Pilot Project “Counselling and support for trans* students” 2018 - 2019

Peer-to-peer counselling for trans* students at the University of Göttingen (January 2018 to December 2019) was in place to support students who might have had questions about their gender identity. People who were perceived in an unwanted way due to their gender expression, or have experienced embarrassment, exclusion or discrimination at the university because of their (attributed) sexuality also were welcome in the counselling.

Additionally, the counselling supported staff members (e.g. teachers) who have had questions regarding their personal contact with trans students or general questions about being trans* and studying .

Die Universität Göttingen kooperiert seit Oktober 2020 mit dem Verein Queeres Göttingen e.V., indem sie die Durchführung des Projektes „equity* – Empowerment für queere Jugendliche und junge Erwachsene bis 27“ unterstützt. Mit dem durch die Aktion Mensch von 2020-2025 geförderten Projekt stellt das Queere Zentrum jungen queeren Menschen neue Angebote zur Verfügung, die sie auf dem Weg ihrer persönlichen Identitätsentwicklung stärken sollen – von Beratungsmöglichkeiten über Sportveranstaltungen bis hin zu gemeinsamen Wochenendfreizeiten. Das Projekt ist partizipativ ausgerichtet: Jugendliche und junge Erwachsene können ihre Wünsche ins Projekt einbringen und Angebote mitgestalten.

Ziel der Kooperation ist die Stärkung des Diskriminierungsschutzes von queeren, insbesondere trans* Studierenden an der Universität Göttingen. Im Rahmen des Projektes werden Informations- und Beratungsangebote aufgesetzt, die auch für Studierende und Mitarbeitende bis 27 Jahren zur Verfügung stehen.

Counselling services included

  • Orientation and support for students regarding decision-making processes and questions around gender identity
  • Information and support regarding study management including changes related to being trans
  • Information about social, legal and medical aspects of transitioning
  • Counselling when discrimination or exclusion has taken place
  • Support within the context of the University regarding the communication of transitioning processes
  • Information and support on the topic for non-trans* people