Die Entwicklung der sensorischen Produktwahrnehmung und Produktbeurteilung bei Kindern

von B. Sattler (2000)



1. Einleitung

2. Biologische Prädispositionen: Erkenntnisse der Entwicklungsphysiologie
2.1 Biologische Prädispositionen
2.2 Physiologie der Sinnesorgane und deren Entwicklung
2.2.1 Die visuelle Wahrnehmung
2.2.2 Die olfaktorische Wahrnehmung
2.2.3 Die gustatorische Wahrnehmung

3. Kognitiv-affektive Einflüsse: Erkenntnisse der Entwicklungspsychologie
3.1 Lern- und Konditionierungsprozesse
3.2 Sozio-kulturelle Faktoren
3.3 Der Einfluss kognitiver Entwicklung auf die Anlage sensorischer Tests

4. Studien zur sensorischen Wahrnehmung und Beurteilung bei Kindern
4.1 Die Studie von Kroll (1990)
4.2 Die Studie von Spaeth, Chambers IV & Schwenke (1992)
4.3 Die Studie von Kimmel, Sigman-Grant & Guinard (1994)
4.4 Die Studie von Chen, Resurreccion & Paguio (1996)
4.5 Die Studie von Léon, Couronne, Marcuz & Köster (1999)

5. Zusammenfassung

Literaturverzeichnis

Zusammenfassung / Summary


Summary

The number of food products for children increases continuously. A requirement for the success of food companies is to get information about the perception and evaluation of products by children with methods of sensory science and market research. These results should be used for strategic marketing decisions. It is necessary to take knowledge of psychology, physiology, social sciences, learning and conditional processes into consideration. Therefore, children are not only important as a target group but also as test subjects. The research that deals with these sensory testing processes targeting to children is a rather young field. Empirical studies concerning the perception and evaluation of products by children often used various methods and scaling techniques, and this led obviously to different results. Consequently there is a need for further research efforts in this area.