Articles and Book Chapters

Forthcoming
95. Textual Endings as Persuasive Educational Beginnings: An Inquiry into the Epistles of the Brethren of Purity, in: Lale Behzadi and Bilal Orfali (eds.), How to End Things in Arabic Literature. Special Issue Al-Abhath [2023].

94. "Der Mensch sei weise in seinen Werken, sicher in seinen Kenntnissen und gut in seinen Taten": Weisheit als Teil der Bildungskonzeption bei den Lauteren Brüdern von Basra, in: Manfred Oeming und Nora Schmidt (Hrsgg.), Hermeneutiken der Weisheit, Tübingen: Mohr Siebeck, [2023].

93. Wissen und Wissenschaftstradition im Islam, in: Georges Tamer (Hrsg.), Handbuch zum Islam, 3 Bde., Stuttgart: Kohlhammer 2022 [46 S.]. – (Die Religionen der Menschheit).

2022
92. Knowledge and Learning in Baghdād, in: Jens Scheiner and Isabel Toral (eds.), Baghdād: From Its Beginnings to the 14th Century, Leiden: Brill 2022, 473-520. [To obtain a free offprint of this study, please contact the author]

2021
91. Islamische Bildung im literarischen Gewand: Unterweisung in religiösen und weltlichen Belangen bei den klassischen muslimischen Autoren Ibn Qutayba und al-Māwardī, in: Abbas Poya und Farid Suleiman (Hrsgg.), Theologie lehren und lernen, Berlin: De Gruyter 2021, 137-183. [Read]

90. Bildhafte Sprache und religiöse Unterweisung zur Apokalypse in Textzeugnissen des Islams, in Religionsunterricht heute (Zeitschrift des Dezernates Bildung im Bischöflichen Ordinariat Mainz) 2 (2021), 20- 29. [Read]

89. [mit Yassir El Jamouhi] Der Moralphilosoph und Historiker Miskawaih: Traditionsbindung und Neubestimmung im Bildungsdiskurs des Islams, in: Sebastian Günther and Yassir El Jamouhi (eds.), Islamic Ethics as Educational Discourse: Thought and Impact of the Classical Muslim Thinker Miskawayh (d. 1030), Tübingen: Mohr Siebeck 2021, 1-52.

88. [mit Yassir El Jamouhi] Preface, in: Sebastian Günther and Yassir El Jamouhi (eds.), Islamic Ethics as Educational Discourse: Thought and Impact of the Classical Muslim Thinker Miskawayh (d. 1030), Tübingen: Mohr Siebeck 2021, vii-x.

87. [mit Florian Wilk] Einführung, in: Sebastian Günther und Florian Wilk (Hrsgg.), Lesen, Deuten und Verstehen?! Debatten über heilige Texte in Orient und Okzident, Tübingen: Mohr Siebeck 2021, 1-7.

86. "Leute der Schrift, kommt her zu einem Wort, das uns allen gemeinsam ist": Die Zehn Gebote und der Koran, in: Sebastian Günther und Florian Wilk (Hrsgg.), Lesen, Deuten und Verstehen?! Debatten über heilige Texte in Orient und Okzident, Tübingen: Mohr Siebeck 2021, 164-191.

2020
85. "When the Sun is Shrouded in Darkness and the Stars are Dimmed" (Qurʾan 81:1-2): Imagery, Rhetoric, and Doctrinal Instruction in Muslim Apocalyptic Literature, in: Veronika Wieser, Vincent Eltschinger and Johann Heiss (eds.), Cultures of Eschatology. II. Empire, Death & Other Worlds in Christianity, Islam, and Buddhism, 2 vols., Berlin: De Gruyter 2000, 66-83. [Read]

84. Islamic Education, Its Culture, Content and Methods: An Introduction, in: Sebastian Günther (ed.), Knowledge and Education in Classical Islam: Religious Learning between Continuity and Change, 2 vols., i, Leiden: Brill 2020, 1-39. (Islamic History and Civilization 172)[Read]

