Prof. Dr. Ralf Haekel

Juniorprofessor



Quick Links


  • Career History
  • Focus of Research
  • Publications
  • Memberships



  • Career History:

    Since 2008Juniorprofessor of English Literature and Culture at Göttingen University.
    2007-2008Assistant Professor at HU Berlin (DFG-funded temporary position for Principal Investigators).
    2006 & 2008Visiting Professor at Goethe-University Frankfurt.
    2004-2006Post-doc at the graduate school Classicism and Romanticism at Gießen University.
    2002-2006Teaching Assistant at FU and HU Berlin, and Gießen University.
    2003PhD at FU Berlin.
    1999MA at Goethe-University Frankfurt.
    Education: English, German and History at Goethe-University Frankfurt & University College Galway, Republic of Ireland.




    Focus of Research:

    • Early Modern Literature and Culture
    • Romanticism
    • Irish Studies
    • Literary Theory: Discourse Theory, Performance Studies, Theory of Lyric Poetry, Narratology



    • Publications:

      a) Book:


      • Die Englischen Komödianten in Deutschland. Eine Einführung in die Ursprünge des deutschen Berufsschauspiels, Heidelberg: Winter, 2004.



      b) Edited Works:


      • ed. with Sabine Blackmore, Discovering the Human: Life Sciences and the Arts in the Eighteenth and Early Nineteenth Centuries [under evaluation].
      • ed. with Markus Dauss, Leib/Seele - Geist/Buchstabe. Dualismen in der Ästhetik und den Künsten um 1800 und 1900, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009.



      c) Articles:


      • “Towards the Soul. Percy Bysshe Shelley’s Epipsychidion,” in: European Romantic Review 22 (2011), pp. 667-684.
      • "’As mere mathematician, he could not have reasoned at all.’ Mathematisches bei Poe,” in: Fiktum versus Faktum? Nicht-mathematische Dialoge mit der Mathematik, ed. Franziska Bomski and Stephan Suhr, Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2011 (in print).
      • “’Be quiet!’ Terrorism and Trauma in Paul Greengrass’ Films Bloody Sunday and United 93“, in: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik (accepted).
      • “Romantische Annäherungen an die epische Form. Wordsworths The Prelude und Keats’ Hyperionfragmente,” in: Auf der Suche nach dem verlorenen Epos / A la recherche d’une épopée perdue, ed. Charlotte Krauss & Thomas Mohnike, Berlin: LIT-Verlag, 2011, pp. 121-136.
      • "Romantic Constructions of Poetry - Poetic Constructions of Romanticism", in: Anglistentag 2008 Tübingen: Proceedings, ed. Christoph Reinfandt & Lars Eckstein, Trier: WVT, 2009, pp. 75-84.
      • "'Talking of mind but thinking of brick and mortar'. Romanticism, Materialism, and Neuroscience", in: Romanticism Today - Selected Papers from the Tübingen Conference of the German Society for English Romanticism, ed. Christoph Reinfandt & Lars Eckstein, Trier: WVT, 2009, pp. 93-108.
      • "Die Seele als ästhetische Kategorie. Edward Youngs Night Thoughts und William Blakes The Four Zoas", in: Leib/Seele - Geist/Buchstabe. Dualismen in der Ästhetik und den Künsten um 1800 und 1900, ed. RH & Markus Dauss, Würzburg: Köngishausen & Neumann, 2009, pp. 81-101.
      • "'And IMAGINATION the SOUL that is every where'. Erkenntnistheorie und Ästhetik bei Samuel Taylor Coleridge," in: Kunst und Wissen. Beziehungen zwischen Erkenntnistheorie und Ästhetik im 18. und 19. Jahrhundert, ed. Astrid Bauereisen, Stephan Pabst & Achim Vesper, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008, pp. 193-214.
      • "'The horror of my other self'. Die Figur des Anderen in Mary Shelleys Frankenstein und Robert Louis Stevensons The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde," in: Fremde Figuren. Alterisierungen in Kunst, Wissenschaft und Anthropologie um 1800, ed. Alexandra Böhm & Monika Sproll, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008, pp. 247-262.
      • "'The solid world itself was dissolving and dwindling'. Performativität in James Joyces The Dead," in: Textbewegungen 1800/1900, ed. Matthias Buschmeier & Till Dembeck, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2007, pp. 342-353.
      • "''Twill vex thy soul to hear what I shall speak'. Erzählerische Elemente in Titus Andronicus," in: Wissenschaftliches Seminar Online 3 (2005), pp. 29-37.
      • "Übersetzung als Aneignung dramatischer und theatralischer Formen. Die deutschen Versionen von Thomas Tomkis' Lingua und Ben Jonsons Sejanus," in: Mehrsprachigkeit in der Renaissance, ed. Annett Volmer & Christiane Maaß, Heidelberg: Winter, 2005, pp. 255-265.
      • "Maschinen, die die Welt bedeuten," in: Spektrum der Wissenschaft, Sonderheft 4/2004, pp. 88-89.
      • "Theatertechnik im 17. Jahrhundert und ihr Verhältnis zum Großen Welttheater," in: Technik in der Frühen Neuzeit - Schrittmacher der europäischen Moderne, ed. Gisela Engel & Nicole C. Karafyllis, Frankfurt: Klostermann, 2004, pp. 277-294 .
      • "Neue Quellen zur Geschichte der Englischen Komödianten in Deutschland," in: Jahrbuch der deutschen Shakespeare-Gesellschaft 140 (2004), pp. 180-185.
      • "'For there is nothing either good or bad but thinking makes it so'. Zu Walter Benjamins Hamletinterpretation," in: Zeitsprünge 7 (2003), pp. 58-76.



      d) Reviews:


      • Paola Pugliatti, Shakespeare and the Just War Tradition. Farnham: Ashgate, 2010, in: Shakespeare-Jahrbuch 148 (2012), (forthcoming).
      • Denise Gigante, Life. Organic Form and Romanticism, New Haven & London: Yale University Press, 2009, in: Coleridge Bulletin 38 (Winter 2011), 150-153 (forthcoming).
      • Peter Hühn & Jens Kiefer, The Narratological Analysis of Lyric Poetry. Studies in English Poetry from the 16th to the 20th Century, Berlin & New York: de Gruyter, 2005, in: IASL online [09.08.2007].
      • The Reception of Jonathan Swift in Europe, ed. Hermann J. Real, London: Thoemmes, 2005, (= The Athlone Critical Traditions Series: The Reception of British and Irish Authors in Europe), in: Das Achtzehnte Jahrhundert 31 (2007), 131-133.





      Memberships:


      • Deutscher Anglistenverband
      • Gesellschaft für Englische Romantik

      • Deutsche Shakespeare-Gesellschaft
      • Zentrum für Theorie und Methodik der Kulturwissenschaften der Georg-August-Universität Göttingen
      • Zentrum für Mittelalter- und Frühneuzeitforschung der Georg-August-Universität Göttingen
      • Interdisziplinäres Zentrum Mittelalter - Renaissance - Frühe Neuzeit der Freien Universität Berlin