Articles and Book Chapters


    2024
  • Das Lehrbuch zur Andachtspraxis. Eine neue Handschrift von al-Ǧazūlīs Dalāʾil al-Ḫairāt. In: Dorothee Pielow/Jana Newiger/Yassir El Jamouhi (Hg.): Teachers and Students. Reflections on Learning in Near and Middle Eastern Cultures. Collected Studies in Honour of Sebastian Günther. Leiden 2024, S. 289–315.

  • 2022
  • Baghdad and Its Historians. In: Baghdad. Eye's Delight. Doha: Qatar Museums, S. 172–177.

  • The Early ʿAbbāsid Caliphs as Commanders and Constructors. In: J. Scheiner/ I. Toral (Hgg.): Baghdād. From Its Beginnings to the 14th Century. Leiden: Brill, S. 143-193.

  • More-to-Know II: Was Madīnat al-Salām a Round City? In: J. Scheiner/ I. Toral (Hgg.): Baghdād. From Its Beginnings to the 14th Century. Leiden: Brill, S. 102-107.

  • Epilogue. In: J. Scheiner/ I. Toral (Hgg.): Baghdād. From Its Beginnings to the 14th Century. Leiden: Brill, S. 785-787.

  • Appendix: Original Sources featuring Baghdād. In: J. Scheiner/ I. Toral (Hgg.): Baghdād. From Its Beginnings to the 14th Century. Leiden: Brill, 788-840.

  • Preface. In: J. Scheiner/ I. Toral (Hgg.): Baghdād. From Its Beginnings to the 14th Century. Leiden: Brill, S. xi-xxi (zusammen mit I. Toral)

  • Baghdād’s Topography and Social Composition. A Historical Sketch. In: J. Scheiner/ I. Toral (Hgg.): Baghdād. From Its Beginnings to the 14th Century. Leiden: Brill, S. 1-43 (zusammen mit I. Toral).

  • Islamische Geschichte. In: Geschichte in Wissenschaft und Unterricht 73, S. 208–233 (zusammen mit S. Bitsch).

  • 2020
  • Scholars, Figures and Groups in al-Azdī’s Futūḥ al-Shām. In: S. Günther (Hg.): Knowledge and Education in Classical Islam. Religious Learning between Contunuity and Change. Leiden: Brill 2020, I, S. 354-385.

  • 2019
  • Isnād-cum-matn Analysis and Kalāla. Some Critical Reflections. In: Journal of the American Oriental Society 139, S. 479–486.

  • Baghdad. The Metropolis. In: Emily Selove (Hg.): Baghdad at the Centre of a World. An Introductory Textbook. Fargo, ND 2019, S. 15–21.

  • Harald Motzki (1948-2019). In: Der Islam 96 (2019), S. 1–9.

  • 2017
  • Mit Schwert und Diplomatie. In: Damals 49 (2017), S. 30–35.

  • Monarchische Aspekte frühislamischer Herrschaft. In: Stefan Rebenich (Hg.): Monarchische Herrschaft im Altertum. Berlin: Oldenbourg 2017, S. 565-603

  • Ibn ʿAsākirʼs Virtual Library as Reflected in His Taʾrīkh madīnat Dimashq. In: S. Judd/J. Scheiner (Hgg.): New Perspectives on Ibn ʿAsākir in Islamic Historiography. Leiden: Brill 2017, S. 156-279.

  • Ḥadīth and Sunna. In: Herbert Berg (Hg.): Routledge Handbook on Early Islam. London: Routledge 2017, S. 79–97.(zusammen mit Yoones Dehghani Farsani) New Insights into early Islamic Historiography. A Substantial Conference Report. In: al-ʿUṣūr al-wustā 25 (2017), S. 149-177.

  • 2016
  • Single Isnāds or Riwāyas? Quoted Books in Ibn ʿAsākirʼs Tarjama of Tamīm al-Dārī. In: M. Pomeranz/A. Shahin (Hgg.): The Heritage of Arabo-Islamic Learning. Studies Presented to Wadad Kadi. Leiden: Brill, S. 42–72.

  • Der Hadith. In: Rainer Brunner (Hg.): Islam. Einheit und Vielfalt einer Weltreligion. Stuttgart: Kohlhammer 2016, S. 110–131.
    Rezensiert in: DAVO Nachrichten 40/41 (2016), S. 178-181 (M. Arat).

  • Cooking and Arousing. Aphrodisiacs in Ibn Sayyarʼs Cookbook. In: Susanne Kurz/Claudia Preckel/Stefan Reichmuth (Hgg.): Muslim Bodies. Body, Sexuality and Medicine in Muslim Societies. Körper, Sexualität und Medizin in muslimischen Gesellschaften. Berlin: LIT Verlag 2016, S. 29-59.