83. Only Learning Which Distances You from Sins Today will Save You from Hellfire Tomorrow: Boundaries and Horizons of Learning in al-Ghazālī and Ibn Rushd, in: Sebastian Günther (ed.), Knowledge and Education in Classical Islam: Religious Learning between Continuity and Change, 2 vols., i, Leiden: Brill 2020, 260-297. – (Islamic History and Civilization 172)[Read]

82. As the Angels Stretch out Their Hands (Quran 6:93): The Work of Heavenly Agents According to Muslim Eschatology, in: Sara Kuehn, Stefan Leder, and Hans-Peter Pökel (eds.), Angels and Mankind: Nature, Role and Function of Celestial Beings in Near Eastern and Islamic Traditions, Beirut: Ergon Verlag in Kommission 2019, 309-348. – (Beiruter Text und Studien 114). [Read] [More]

81. Eschatology, in: Mustafa Shah and Muhammad Abdel Haleem (eds.), The Oxford Handbook of Qurʾanic Studies, Oxford: Oxford University Press 2020, 472-487. [Read] [More]

2019
80. Wissen ist besser als materieller Besitz. Grundsätze und Grenzen der Bildung im Klassischen Islam, in: Peter Gemeinhardt (Hrsg.), Was ist Bildung in der Vormoderne?, Tübingen: Mohr Siebeck 2019, 411-426.[Read]

79. Knowledge and Learning in Baghdad, in: Emely Selove (ed.), Baghdad at the Centre of a World: 8th-13th Century: An Introductory Textbook, Fargo: Theran Press 2019, 83-91.

2018
78. A Glimpse of the Mystery of Mysteries: Ibn Tufayl (1185 CE) on Learning and Spirituality without Prophets and Scriptures, in: Sabine Schmidtke (ed.), Studying the Near and Middle East at the Institute for Advanced Study, Princeton, 1936-2017, Piscataway: Gorgias Press 2018, 251-261. [An adapted version has also been published in Ideas] [Read][More]

77. Ibn Tufayl’s Philosophical Novel Hayy ibn Yaqzan and the Quest for Enlightenment in Classical Islam, in: Regina F. Bendix und Dorothy Noyes (Hrsgg.), Terra Ridens - Terra Narrans: Festschrift zum 65. Geburtstag von Ulrich Marzolph, Dortmund: Verlag für Orientkunde 2018, 107-135. – (Beiträge zur Kulturgeschichte des Islamischen Orients 45.1).

76. [mit Dorothee Pielow], Magie im Islam: Gegenstand, Geschichte und Diskurs: Eine Einführung, in: Sebastian Günther und Dorothee Pielow (Hrsgg.), Die Geheimnisse der oberen und der unteren Welt: Magie im Islam zwischen Glaube und Wissenschaft, Leiden: Brill 2018, 3-115. – (Islamic History and Civilization 158). [Read]

75. [mit Dorothee Pielow], Bibliographischer Appendix: Magie in arabischen Quellen und in der Forschungsliteratur, in: Sebastian Günther und Dorothee Pielow (Hrsgg.), Die Geheimnisse der oberen und der unteren Welt: Magie im Islam zwischen Glaube und Wissenschaft, Leiden: Brill 2018, 547-591. – (Islamic History and Civilization 158).

74. [mit Dorothee Pielow], Terminologischer Appendix: Häufig in Texten zur Magie verwendete Begriffe. Arabisch-Deutsch, in: Sebastian Günther und Dorothee Pielow (Hrsgg.), Die Geheimnisse der oberen und der unteren Welt: Magie im Islam zwischen Glaube und Wissenschaft, Leiden: Brill 2018, 592-607. – (Islamic History and Civilization 158).

