Prof. Dr. Maik Hammerschmidt
Maik Hammerschmidt (Ph.D., University of Mannheim) is Professor of Marketing and Chair in Marketing and Innovation Management at the University of Goettingen, Germany. He is Head of the Department of Business Administration and Vice Chairman of the Central Committee for Teaching and Learning. His research focuses on improving the financial performance of strategies in the areas of services marketing, multichannel management, social media marketing and stakeholder management. He is among the Top 100 Business Researchers in German-speaking countries (out of 3346 researchers) published by magazine WirtschaftsWoche. He further belongs to the "75 Influential Marketing Professors to Follow" according to a current Ranking published by LinkedIn.
He has edited four books on marketing performance and publishes in journals such as Journal of Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, International Journal of Research in Marketing and Journal of Service Research. In addition, he regularly presents his research at conferences of the American Marketing Association, the Marketing Science Institute, the European Marketing Academy, and the Academy of Marketing Science. He has received several research awards, including an Overall Best Paper Award of the American Marketing Association and The Sheth Foundation. Recently he was Finalist for the Sport Marketing Paper of the Year Award of the American Marketing Association.
He serves as editorial advisory board member of Management & Sustainability: An Arab Review, editorial board member of Sustainability and as Associate Editor of the Information Conference on Business Informatics.
Besides his research activities, he is a dedicated educator and trainer. He teaches a wide range of audiences, varying from Bachelor's to Master's students, doctoral students and business executives. His teaching areas cover marketing performance measurement, strategic marketing, innovation management, innovative business models in marketing, and advanced marketing research methods.
Akademischer Werdegang
Seit 2022 |
Leiter des Retail Logistics & Innovation Lab, Göttingen |
Seit 2020 |
Professorales Mitglied der Bewertungskommission für den Ideenwettbewerb für Studierende, Georg-August-Universität Göttingen |
Seit 2019 |
Stellvertretender Vorsitzender der wirtschaftswissenschaftlichen Prüfungskommissionen |
Seit 2019 |
Vorstandssprecher des Departments für Betriebswirtschaftslehre der Georg-August-Universität Göttingen |
Seit 2017 |
Stellvertretender Vorsitzender der Senatskommission für Lehre und Studium an der Georg-August-Universität Göttingen |
Seit 2015 |
Vorstandsmitglied des Departments für Betriebswirtschaftslehre an der Georg-August-Universität Göttingen |
Seit 2014 |
Mitglied der Studienqualitätskommission an der Georg-August-Universität Göttingen |
Seit 2012 |
Mitglied der Senatskommission für Lehre und Studium und der Senatskommission für Lehre und Studium plus an der Georg-August-Universität Göttingen |
Seit 2012 |
Mitglied der SAP Business Transformation Academy |
Seit 2010 |
Universitätsprofessor und Inhaber der Professur für Marketing und Innovationsmanagement an der Georg-August-Universität Göttingen |
2011 |
Habilitation und Erteilung der venia legendi für Betriebswirtschaftslehre an der Fakultät für Betriebswirtschaftslehre der Universität Mannheim; Thema der Habilitationsschrift: "A Comprehensive Perspective on Marketing Performance Measurement: Linking Marketing Actions to Customer-Based and Financial Outcomes" |
2005 - 2010 |
Wissenschaftlicher Assistent am Lehrstuhl für ABWL und Marketing II, Universität Mannheim |
2009 |
Visiting Researcher, The Pennsylvania State University, Smeal College of Business, University Park, USA |
2009 |
Visiting Researcher, Eindhoven University of Technology, Department of Innovation Technology Entrepreneurship & Marketing, Eindhoven, Niederlande |
2005 |
Promotion zum Doktor der Wirtschaftswissenschaften (Dr. rer. pol.) im
Fach Marketing,
Universität Mannheim |
2003 - 2006 |
Mitarbeit am Forschungsprojekt "Consumer Sophistication und Kaufentscheidungseffizienz" |
2001 - 2003 | Mitarbeit am Forschungsprojekt "Erfolgsstrategien mittelständischer Zulieferer auf Elektronischen Marktplätzen" (Institut für Mittelstandsforschung, Mannheim und Stiftung Industrieforschung, Köln). |
1999 - 2005 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für ABWL und Marketing II, Universität Mannheim |
