Forschung
Willkommen auf den Seiten zur Forschung in der Abteilung Germanistische Linguistik!
Hier wollen wir einen kurzen Überblick über die an unserer Abteilung angesiedelten Forschungsprojekte geben. Sowohl hinsichtlich der Gegenstände, als auch in Bezug auf die Methoden ist die Forschung in unserer Abteilung sehr breit gefächert. Neben rein theoretischen Forschungsprojekten zu Themen der diachronen und synchronen Grammatik arbeiten wir in Einzel- und Verbundprojekten zu verschiedenen aktuellen Problemen der Sprachwissenschaft: von, beispielsweise, den phonologischen Eigenschaften der in Südniedersachsen gesprochenen Dialekte, über verschiedene syntaktische und semantischen Fragestellungen in Laut- und Gebärdensprache, bis hin zur Pragmatik des Lügens (ist das z.B. auch mit Gesten möglich?), sowie den linguistischen Eigenschaften reflexiver Passagen in narrativen Texten. Dabei kommen neben "klassischen" philologischen Methoden auch datengetriebene Ansätze aus der Korpus- und Computerlinguistik, sowie Methoden der experimentellen Psycholinguistik (Reaktionszeit- und Blickbewegungsmessung) zum Einsatz.
Liebe Besucher*innen der Website. Vielen Dank für Ihr Interesse an den Forschungsprojekten der germanistischen Linguistik. Dieser Teil der Website wird gerade aktualisiert.
Eine aktuelle Übersicht aller Forschungsprojekte finden Sie hier und in tabellarischer Form weiter unten. Vielen Dank für Ihr Verständnis
Alles auf einen Blick
Lügt man, wenn man bewusst auf ein anderes Objekt zeigt, als es korrekt wäre? Neuere Forschung zeigt, dass der wahrgenommene Grad an Sprecher-Commitment zu einer falschen Aussage maßgeblich beeinflusst, ob eine Äußerung als Lüge wahrgenommen wird. Bisher konzentrierten sich Theorien zu Lügen und Commitment vor allem auf gesprochene oder geschriebene Sprache, während Gesten und visuelle Kommunikation weitgehend unbeachtet blieben. Das Projekt untersucht, ob sich Sprecher*innen auch durch Gesten inhaltlich festlegen – also Commitment erwerben – und ob falsche Gesten ebenfalls als Lügen gelten. Mithilfe videobasierter Experimente wird analysiert, wie unterschiedliche Gestentypen zur Wahrnehmung von Commitment und Täuschung beitragen und inwiefern diese Befunde bestehende Theorien über Lügen und Commitment erweitern können. Zudem wird erforscht, welche Rolle der Informationsstatus gestischer Inhalte (at-issue oder nicht-at-issue) für die Bewertung von Commitment und Lügen spielt.
Leitung: Mailin Antomo
Förderzeitraum: 11/2022 - 10/2025
Geldgeber: DFG (Projekt im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogramms „Visual Communication. Theoretical, Empirical, and Applied Perspectives“
Projektwebsite
The Sachbeihilfe Revisiting phrasal units in the nominal domain/Neue Wege zur Nominalgruppe aims at empirically and theoretically exploring a novel approach to the syntactic structures of nominal units such as a company/the president in various typologically distinct languages. Couched within recent developments of Labeling Theory (cf. Chomsky 2013, 2015) it considers the possibility that nouns and their related lexical and morphological properties (rather than determiners) determine some of the core syntactic properties which distinguish languages like English, Italian, German on the one hand, and languages like Russian, Latin, Polish on the other. A central feature of the latter languages is that nouns exhibit rich and varied case and gender inflection, which is not the case in the former languages where case and gender morphology on nouns is either absent or sparse. The central hypothesis is that in the latter languages assignment of a category label of the complex syntactic unit proceeds unproblematically even if only a noun is present. By hypothesis, the same is impossible in the former languages where nouns require "support" by a determiner category (like articles) for the nominal complex to receive a category label. Such differences constitute a new lexical parameter on a functional nominalizing head.