73. Nur Wissen, das durch Lehre lebendig wird, sichert den Eingang ins Paradies: Die Madrasa als höhere Bildungseinrichtung im mittelalterlichen Islam, in: Peter Gemeinhardt et al. (Hrsgg.), Das Paradies ist ein Hörsaal für die Seelen: Religiöse Bildung in historischer Perspektive, Tübingen: Mohr Siebeck 2018, 237-270. – (Studies in Education and Religion in Ancient and Pre-modern History in the Mediterranean and Its Environs 1). [Read]

2017
72. Sure 5 Vers 32: Kain und Abel und die Frage nach einem Tötungsverbot im Islam. Der Koran erklärt. Sendereihe des Deutschlandfunks, Podcast (15.9.2017) [More]

71. Al-madrasa bi-waṣfihā muʾassasa lil-taʿlīm fī l-ʿaṣr al-islāmī al-wasīṭ, in: Al-Tafahom (Muscat, Oman) 55-56 (2017), 259-294.

70. Verstand und rationale Erkenntnis: Sure 13.19, in: Willi Steul unter Mitarbeit von Sebastian Engelbrecht und Gerald Schneiders (Hrsgg.), Koran erklärt, Berlin: Suhrkamp 2017, 206-208.

69. Woe unto this sinful people who do not know whether good or evil has befallen them!: Isaiah, a Biblical Prophet and His Message in Islamic Tradition, in: Susanne Plietzsch (ed.), Durchblicke: Horizonte jüdischer Kulturgeschichte, ed. Susanne Plietzsch, Berlin: Neofelis 2017, 95-110.

68. Education, general (up to 1500), in: Encyclopaedia of Islam -THREE (EI3). [Read]

67. Eine Erkenntnis, durch die keine Gewissheit entsteht, ist keine sichere Erkenntnis: Arabische Schriften zur klassischen islamischen Pädagogik, in: Yasar Sarıkaya und Franz-Josef Bäumer (Hrsgg.), Aufbruch zu neuen Ufern: Aufgaben, Problemlagen und Profile einer Islamischen Religionspädagogik im europäischen Kontext, Münster: Waxmann 2017, 69-92. – (Studien zur Islamischen Theologie und Religionspädagogik 2).[Read]

2016
66. [with Todd Lawson], Introduction, in: Sebastian Günther and Todd Lawson (eds.), Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam. I. Foundations and the Formation of a Tradition: Reflections on the Hereafter in the Quran and Islamic Religious Thought. II. Continuity and Change: The Plurality of Eschatological Representations in the Islamicate World, i, Leiden: Brill 2016, 1-28. – (Islamic History and Civilization 136). [Read]

65. God Disdains Not to Strike a Simile (Q 2:26): The Poetics of Islamic Eschatology. Narrative, Personification, and Colors in Muslim Discourse, in: Sebastian Günther and Todd Lawson (eds.), Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam. I. Foundations and the Formation of a Tradition: Reflections on the Hereafter in the Quran and Islamic Religious Thought. II. Continuity and Change: The Plurality of Eschatological Representations in the Islamicate World, i, Leiden: Brill 2016, 181-217.– (Islamic History and Civilization 136).[Read]

64. [with Todd Lawson], Bibliographical Appendix, in: Sebastian Günther and Todd Lawson (eds.), Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam. I. Foundations and the Formation of a Tradition: Reflections on the Hereafter in the Quran and Islamic Religious Thought. II. Continuity and Change: The Plurality of Eschatological Representations in the Islamicate World, i, Leiden: Brill 2016, 181-217.

