Sir Walter Scott and the Development of Tourism in Scotland. (abstract)




    • Johannes Schlegel: "There was an evil power resident in his companion." Anthropologie und Medialität des Bösen in der britischen Romantik: Blake - Hogg - Byron. (abstract)




    • Oliver Steinert: Ende des nationalen Kinos? Globalisierung und Denationalisierung im neuseeländischen Spielfilm (abstract)







Barbara Schaff

Prof. Dr. Barbara Schaff
Seminar für Englische Philologie
Abt. Neuere Englische Literatur
Käte-Hamburger-Weg 3
D-37073 Göttingen

Phone: 0551/39-7552
Barbara.Schaff@phil.uni-goettingen.
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