Leitung: Andreas Blümel
Förderzeitraum: Oktober 2022 – März 2024 / April 2025 – September 2026
Geldgeber: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) / German Research Foundation
Projektwebsite
Projektwebsite
Das Projekt widmet sich einer noch wenig dokumentierten, mehrheitlich historischen städtischen Varietät im Ostfälischen, die sich zwischen dem 17. und 19. Jahrhundert im Spannungsfeld zwischen dem lokalen Niederdeutsch und dem Hochdeutsch ostfälischer Prägung entwickelt hat. Bislang fehlte eine umfängliche sprachliche Analyse empirisch gewonnener Sprachdaten, die über anekdotische und impressionistische Beschreibungen hinausgeht – und somit die synchronen Überreste dieser bedeutenden historischen Varietät, die im Laufe des 20. Jahrhunderts vor allem unter dem Druck des medial vermittelten Hochdeutsch zunehmend abgebaut wird, wirklich erfassen kann. Das Projekt schließt diese Forschungslücke, indem die städtisch-ostfälische Umgangssprache in Vergangenheit und Gegenwart (und Zukunft?) umfassend, ganzheitlich und nachhaltig dokumentiert und beschrieben wird. Die linguistische Analyse aktueller Sprachproduktions- und Interviewdaten erlaubt die Beschreibung der linguistischen Gestalt, der synchronen und diachronen Verbreitung innerhalb des ostfälischen Raums sowie der Entstehung und Entwicklung einer Varietät, die auch gegenwärtig – wenngleich in stark abnehmendem Maße – Einfluss auf die gesprochensprachliche ostfälische Sprachlandschaft hat.
Leitung: François Conrad
Förderzeitraum: 1. Januar 2025 bis 31. Dezember 2026 [1. Projektphase]
Geldgeber: Fritz Thyssen Stiftung>
Projektwebsite
The Research Training Group (RTG) "Form-meaning mismatches" aims to provide a large group of PhD students with an excellent training in linguistic research by jointly investigating one of the most pressing questions in linguistics, namely to what extent morphosyntactic structures are mapped onto meaning. Not only is this investigation critical to linguistic theory, especially when it concerns the interface between morphosyntax and semantics/pragmatics, but it may also help us better understand language variation, language change, language processing and language acquisition. The RTG is part of Linguistics in Göttingen (LinG).
Leitung: Marco Coniglio, Anke Holler, Nina-Kristin Meister, Markus Steinbach, Thomas Weskott (Sprecher: Hedde Zeijlstra)
Förderzeitraum: 2021-2025 (erste Phase)
Geldgeber: DFG
Projektwebsite
Human societies are characterized by sophisticated social relationships and intense collaboration, and their complexity is seen as unique within the animal kingdom. Several facets, however, can also be found in nonhuman primates, the majority of which also lives in social groups with highly differentiated relationships. Thus, the ability to maintain relationships and regulate social behavior at the individual and the group level appears to be a shared and adaptive trait within the primate order. What is still disputed is whether the socio-cognitive processes that play a role in communication and the regulation of social relation-ships in humans and nonhuman primates differ only in degree, or in kind. In this interdisciplinary RTG, we will combine ontogenetic and comparative (phylogenetic) approaches to identify core principles explaining the development, maintenance and function of social relation-ships. Our focus will be on the processing of social signals as key constituents of social relationships, on social monitoring as the ability to track, evaluate and maintain social relationships, as well as the effect of social monitoring on social coordination, such as social learning and the assignment of different roles to individuals in groups. We are specifically interested in the interplay between these different domains. We will set up complementary studies in nonhuman primates, human infants and adults, and bring together develop-mental, cognitive, personality and social psychologists, behavioral and cognitive biologists as well as linguists. We are in the unique position to offer access to various field stations to study nonhuman primates in the wild, run cognitive experiments with nonhuman primates at the German Primate Center (DPZ), test children in established child labs, and apply a variety of neurocognitive methods. With this combination, we aim to push the boundaries of our understanding of social relationships, and to bridge the gaps between the scientific disciplines. Our teaching concept includes interdisciplinary supervisory committees, method courses, a summer school focusing on theory, and workshops co-organized by the students, within the structured PhD program “Behavior and Cognition” at the University of Göttingen.