63. Bildungsauffassungen klassischer muslimischer Gelehrter: Von Abu Hanifa bis Ibn Khaldun (8.- 15. Jh.), in: Zekirija Sejdini (Hrsg.), Islamische Theologie und Religionspädagogik in Bewegung: Neue Ansätze in Europa, Bielefeld: Transcript 2016, 51-71. [Read]

62. Die Menschen schlafen und wenn sie sterben, erwachen sie: Eschatologische Vorstellungen im Koran, in: Rainer Feldmeier und Monika Winet (Hrsgg.), Gottesgedanken: Erkenntnis, Eschatologie und Ethik in Religionen der Spätantike und des frühen Mittelalters, Tübingen: Mohr Siebeck 2016, 113-122.[Read]

61. [with Stefan Milich], Introduction, in: Sebastian Günther and Stefan Milich (eds.), Representations and Visions of Homeland in Modern Arabic Literature, Hildesheim: Olms 2016, xxxiii-xliii. – (Arabistische und Islamwissenschaftliche Texte und Studien 20).

60. Ibn Rushd and Thomas Aquinas on Education, in: Maurice A. Pomerantz and Aram A. Shahin (eds.), The Heritage of Arabo-Islamic Learning: Studies Presented to Wadad Kadi, Leiden, Boston: Brill 2016, 250-283. – (Islamic History and Civilization 122). [Read]

59. Wehe dieser sündigen Gemeinde, die nicht weiß, ob ihr Gutes oder Böses widerfährt: Jesaja, ein alttestamentlicher Prophet und seine Botschaft in der islamischen Tradition in: Peter Gemeinhardt and Florian Wilk (eds.), Transmission and Interpretation of the Book of Isaiah in the Context of Intra- and Interreligious Debates, Leuven: Bristol 2016, 393-431. – (Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium 280). [Read]

58. Bildung und Ethik im Islam, in: Rainer Brunner (Hrsg.), Der Islam: Einheit und Vielfalt einer Weltreligion, Stuttgart: Kohlhammer 2016, 210-236.

57. Your Educational Achievements Shall Not Stop Your Efforts to Seek Beyond: Principles of Teaching and Learning in Classical Arabic Writings in: Nadeem A. Memon and Mujadad Zaman (eds.), Philosophies of Islamic Education: Historical Perspectives and Emerging Discourses, London: Routledge 2016, 72-93. – (Routledge Research in Religion and Education 4). [Read]

56. Education, in: Encyclopaedia of Islam -THREE (EI3), 2016, Onlinepublikation. [Read]

55. Vorwort, in: Taghreed Al-Tasan, Philosophie der Glückseligkeit, aus dem Arabischen übersetzt von Osma Amin, Hamburg: Tredition 2016, 7-9.

54. Al-ʿulamāʾ al-qudamāʾ fī naẓariyya al-tarbiya, in: Al-Tafahom (Muscat, Oman) 51 (2016), 223-252. [Read]

2015
53. Auf der Suche nach dem Elixier der Glückseligkeit: Konzeptionen rationaler und spiritueller Bildung im Klassischen Islam in: Peter Gemeinhardt und Tobias Georges (Hrsgg.), Theologie und Bildung im Mittelalter, Münster: Aschendorff 2015, 111-128. – (Archa Verbi. Subsidia 13). [Read]

52. Ḥayy Ibn Yaqẓān li-Ibn Ṭufayl wa-l-maʿrifa wa-l-tanwīr wa-l-akhlāq fī l-Islām al-klāsīkī, in: Al-Tafahom (Muscat, Oman) 48 (2015), 169-194.

2014
51. [with Lale Behzadi], Foreword, in: Jens Scheiner and Damien Janos (eds.), The Place to Go: Contexts of Learning in Baghdad, 750-1000 C.E., Princeton: Darwin Press 2014, xiii-xiv.

50. Muhammad: al-Nabi al-Ummi, in: Sebastian Günther and Khaled Muhammad Abduh (eds.), Ummiyyat an-Nabī, Cairo: Dār Sijjal al-Ṭibāʿa 2014, 13-63.

49. Ibn Tufayl's Philosophical Novel Hayy ibn Yaqzan and the Quest for Enlightenment in Classical Islam, Bloomington: Indiana University Press 2014 – (The Twelfth Annual Victor Danner Memorial Lecture. Department of Near Eastern Languages and Cultures. (Occasional Papers Series 12).