1993 - 1998 | Studium der Betriebswirtschaftslehre an der Universität Mannheim. Schwerpunkte: Marketing, Internationales Management und Psychologie. |
Berufliche Qualifikationen
2002 - 2010 |
Wissenschaftliche Unternehmensberatung (WUB), Heddesheim |
2000 - 2002 |
Lehrbeauftragter der Dualen Hochschule Baden-Württemberg (Fächer: Industriegütermarketing und Handelsmarketing) |
2000 |
Lehrbeauftragter der Fachhochschule des Bundes für öffentliche Verwaltung (Studienfach: Dienstleistungsmarketing) |
1997 - 1998 |
Wilhelm Gienger GmbH |
1995 |
Henkel KGaA, Düsseldorf |
1994 - 1998 |
Unternehmensberatung
INTEGRA e. V. der
Universität Mannheim |
Auszeichnungen
- Finalist, SDG Initiative of the Year Award for the Journal “Management & Sustainability: An Arab Review”, 2023 (als Mitglied des Editorial Board des Journals)
- Best Presentation Award, BVL - The Supply Chain Network, International Scientific Symposium on Logistics, 2023
- Robert Johnson Best Paper Award, Journal of Service Management, 2023
- Best Paper Award, Marketing Strategy SIG, American Marketing Association (AMA), 2023
- Best Paper Award im Track "Metaverse", AIRSI Metaverse Conference, 2023
- Best Paper Award, Organizational Frontline Research Symposium of the American Marketing Association (AMA), 2023
- Finalist, Best Paper Award im Track "Internet and The Digital Economy ", Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-55), 2022
- Finalist, Sport Marketing Paper of the Year Award der American Marketing Association, 2019
- Sheth Foundation Best Paper Award, 2019
- Best Paper Award im Track "Metrics for Making Marketing Matter"; Winter AMA Conference, 2017
- Best Paper Award im Track "Sales, CRM, and Business to Business", AMA Winter Marketing Educators' Conference, 2011
- Best Paper Award im Track "Inter-Organizational Issues in Marketing", AMA Summer Marketing Educators' Conference, 2010
- Overall Best Paper Award, "Exploring the Brand Productivity Gap", AMA Winter Marketing Educators' Conference, 2010
- Best Paper Award im Track "Brand Marketing and Communication", AMA Winter Marketing Educators' Conference, 2010
- Best Paper Award, "Turning Failures into Opportunities for Value Creation", The Sheth Foundation, 2007
- Stiftung Marketing, Dissertationspreis, 2006
- VG Wort Förderung der Dissertation, 2005
- Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), Stipendium für einen Auslandsaufenthalt an der Oxford Brookes University, Oxford, UK,1993
Forschungsschwerpunkte
- Marketing Performance
- Serviceinnovationen
- Online-Marketing und Social Media
- Corporate Social Responsibility
Externe Aktivitäten
- Editorial Advisory Board Member, "Management & Sustainability: An Arab Review"
- Advisory Board Member, Research and Doctoral Studies Deanship, HBMSU, Dubai, Vereinigte Arabische Emirate
- Fachgutachter, Cyprus Agency of Quality Assurance and Accreditation in Higher Education (CYQAA), Qualitätszentrum Siegen (QZS)
- Fachgutachter, Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)
- Editorial Board Mitglied, "Sustainability"
- Associate Editor, Information Conference on Business Informatics
- Mitglied des Gamification Research Network (GARNET)
- Advisory Board Mitglied von Enactus Germany
- Mitglied der Fachjury des Innovationspreises des Landes Niedersachsen
- Track Chair für den Marketing Performance Track, 17th Academy of Marketing Science World Marketing Congress, Lima, Peru, 2014
- Track Chair für den Services Marketing Track, 2012 AMA Summer Marketing Educators' Conference, Chicago
- Track Chair für den Health Economics Track, Annual Meeting of the International Network for Economic Research, Mannheim, 2000
- Mitglied des Review Board der Zeitschrift "Management Decision"
- Mitglied des Board of Science des Convention Camp on Social Business and Media Future, Hannover
- Ad hoc Reviewer für
- Journal of Marketing Research
- Journal of the Academy of Marketing Science
- Journal of Retailing
- European Journal of Operational Research
- Journal of Interactive Marketing
- Journal of Service Research
- Journal of Retailing and Consumer Services
- Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung
- Zeitschrift für Betriebswirtschaft
- Die Betriebswirtschaft
- Marketing - Zeitschrift für Forschung und Praxis
Mitgliedschaften
- Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre (VHB)
- Kommission Marketing im VHB
- American Marketing Association (AMA)
- INFORMS Society for Marketing Science (ISMS)
- European Marketing Academy (EMA)
- German Classification Society (GfKl)
- International Network for Economic Research (INFER)