Prof. Dr. Barbara Schaff
Chair of British Literature and Culture
Quick Links
- Career History
- Focus of Research
- Selected Publications
- Memberships
- Current Doctoral Dissertations
- Authorship, Literary Forgeries
- Travel Writing, Tourist Guidebooks, Literary Tourism
- Scottish Literature
- Gender Studies
- Transnational Histories of the Book
- Das zeitgenössische britische Künstlerdrama. Passau 1992 (Dissertation).
- Barbara Schaff (ed.), Exiles, Emigrés and Go-Betweens: Anglo-Italian Cultural Transformations. Amsterdam: Rodopi, 2010.
- Annegret, Heitmann, Sigrid Nieberle, Barbara Schaff and Sabine Schülting (eds.),
Bi-Textualität. Inszenierungen des Paares. Berlin 2000. - Manfred Pfister and Barbara Schaff (eds.), Venetian Views, Venetian Blinds: English Fantasies of Venice. Amsterdam 1999.
- Ina Schabert and Barbara Schaff (eds.): Autorschaft. Genus und Genie um 1800. Berlin 1994.
- “Vom vielgelesenen zum ungelesenen Text: Ossians Vermächtnis in der schottischen Kultur”, in: Heinrich Detering et al. (eds.), Nationalepen zwischen Fakten und Fiktionen. Tartu: Tartu UP, 2011, 93-113.
- “Erzählen und kollektive Identität”, in: Matías Martínez (ed.): Handbuch Erzähltheorie. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart: Metzler, 2011, 89-97.
- “‘In the Footsteps of ...’: The Semiotics of Literary Tourism”, in: KulturPoetik 11/2, (2011), 166-180.
- “Sound Information and Innocent Amusement: John Murray’s Books on the Move”, in: John Spiers (ed.), The Culture of the Publisher’s series, Vol 1, Houndmills: Palgrave Macmillan, 2011, 219-236.
- “Love Actually: Liebe als Episode in der zeitgenössischen Populärkultur”, in: Susanne Hochreiter and Silvia Stoller (ed.), Liebeskonzepte und Geschlechterdiskurs. Mitteilungen des Instituts für Wissenschaft und Kunst 64/3-4 (2009), 22-27.
- “Trying to Escape, Longing to Belong : Roots, Genes and Performativity in Zadie Smith’s White Teeth and Hari Kunzru’s The Impressionist“, in: Frank Schulze-Engler and Sissy Helff (eds.), Transcultural English Studies (= ASNEL Papers 12), Amsterdam, New York: Rododpi, 2009, 281-292. (Cross Cultures: Readings in the Post / Colonial Literatures in English).
- “John Murray’s Handbooks to Italy: Making Tourism Literary”, in: Nicola Watson (ed.), Literary Tourism and Nineteenth-Century Culture, London 2009, 106-118.
- “Italianised Byron – Byronised Italy”, in: Manfred Pfister and Ralf Hertel (eds.), Performing National Identitiy. Amsterdam, New York: Rodopi, 2008, 103-121. (Reihe: Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft).
- (together w. Sharon Brown) “Continental Europe”, in: Bill Bell (ed.), Edinburgh History of the Book in Scotland, Vol 3:1800-1880. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007, 430-441.
- “The Strange After Lives of Jane Eyre”, in: Margarete Rubik and Elke Mettinger-Schartmann (eds.), A Breath of Fresh Eyre: Intertextual and Intermedial Reworkings of Jane Eyre. Amsterdam, New York: Rodopi, 2007, 25-36. (Reihe: Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft).
- “The Discourse of Love in Women’s Writings of the Great War”, in: Francoise Le Jeune (ed.),Paroles de Femmes dans la Guerre (1914-1918), Crini, Université de Nanres, 2005, 167-176.
- “Duplicitous Games: Faked Authorship from the 18th to the 20th Century”, in: Peter Knightu and Jonathan Long (eds.), Fakes and Forgeries, Amersham: Cambridge Scholars Press 2004, 52-65.