48. Afkār ʿulamāʾ al-muslimīn qabla alf sana ḥawla l-tarbiya, in: Al-Maʿrifa (Riad, Saudi Arabien) 227 (2014), 18-23.

2013
47. Al-Qurʾān al-karīm wa-l-waṣāyā al-ʿashar, in: Al-Tafahom (Muscat, Oman) 41 (2013), 241-257. [Read]

46. Das Buch ist ein Gefäß gefüllt mit Wissen und Scharfsinn: Pädagogische Ratschläge klassischer muslimischer Denker, in: Peter Gemeinhardt und Sebastian Günther (Hrsgg.), Von Rom nach Bagdad: Bildung und Religion von der römischen Kaiserzeit bis zum klassischen Islam, Tübingen: Mohr Siebeck 2013, 357-379."[Read]

45. Internationaler Workshop: Magie im Islam: Zwischen Glauben und Wissenschaft, Göttingen, 11. -13. Juli 2012, in: DAVO-Nachrichten 35 (2013), 41-43. [Read]

44. Kain und Abel, ‚die feindlichen Brüder‘: Archetyp und literarisches Motiv in der arabisch-islamischen Kultur, in: Rainer Kratz und Annette Zgoll (Hrsgg.), Arbeit am Mythos: Leistung und Grenze des Mythos in Antike und Gegenwart, Tübingen: Mohr Siebeck 2013, 273-295. [Read]

2012
43. Internationaler Workshop: Representations and Visions of Homeland in Modern Arabic Prose Literature and Poetry, Göttingen, 30. Juni-1. Juli 2011, in: DAVO-Nachrichten 33/34 (2012), 94-96. [Read]

42. Der Lebende, Sohn des Wachen: Über die Geheimnisse der orientalischen Weisheit. Literatur und Religion in einem philosophisch-allegorischen Roman des klassischen muslimischen Gelehrten Ibn Tufail, in: Toni Tholen, Burkhard Moennighoff und Wiebke von Bernstorff (Hrsgg.), Literatur und Religion, Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim 2012, 250-273. [Read]

41. Education, in: Gerhard Bowering (ed.), Encyclopedia of Political Thought in Islam, Princeton: Princeton University Press 2012, 44-146.

40. Einführung: So ist denn Theologie im Islam eine durchaus irdische Wissenschaft, in: Josef van Ess (Hrsg.), Dschihad gestern und heute, Berlin: De Gruyter 2012, VII-XIV. – (Julius-Wellhausen-Vorlesung 3). [Read]

2011
39. Impulse aus der Tradition? Pädagogische Ratschläge in den Werken klassischer muslimischer Denker, in: Internationale Bildungsbeziehungen: Wissenschaftlicher Initiativkreis Kultur und Außenpolitik (WIKA), Report 1, i, Karlsruhe: WIKA 2011, 29-33.

38. Gepriesen sei der, der seinen Diener bei Nacht reisen ließ (Koran 17:1): Paradiesvorstellungen und Himmelsreisen im Islam – Grundfesten des Glaubens und literarische Topoi, in: Erik Hornung und Andreas Schweizer (Hrsgg.), Jenseitsreisen: Eranos 2009 und 2010, Basel: Schwabe Verlag 2011, 15-56. [Read]
Review [Read].

2010
37. Neues interdisziplinäres Forschungszentrum ‚Education and Religion‘ in Göttingen, in: DAVO-Nachrichten 31 (2010), 80-81. [Read]

36. Behärska vad du lär ut och fortsätt att lära: Medeltida muslimska tänkare om utbildningteori, in: Jenny Berglund et al. (eds.), Att söka kunsap islamiskutbildung och pedagogik i histoia och nutid, Stockholm: Liber 2010, 9-40.

35. Roads to Paradise. Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam: Ein Konferenzbericht, in: DAVO-Nachrichten 30 (2010), 64-65.