Leitung: Markus Steinbach (Sprecherin: Julia Fischer)
Förderzeitraum: 2015-2024
Geldgeber: DFG
The Lehmann-Haupt International Doctoral Program (LHIDP) is named after the scientist and researcher Carl Friedrich Lehmann-Haupt, who studied in Göttingen, received his doctoral degree there in 1883 and later carried out his own research work in the South Caucasus region. The program gives 12 doctoral students the opportunity of a Cotutelle-based doctorate and, thus, allows for obtaining doctoral degrees from both the Georg-August-University of Göttingen (UGOE) and Ilia State University (ISU) on the basis of only one single dissertation. In addition, the program is distinguished, above all, by the outstanding conditions for conducting research, writing the doctoral thesis and receiving further skills training. The participating doctoral students will not only spend a total of 12 months at the UGOE, but will also receive comprehensive support for participation in international conferences and their fieldwork activities. Due to the involvement of various scientific fields the LHIDP pays special attention to multi-disciplinarity and diversity and involves a great variety of institutes, chairs, professors and other teachers at both ISU and UGOE. The science fields represented in the LHIDP were carefully selected based on quality, suitability, compatibility of the participating researchers and potential for future scientific cooperation. These are in particular: Philology, History, Political Science, Religious and Cultural Studies, Development Economics, Ecology, Chemical Biology, Physics and Cosmology. The LHIDP furthermore includes a Young Researcher Grant designed to offer the opportunity of receiving funding for up to 11 months to high-potential, aspiring candidates who recently completed their doctorate and are seeking to pursue a career in academia. The LHIDP is generously funded by the German Volkswagen Foundation and the Shota Rustaveli National Science Foundation of Georgia
Leitung: Anke Holler, Markus Steinbach (Koordinator: Vakhtang Pataridze)
Förderzeitraum: 2018-2024
Geldgeber: VolkswagenStiftung und Shota Rustaveli National Science Foundation
Projektwebsite
Laufzeit | Titel | Antragsteller*innen |
2025-2026 | „Historische, städtisch-ostfälische Umgangssprachen. Gestalt, Verbreitung, Entwicklung.“ (Fritz Thyssen Stiftung) weitere Informationen | Francois Conrad |
2025-2029 | MWK und VolkswagenStiftung (Zukunft.niedersachsen | Forschungskooperation Niedersachsen-Israel) "From Gesture to Grammar and Lexicon: Tracking Conventionalization and Grammaticalisation of Multifunctional Expressions in German Sign Language and Israeli Sign Language" | Svetlana Dachkovsky & Nina-Kristin Meister |
2025-2028 | DFG-Projekt „w-Konnektoren: Theorie und Diachronie nebensatzeinleitender w-Elemente im Deutschen“ | Marco Coniglio & Eric Fuß |
2024-2028 | CNRS "Typology Across Modalities, International Research Network (TypMod) Göttinger Universitäres Zentrum: „Textstrukturen: Analyse und Verarbeitung“/„Text Structures: Analysis and Processing“ weitere Informationen | Patricia Cabredo Hofherr (Sprecherin) & Markus Steinbach |
2022-2025 | Parts of Speech and Iconicity in German Sign Language (DGS), unter DFG Priority Program 2392, | Thomas Finkbeiner, Nina-Kristin Meister, Markus Steinbach & Emiliano Zaccarella |
2022-2025 | DFG-Projekt „Lying, Deceiving, Misleading: Are We Committed to Our Gestures? (Lügen, Täuschen, in die Irre Führen: Involvieren Gesten Commitment?)" (im Rahmen des DFG-Schwerpunktprogramms „Visual communication. Theoretical, empirical, and applied perspectives“)
weitere Informationen | Mailin Antomo |
2022-2024/2025-2026 | DFG Sachbeihilfe „Neue Wege zur Nominalgruppe/Revisiting Phrasal Units in the Nominal Domain"
weitere Informationen | Andreas Blümel |
2021-2024 | Interactions Between Dynamic Effects and Alternative-Based Inferences in the Study of Meaning (IDEALISM), DFG-AHRC Research Project | Yasutado Sudo (Sprecher) & Markus Steinbach |
2021-2024 | DFG-Projekt „Aktionssensitivität in der Grammatik“ | Thomas Weskott, Julie Goncharov & Hedde Zeijlstra |
2020-2024 | Multimodal Stancetaking: Expressive Movement and Affective Stance. Political Debates in the German Bundestag and the Polish Sejm (DFG/NCN) | Silva Ladewig & Cornelia Müller |