  • Wenn Jesus nach Damaskus kommt. Islamische Vorstellungen zum Ende der Welt. In: Reinhard Feldmeier/Monika Winet (Hgg.): Gottesgedanken. Erkenntnis, Eschatologie und Ethik in Religionen der Spätantike und des frühen Mittelalters. Tübingen: Mohr Siebeck 2016, S. 105–111.

  • 2015
  • „Ich aber wurde als Lehrer gesandt!“ Der Prophet Mohammed als spiritus rector der Muslime. In: T. Georges/J. Scheiner/I. Tanaseanu-Döbler (Hgg.): Bedeutende Lehrerfiguren. Von Platon bis Hasan al-Banna. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, S. 235-268.

  • (zusammen mit T. George, I. Tanaseanu-Döbler) Einführung. Bedeutende Lehrerfiguren in der Tradition der Antike und der monotheistischen Religionen. In: T. Georges/J. Scheiner/I. Tanaseanu-Döbler (Hgg.): Bedeutende Lehrerfiguren. Von Platon bis Hasan al-Banna. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, S. 1-16.

  • (zusammen mit T. George, I. Tanaseanu-Döbler) Vorwort. In: T. Georges/J. Scheiner/I. Tanaseanu-Döbler (Hgg.): Bedeutende Lehrerfiguren. Von Platon bis Hasan al-Banna. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, S. IX-XVIII.

  • (zusammen mit I. Toral-Niehoff) Tagungsbericht zur Konferenz „Baghdad – Space of Knowledge“. In: DAVO Nachrichten 38/39 (2015), S. 101-103.

  • Die Ausdifferenzierung der Muslime in schiitische und sunnitische Gruppen. Ein historischer Abriss. In: Das Parlament 16-17 (13. April 2015), S. 4.

  • 2014
  • Teachers and Ḥadīth Transmitters. The Quṣṣāṣ in Ibn Ḥanbalʼs Musnad.
    In: J. Scheiner/D. Janos (Hgg.): The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdād, 750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press, S. 183-236.

  • (zusammen mit D. Janos) Baghdād. Political Metropolis and Intellectual Center. In: J. Scheiner/D. Janos (Hgg.): The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdād, 750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press, S. 1-45.

  • (zusammen mit D. Janos) Preface. In: J. Scheiner/D. Janos (Hgg.): The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdād, 750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press, S. XVII-XVIII.

  • Eine Konstruktionsanleitung für die richtige Ehefrau. Von Ibn al-Djauzī. In: Wolf R. Kemper (Hg.): Über Liebe. Aufsätze, Skizzen und Essays auf den Spuren eines Phänomens. Springe: Verlag Unibuch 2014, S. 41–63.

  • 2013
  • Zum Rechtswesen im islamischen Kontext. Ein Plädoyer für Interdisziplinarität. In: Peter Scholz/Christine Langenfeld/Jens Scheiner/Naseef Naeem (Hgg.): Jahrbuch für Verfassung, Recht und Staat im islamischen Kontext – 2012/2013. Baden-Baden: Nomos 2013, S. 13–17.

  • Reading Galen in Baghdad. Greek-Arabic Medical History and Ibn Sayyarʼs Cookbook. In: G. Berghorn/J. Achterberg et al. (Hgg.): Second German Russian Week of the Young Researcher. „Health and Society“. Moskau: n.p., 2013, S. 69.

2020


  • Scholars, Figures and Groups in al-Azdī’s Futūḥ al-Shām. In: S. Günther (Hg.): Knowledge and Education in Classical Islam. Religious Learning between Contunuity and Change. Leiden: Brill 2020, I, S. 354-385.

2019


  • Isnād-cum-matn Analysis and Kalāla. Some Critical Reflections. In: Journal of the American Oriental Society 139, S. 479–486.

  • Baghdad. The Metropolis. In: Emily Selove (Hg.): Baghdad at the Centre of a World. An Introductory Textbook. Fargo, ND 2019, S. 15–21.

  • Harald Motzki (1948-2019). In: Der Islam 96 (2019), S. 1–9.

2017


  • Mit Schwert und Diplomatie. In: Damals 49 (2017), S. 30–35.

  • Monarchische Aspekte frühislamischer Herrschaft. In: Stefan Rebenich (Hg.): Monarchische Herrschaft im Altertum. Berlin: Oldenbourg 2017, S. 565-603

  • Ibn ʿAsākirʼs Virtual Library as Reflected in His Taʾrīkh madīnat Dimashq. In: S. Judd/J. Scheiner (Hgg.): New Perspectives on Ibn ʿAsākir in Islamic Historiography. Leiden: Brill 2017, S. 156-279.