34. The Principles of Instruction are the Grounds of our Knowledge: Al-Farabi’s (d. 950) Philosophical and al-Ghazali’s (d. 1111) Spiritual Approaches to Learning, in: Osama Abi-Mershed (ed.), Trajectories of Education in the Arab World: Legacies and Challenges, London: Routledge 2010, 15-35. [Read]

2009
33. Tārikh-i gumshuda-yi Nawfalī: justārī dar bāra-yi manba'-i Shī'ī az sada-yi sivvum-i hijrī mawrid-yi istifāda-yi Ṭabarī wa Abū al-Faraj Iṣfahānī, in: Āyna-yi pazhuhish (2009) 123, 58-83. [Persian translation of Al-Nawfali’s lost History: The Issue of a 9th Century Shiite Source Used by al-Tabari and Abu l-Faraj, 2009]. [Read]

32. Al-Jāḥiẓ and the Poetics of Teaching: A Ninth Century Muslim Scholar on Intellectual Education, in: Arnim Heinemann (ed.), Al-Jahiz: A Humanist for Our Time, Beirut, Wiesbaden: Orient-Institut 2009, 17-26. – (Orient-Institute of the German Oriental Society) [Read]

31. Al-Nawfali's lost History: The Issue of a 9th Century Shiite Source Used By al-Tabari and Abu l-Faraj, in: British Journal of Middle Eastern Studies 36.2 (2009), 241-266. [Read]

2008
30. In Our Days, Religion has Once Again Become Something Alien: Al-Khattabi’s Critique of the State of Religious Learning in Tenth-century Islam, in: American Journal of Islamic Social Scientists 25.3 (2008), Special Issue Text and Society (ed. Todd Lawson), 1-30. [Read]

2007
29. O People of the Scripture! Come to a Word Common to You and Us: The Ten Commandments and the Qurʾan, in: Journal of Qurʾanic Studies 9.2 (2007), 28-58. [Read]

28. Abu l-Faraj al-Isfahani, in: Encyclopaedia of Islam -THREE (EI3), i, 51-55. [Read]

2006
27. Be Masters in that You Teach and Continue to Learn: Medieval Muslim Thinkers on Educational Theory, in: Comparative Education Review 50.3 (2006), Special Issue Islam and Education, Myths and Truths, 367-388. [Read]

26. Praise to the Book! Al-Jāḥiẓ and Ibn Qutayba on the Excellence of the Written Word in Medieval Islam, in: Yohanan Friedmann (ed.), Franz Rosenthal Memorial Volume, Jerusalem: The Hebrew University Press 2006, 125-143. – (Jerusalem Studies in Arabic and Islam 31). [Read]

25. Ummi, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ), v, Leiden: Brill 2006, 399-402. [Read]

24. Teaching, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ), v, Leiden: Brill 2006, 200-2005. [Read]

2005
23. Advice for Teachers: The 9th Century Muslim Scholars Ibn Sahnun and al-Jahiz on Pedagogy and Didactics, in: Sebastian Günther (ed.), Ideas, Images and Methods of Portrayal: Insights into Classical Arabic Literature and Islam, Leiden: Brill 2005, 79-116. – (Islamic History and Civilization 58). [Read]

22. Introduction, in: Sebastian Günther (ed.), Ideas, Images, and Methods of Portrayal: Insights into Classical Arabic Literature and Islam, Leiden et al.: Brill 2005, xiii-xxxiii. – (Islamic History and Civilization 58)

21. Assessing the Sources of Classical Arabic Compilations: The Issue of Categories and Methodologies, in: British Journal of Middle Eastern Studies (BJMES) 32.1 (2005), 75-99. [Read]

20. Education: Islamic Education, in: Maryanne Cline Horowitz (ed.), New Dictionary of the History of Ideas, ii, Detroit: Thomson Gale 2005, 640-645. [Read]

2004
19. Rashid, Harun al- (c. 763 or 766-809), in: Peri Bearman et al. (eds.), Encyclopedia of Islam and the Muslim World, 2 vols., ii, London: Gale 2004, 572-573.