- “Still Lives – Tableaux Vivants: Art in British Heritage Films”, in: Eckard Voigts-Virchow (ed.), Janespotting and Beyond – British Heritage Retrofiction since the Mid-1990s. Tübingen 2004, 125-134.
- “Weiblichkeit und Form. Die Lyrik Edna St. Vincent Millays“, in: Gerhard Schuster (ed.), Die Entdeckung Amerikas. Rudolf Borchardts Übertragungen nach Edna Millay. München 2004, 219-231.
- “»Can features alienate the race?«- Konzepte ethnischer Alterität in Gedichten der englischen Romantik“, in: Katharina Rennhak and Virginia Richter (eds.), Revolution und Emanzipation. Geschlechterordnungen in Europa um 1800. Köln: 2004, 219-236.
- “A Lost World. Ireland in Contemporary German Travel Writing“, in: Jane Conroy (ed.), Cross-Cultural Travel: Papers from the Royal Irish Academy International Symposium on Literature and Travel. New York 2003, 469-475.
- “Der Autor als Simulant authentischer Erfahrung. Vier Fallbeispiele fingierter Autorschaft“, in: Heinrich Detering (ed.), Autorschaft – Positionen und Revisionen. 24. Germanistisches Symposion der Deutschen Forschungsgemeinschaft. Stuttgart 2002, 426-443.
- (together w. Sabine Schülting) “Einleitung”, in: Annegret Heitmann, Sigrid Nieberle, Barbara Schaff und Sabine Schülting (eds.), Bi-Textualität. Inszenierungen des Paares. Berlin 2000,11-20.
- “Eine Doppelhaushälfte für sich allein: Vera Brittains progressives Ehe- und Schreibmodell“, in: Annegret Heitmann, Sigrid Nieberle, Barbara Schaff and Sabine Schülting (eds.), Bi-Textualität. Inszenierungen des Paares. Berlin 2000, 254-268.
- “Gendered Cities. Italienische Städte im Blick britischer Reisender“, in: Andreas Mahler (ed.), Reading the City. Die Stadt in Literatur und Gesellschaft. Heidelberg 1999,173-196.
- (together w. Manfred Pfister) “Introduction“ , in: Manfred Pfister and Barbara Schaff (eds.), Venetian Views, Venetian Blinds: English Phantasies of Venice. Amsterdam 1999,1-13.
- “Venetian Views and Voices in Radcliffe´s The Mysteries of Udolpho and Braddon´s The Venetians“, in: Manfred Pfister and Barbara Schaff (eds.), Venetian Views, Venetian Blinds: English Phantasies of Venice. Amsterdam 1999, 89-98.
- “Castle Ward: Lady Anne Bangors architektonischer Selbstentwurf. Eine Schloßbesichtigung“, in: HSPatchwork. Festschrift für Hadumod Bußmann, München 1997 (Selbstverlag)
- “Mantissa. Männerphantasien um Macht und Musen. Zu einem Roman von John Fowles“, in: Annette Keck and Dietmar Schmidt (eds.), Auto(r)erotik. Gegenstandslose Liebe als literarisches Projekt, Berlin 1994, 132-141.
- (together w. Ina Schabert) “Einleitung“, in: Ina Schabert and Barbara Schaff (eds.),Autorschaft. Genus und Genie um 1800. Berlin 1994, 9-19.
- “‘Earth, air and sky, and ocean hath its bubbles, and verse is one of them – this most of all‘: Poetische Freiräume britischer Dichterinnen der Romantik“, in: Ina Schabert and Barbara Schaff (ed.), Autorschaft. Genus und Genie um 1800. Berlin 1994, 125-144.
- “Christoph Bode, Fremd-Erfahrungen: Diskursive Konstruktion von Identität in der britischen Romantik. II: Identität auf Reisen. Trier: WVT, 2009.”, in: ZAA LVIX, 2011 (1), 89-91.