2019-2022 | VW-Projekt „Unsichere Attribution: Potentiale und Grenzen eines Mixed-Methods-Ansatzes zur Untersuchung von Zuschreibungsphänomenen in fiktionalen und faktualen Texten“, Programm Geistes- und Kulturwissenschaften - digital: Forschungschancen, Methodenentwicklung und Reflexionspotentiale
weitere Informationen | Anke Holler, mit Caroline Sporleder & Benjamin Gittel |
2019-2022 | DFG-Projekt „Literatur strukturieren: Varianten und Funktionen reflexiver Passagen in fiktionalen Erzähltexten“, Schwerpunktprogramm 2207 Computational Literary Studies
weitere Informationen | Anke Holler & Caroline Sporleder |
2019-2022 | (A)symmetries and Movement in Spoken and Sign Languages, DFG Research Project | Markus Steinbach & Hedde Zeijlstra. |
2019-2021 | PRO*Niedersachsen-Forschungsprojekt "Wiedererzählen im Norden. Digitale Analyse weltlicher Erzählungen in niederdeutschen Inkunabeldrucken"
weitere Informationen | Marco Coniglio & Heike Sahm |
2018-2021 | The Interpretation and Processing of Quantifiers in Structurally Ambiguous Sentences: Insights From Child Language, DFG Research Project | Nivedita Mani, Markus Steinbach & Hedde Zeijlstra |
2017-2019 | (Un)sichtbare Lebensgeschichten – Dokumentation des Lebens, der Kultur und der Sprache älterer tauber Menschen, PRO*Niedersachsen Forschungsprojekt | Markus Steinbach & Annika Herrmann |
2016-2020 | The Sign Hub: Preserving, Researching and Fostering the Linguistic, Historical, and Cultural Heritage of European Deaf Signing Communities With an Integral Resource, Horizon 2020 | Josep Quer (Sprecher) & Markus Steinbach |
2014-2017 | DFG-Projekt "The What and When of Processing Projective Content", Schwerpunktprogramm 1727 XPrag.de: New Pragmatic Theories based on Experimental Evidence | Anke Holler & Thomas Weskott |
2014-2027 | DFG-Projekt "Discourse Referents in Space - Anaphora Resolution in German Sign Language (DGS)", Schwerpunktprogramm 1727 XPrag.de: New Pragmatic Theories based on Experimental Evidence | Nivedita Mani, Edgar Onea & Markus Steinbach |
2013-2015 | GIF-Proiekt Non-manual Signals and the Grammar of two (Related) Sign Languages | Markus Steinbach & Wendy Sandler |
Laufzeit | Titel | Antragsteller*innen |
2022-2028 | DFG Schwerpunktprogramm 2392 "Visual Communication: Theoretical, Empirical and Applied Perspectives (ViCom)" | Cornelia Ebert & Markus Steinbach |
2021-2026 | DFG Graduiertenkolleg 2636 "Form-Meaning Mismatches"
weitere Informationen | Hedde Zeijlstra (Sprecher), Marco Coniglio, Anke Holler, Markus Steinbach & Thomas Weskott |
2021-2024 | DFG-Netzwerk "Adverbial Clauses and Subordinate Dependency Relationships“
weitere Informationen | Mailin Antomo, Andreas Blümel, Marco Coniglio; Antragssteller: Łukasz Jędrzejowski |
2018-2024 | Lehmann-Haupt International Doctoral Program (LHIDP), VW-Stiftung and Shota Rustaveli National Science Foundation | Anke Holler & Markus Steinbach, mit Kolleg*innen in Göttingen und Tbilissi |
2015-2024 | DFG Graduiertenkolleg 2070 "Understanding Social Relationships" | Julia Fischer (Sprecherin), Markus Steinbach |
Laufzeit | Titel | Antragsteller*innen |
2025-2027 | Stiftung Innovation in der Hochschullehre "Statistik ohne Grenzen (SoG)" | Julia Berginski & Nina-Kristin Meister |
2023- | „Barrierefreie Lehr- und Lernvideos in der Hochschullehre (BaLLviHo)“
weitere Informationen | Julia Berginski, Lea Dammann, Thomas Finkbeiner, Annette Flemnitz, Sina Ike, Katrin Lux, Nina-Kristin Meister, Kristina Schneider, David Smida & Alexander Silbersdorff |
2023-2024 | Weiterentwicklung des E-Learning-Moduls für die Einführungskurse DGS II und DGS III (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur)
weitere Informationen | Markus Steinbach, Thomas Finkbeiner & Nina-Kristin Meister |
2021-2021 | Daten lesen lernen – barrierefreie Lehrvideos (DaLeLe4ALL) (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur)
weitere Informationen | Florian Berens, Sina Ike, Thomas Kneib, Karin Kurz, Nina-Kristin Pendzich, Wolfgang Radenbach, Benjamin Säfken, Alexander Silbersdorff & Markus Steinbach |
2019-2020 | Entwicklung und Implementierung eines E-Learning-Moduls für die Einführungen in die Deutsche Gebärdensprache (DGS) (Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur)
weitere Informationen | Markus Steinbach, Thomas Finkbeiner & Nina-Kristin Pendzich |