  • Ḥadīth and Sunna. In: Herbert Berg (Hg.): Routledge Handbook on Early Islam. London: Routledge 2017, S. 79–97.(zusammen mit Yoones Dehghani Farsani) New Insights into early Islamic Historiography. A Substantial Conference Report. In: al-ʿUṣūr al-wustā 25 (2017), S. 149-177.

2016


  • Single Isnāds or Riwāyas? Quoted Books in Ibn ʿAsākirʼs Tarjama of Tamīm al-Dārī. In: M. Pomeranz/A. Shahin (Hgg.): The Heritage of Arabo-Islamic Learning. Studies Presented to Wadad Kadi. Leiden: Brill, S. 42–72.

  • Der Hadith. In: Rainer Brunner (Hg.): Islam. Einheit und Vielfalt einer Weltreligion. Stuttgart: Kohlhammer 2016, S. 110–131.
    Rezensiert in: DAVO Nachrichten 40/41 (2016), S. 178-181 (M. Arat).

  • Cooking and Arousing. Aphrodisiacs in Ibn Sayyarʼs Cookbook. In: Susanne Kurz/Claudia Preckel/Stefan Reichmuth (Hgg.): Muslim Bodies. Body, Sexuality and Medicine in Muslim Societies. Körper, Sexualität und Medizin in muslimischen Gesellschaften. Berlin: LIT Verlag 2016, S. 29-59.

  • Wenn Jesus nach Damaskus kommt. Islamische Vorstellungen zum Ende der Welt. In: Reinhard Feldmeier/Monika Winet (Hgg.): Gottesgedanken. Erkenntnis, Eschatologie und Ethik in Religionen der Spätantike und des frühen Mittelalters. Tübingen: Mohr Siebeck 2016, S. 105–111.

2015


  • „Ich aber wurde als Lehrer gesandt!“ Der Prophet Mohammed als spiritus rector der Muslime. In: T. Georges/J. Scheiner/I. Tanaseanu-Döbler (Hgg.): Bedeutende Lehrerfiguren. Von Platon bis Hasan al-Banna. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, S. 235-268.

  • (zusammen mit T. George, I. Tanaseanu-Döbler) Einführung. Bedeutende Lehrerfiguren in der Tradition der Antike und der monotheistischen Religionen. In: T. Georges/J. Scheiner/I. Tanaseanu-Döbler (Hgg.): Bedeutende Lehrerfiguren. Von Platon bis Hasan al-Banna. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, S. 1-16.

  • (zusammen mit T. George, I. Tanaseanu-Döbler) Vorwort. In: T. Georges/J. Scheiner/I. Tanaseanu-Döbler (Hgg.): Bedeutende Lehrerfiguren. Von Platon bis Hasan al-Banna. Tübingen: Mohr Siebeck Verlag, S. IX-XVIII.

  • (zusammen mit I. Toral-Niehoff) Tagungsbericht zur Konferenz „Baghdad – Space of Knowledge“. In: DAVO Nachrichten 38/39 (2015), S. 101-103.

  • Die Ausdifferenzierung der Muslime in schiitische und sunnitische Gruppen. Ein historischer Abriss. In: Das Parlament 16-17 (13. April 2015), S. 4.

2014


  • Teachers and Ḥadīth Transmitters. The Quṣṣāṣ in Ibn Ḥanbalʼs Musnad.
    In: J. Scheiner/D. Janos (Hgg.): The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdād, 750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press, S. 183-236.

  • (zusammen mit D. Janos) Baghdād. Political Metropolis and Intellectual Center. In: J. Scheiner/D. Janos (Hgg.): The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdād, 750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press, S. 1-45.

  • (zusammen mit D. Janos) Preface. In: J. Scheiner/D. Janos (Hgg.): The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdād, 750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press, S. XVII-XVIII.

  • Eine Konstruktionsanleitung für die richtige Ehefrau. Von Ibn al-Djauzī. In: Wolf R. Kemper (Hg.): Über Liebe. Aufsätze, Skizzen und Essays auf den Spuren eines Phänomens. Springe: Verlag Unibuch 2014, S. 41–63.

2013


  • Zum Rechtswesen im islamischen Kontext. Ein Plädoyer für Interdisziplinarität. In: Peter Scholz/Christine Langenfeld/Jens Scheiner/Naseef Naeem (Hgg.): Jahrbuch für Verfassung, Recht und Staat im islamischen Kontext – 2012/2013. Baden-Baden: Nomos 2013, S. 13–17.

  • Reading Galen in Baghdad. Greek-Arabic Medical History and Ibn Sayyarʼs Cookbook. In: G. Berghorn/J. Achterberg et al. (Hgg.): Second German Russian Week of the Young Researcher. „Health and Society“. Moskau: n.p., 2013, S. 69.