- “Charlotte Heymel, Touristen an der Front. Das Kriegserlebnis 1914 - 1918 als Reiseerfahrung in zeitgenössischen Reiseberichten. Münster: Lit, 2007 (= Literatur - Kultur - Medien 7).” Veröffentlicht am 11.03.2008 in IASL online.
- “Katrin Röder, Macht und Imagination. Fulke Grevilles Konstruktion diskreter Autorschaft. Heidelberg: Winter, 2006“, in: Archiv für das Studium der Neueren Sprachen und Literaturen, 244/2 (2007).
- “Tilman Fischer, Reiseziel England. Ein Beitrag zur Poetik der Reisebeschreibung und zur Topik der Moderne. Berlin: Erich Schmidt, 2004“, in: JSBC, Vol. 13/1 (2006), 85-86.
- “Astrid Erll, Gedächtnisromane. Literatur über den Ersten Weltkrieg als Medium englischer und deutscher Erinnerungskulturen in den 1920er Jahren. Trier: WVT, 2003“, and “Astrid Erll, Marion Gymnich & Ansgar Nünning (eds.), Literatur – Identität – Erinnerung. Theoriekonzepte und Fallstudien. Trier: WVT, 2003 “, in: Poetica 37/1-2, (2005), 245-253.
- “Katherine Turner, British Travel Writers in Europe 1750-1800. Aldershot: Ashgate, 2001“, in: JSBC 10 / 2, 2003.
- “Kenneth Ruthven, Faking Literature. Cambridge: CUP, 2001“, in: Anglia, 121/ 4, 2003.
- Schottland. Artemis Cicerone Kunstreiseführer. München 1982.
- Irland. Artemis Cicerone Kunstreiseführer. München 1986.
- Schottland. Artemis Kunst und Reisen. München 1993.
- Irland. Mit Nordirland. Arte-Limes Reiseführer, München 1997.
- Schottland. APA Guide (Übs. und Redaktion), München 1999.
- Deutscher Anglistenverband
- Deutscher Hochschulverband
- Society for the History of Authorship, Reading and Publishing (SHARP)
- Deutsche Gesellschaft für das Studium Britischer Kulturen
- International Association of University Professors of English (IAUPE)
- Bibliographical Society
- Karolin Echarti: Britisch-deutscher Wissenschaftstransfer im Zeitraum der
Personalunion zwischen Großbritannien und Hannover (1714-1837) am Beispiel der Universität Göttingen (abstract)
- Wibke Grieger: Narrative Representations of the Postcolonial Experience in Estonian and Anglophone African Literature (abstract)
- Vanessa Mangione: The Marriage Proposal in Novels Written by Women from the 18th Century to Today. (abstract)
- Johannes Schlegel: "There was an evil power resident in his companion." Anthropologie und Medialität des Bösen in der britischen Romantik: Blake - Hogg - Byron. (abstract)
- Oliver Steinert: Ende des nationalen Kinos? Globalisierung und Denationalisierung im neuseeländischen Spielfilm (abstract)
Career History:
2008 | Chair of British Literature and Culture, Georg-August University Gõttingen |
2006-2007 | Senior Research Fellow at the Centre for Tourism and Cultural Change, Leeds. |
2005-2006 | Research Fellow of the Royal Society of Edinburgh at the Centre for the History of the Book in Edinburgh. |
2002-2006 | Visiting Professor at the universities of Tübingen, Bochum, Munich and Vienna. |
2002 | Poststdoctoral degree (Habilitation) in English Literature at Munich University. |
1999-2001 | Postdoctoral research grant from the German research council (DFG). |
1995-2001 | Teaching post at Munich University. Postdoctoral research grant from the Bavarian State. |
1992-1995 | Postdoctoral fellow at the Munich graduate studies programme (Graduiertenkolleg) Geschlechterdifferenz und Literatur. |
1990 | Doctoral degree at Passau University. |
Education: English Studies, Russian Studies and History at the Universities of Munich, Edinburgh and Passau. |
Focus of Research:
Selected Publications:
a) Books
b) Articles
c) Reviews
d) Non-Academic Publications
Current Doctoral Dissertations