Best Paper der 5th GamiFIN Conference 2021

Die Professur für Anwendungssysteme und E-Business war erfolgreich mit einem Beitrag auf der 5th International GamiFIN Conference 2021 vertreten:

Der Beitrag von Henrik Wesseloh "The role of gameful perception as a mediator for intrinsically motivating gamification" (in Zusammenarbeit mit Niklas Buddensiek, Tim Pantel, Felix M. Stein, Phillip Szelat, und Matthias Schumann) wurde vom Programmkomitee der GamiFIN2021 mit dem Best Paper Award ausgezeichnet.

  • Abstract: Scientific studies have shown that the use of gamification is effective in promoting motivation and behavior. However, reasons for the effectiveness of the implemented game elements are analyzed insufficiently. The following article therefor addresses the issue of gameful perception induced through gamification by using an experimental, single factor between-subjects design. First, we draw on Self-Determination Theory to derive a grounded research model. Then, we investigate two groups by using a learning application with a gamified and non-gamified version to test our hypotheses. Our results show that the users’ gameful perception of an activity mediates the motivational outcomes. We discuss our findings and relate these to the app’s design to outline pitfalls and the importance of evoking a conscious gameful experience..

Prof. Dr. Juho Hamari hob besonders die in den Keynotes geforderten Aspekte eines fundierten Forschungsbeitrags in Gamification hervor, die den Beitrag auszeichnen: Es handelt sich um einen theoriegeleiteten und in die Aktivität integrierten Gamificationeinsatz. Das Paper sei zudem qualitativ sehr hochwertig, da es empirisch rigoros, analytisch anspruchsvoll und für das Konferenzformat sehr umfangreich, interessante und neue Erkenntnisse liefert, die den aktuellen Forschungsbedarf der Community adressieren.

Weitere von den Konferenzteilnehmenden ausgezeichnete Beiträge waren zudem:

  • Best Poster: Yeunji Kim, Wonje Kang, and Matthew Riley. "Cultivating artificial life forms: Bringing real-time environmental data to your virtual plant."
  • Best Presentation: Jeanine Krath, and Harald F. O. von Korflesch."Designing gamification and persuasive systems: A systematic literature review."

Insgesamt wurden auf der Konferenz 21 wissenschaftliche Paper bei einer Annahmequote von 33 % vorgestellt. Die Proceedings der GamiFIN2021 werden demnächst als Open Access publiziert. Nähere Informationen finden sich auf der Website der Konferenz.