2003
18. Literacy, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ), iii, Leiden: Brill 2003, 188-192.

17. Gulam Ḫalil und das Kitāb sharh as-sunna: Erste Ergebnisse einer Studie zum Konservatismus hanbalitischer Färbung im Islam des 3./9. Jahrhunderts, in: Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft (ZDMG) 153.1 (2003), 6-36.[Read]

2002
16. ... Nor have I Learned It from any Book of Theirs: Abu l-Faraj al-Isfahani. A Medieval Arabic Author at Work, in: Rainer Brunner et al. (Hrsgg.), Islamstudien ohne Ende: Festschrift für den Islamwissenschaftler Werner Ende, Würzburg: Ergon 2002, 139-153. [Read]

15. Illiteracy, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ) ii, Leiden: Brill 2002, 492- 498. [Read]

14. Абу Сулайман ал-Хаттаби ал-Бусти: Жизнь и научное творчество традиционалиста X века и его изречения о положении в религиозных науках, in: St. Petersburg Journal of Oriental Studies 10 (2002), 305-317. [Read]

13. Muhammad, the Illiterate Prophet: An Islamic Creed in the Qurʾan and Qurʾanic Exegesis, in: Journal of Qurʾanic Studies 4.1 (2002), 1-26. [Read]

2001
12. Client, Clientage, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ), i, Leiden: Brill 2001, 344-346.

11. Bloodshed, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ), i, Leiden: Brill 2001, 240-214.

10. Day, Times of, in: Jane Dammen McAuliffe (ed.), The Encyclopaedia of the Qurʾan (EQ), i, Leiden: Brill 2001, 499-504.

9. Islam’s Glittering Treasures: Arabic Literature, in: The Globe and Mail 11/5 (2001), R3-4.

2000
8. Modern Literary Theory Applied to Classical Arabic Text: Hadith Revisited, in: Beatrix Gründler and Verena Klemm (eds.), Understanding Near Eastern Literatures: A Spectrum of Interdisciplinary Approaches, Wiesbaden: Reichert 2000, 171-176. [Read]

1999
7. Hostile Brothers in Transformation. An Archetypal Conflict Figuring in Classical and Modern Arabic Literature, in: Angelika Neuwirth et al. (eds.), Myths, Historical Archetypes and Symbolic Figures in Arabic Literature: Towards a New Hermeneutic Approach. Proceedings of the International Symposium in Beirut, June 25th – June 30th, 1996, Stuttgart [u.a.]: Steiner 1999, 309-336. – (Beiruter Texte und Studien 64) [Read] [More]

1998
6. Fictional Narration and Imagination within an Authoritative Framework: Towards a New Understanding of Hadith, in: Stefan Leder (ed.), Fiction and Story-telling in Classical Arabic Literature, Wiesbaden: Harrasowitz 1998, 433-471. [Read]

5. Tag und Tageszeiten im Qurʾan, in: Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 25 (1998), 46-67. [Read]

1997
4. Taḥawwulāt mafhūm al-ikhwa al-aʿdāʾ: Sirāʿ namaṭī fī al-adab al-ʿarabī (al-islāmī) al-qadīm wa-l-ḥadīth, in: al-Ādāb 9/10 (1997), 67-75.

1996
3. Der shafiʿitische Traditionalist Abu Sulaiman al-Hattabi und die Situation der religiösen Wissenschaften im 10. Jahrhundert, in: Zeitschrift der deutschen Morgenländischen Gesellschaft (ZDMG) 146.1 (1996), 61-91. [Read]

1994
2. Maqātil-Literature in Medieval Islam, in: Journal of Arabic Literature 25.3 (1994), 193-212. [Read]

1. Due Results in the Theory of Source-Criticism in Medieval Arabic Literature, in: Al-Abhath (Beirut) 42 (1994), 3-15. [Read]