Prof. Dr. Maik Hammerschmidt

Maik Hammerschmidt (Ph.D., University of Mannheim) is Professor of Marketing and Chair in Marketing and Innovation Management at the University of Goettingen, Germany. He is Head of the Department of Business Administration and Vice Chairman of the Central Committee for Teaching and Learning. His research focuses on improving the financial performance of strategies in the areas of services marketing, multichannel management, social media marketing and stakeholder management. He is among the Top 100 Business Researchers in German-speaking countries (out of 3346 researchers) published by magazine WirtschaftsWoche. He further belongs to the "75 Influential Marketing Professors to Follow" according to a current Ranking published by LinkedIn.

He has edited four books on marketing performance and publishes in journals such as Journal of Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, International Journal of Research in Marketing and Journal of Service Research. In addition, he regularly presents his research at conferences of the American Marketing Association, the Marketing Science Institute, the European Marketing Academy, and the Academy of Marketing Science. He has received several research awards, including an Overall Best Paper Award of the American Marketing Association and The Sheth Foundation. Recently he was Finalist for the Sport Marketing Paper of the Year Award of the American Marketing Association.

He serves as editorial advisory board member of Management & Sustainability: An Arab Review, editorial board member of Sustainability and as Associate Editor of the Information Conference on Business Informatics.

Besides his research activities, he is a dedicated educator and trainer. He teaches a wide range of audiences, varying from Bachelor's to Master's students, doctoral students and business executives. His teaching areas cover marketing performance measurement, strategic marketing, innovation management, innovative business models in marketing, and advanced marketing research methods.



Akademischer Werdegang

Seit 2020

Professorales Mitglied der Bewertungskommission für den Ideenwettbewerb für Studierende, Georg-August-Universität Göttingen

Seit 2019

Stellvertretender Vorsitzender der wirtschaftswissenschaftlichen Prüfungskommissionen

Seit 2019

Vorstandssprecher des Departments für Betriebswirtschaftslehre der Georg-August-Universität Göttingen

Seit 2017

Stellvertretender Vorsitzender der Senatskommission für Lehre und Studium an der Georg-August-Universität Göttingen

Seit 2015

Vorstandsmitglied des Departments für Betriebswirtschaftslehre an der Georg-August-Universität Göttingen

Seit 2014

Mitglied der Studienqualitätskommission an der Georg-August-Universität Göttingen

Seit 2012

Mitglied der Senatskommission für Lehre und Studium und der Senatskommission für Lehre und Studium plus an der Georg-August-Universität Göttingen

Seit 2012

Mitglied der SAP Business Transformation Academy

Seit 2010

Universitätsprofessor und Inhaber der Professur für Marketing und Innovationsmanagement an der Georg-August-Universität Göttingen

2011

Habilitation und Erteilung der venia legendi für Betriebswirtschaftslehre an der Fakultät für Betriebswirtschaftslehre der Universität Mannheim; Thema der Habilitationsschrift: "A Comprehensive Perspective on Marketing Performance Measurement: Linking Marketing Actions to Customer-Based and Financial Outcomes"

2005 - 2010

Wissenschaftlicher Assistent am Lehrstuhl für ABWL und Marketing II, Universität Mannheim

2009

Visiting Researcher, The Pennsylvania State University, Smeal College of Business, University Park, USA

2009

Visiting Researcher, Eindhoven University of Technology, Department of Innovation Technology Entrepreneurship & Marketing, Eindhoven, Niederlande

2005

Promotion zum Doktor der Wirtschaftswissenschaften (Dr. rer. pol.) im Fach Marketing, Universität Mannheim
Thema: Effizienzanalyse im Marketing: Ein produktionstheoretisch fundierter Ansatz auf Basis von Frontier Functions

2003 - 2006

Mitarbeit am Forschungsprojekt "Consumer Sophistication und Kaufentscheidungseffizienz"

2001 - 2003 Mitarbeit am Forschungsprojekt "Erfolgsstrategien mittelständischer Zulieferer auf Elektronischen Marktplätzen" (Institut für Mittelstandsforschung, Mannheim und Stiftung Industrieforschung, Köln).
1999 - 2005 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für ABWL und Marketing II, Universität Mannheim
1993 - 1998 Studium der Betriebswirtschaftslehre an der Universität Mannheim. Schwerpunkte: Marketing, Internationales Management und Psychologie.


Berufliche Qualifikationen

2002 - 2010

Wissenschaftliche Unternehmensberatung (WUB), Heddesheim
Senior Consultant

2000 - 2002

Lehrbeauftragter der Dualen Hochschule Baden-Württemberg (Fächer: Industriegütermarketing und Handelsmarketing)

2000

Lehrbeauftragter der Fachhochschule des Bundes für öffentliche Verwaltung (Studienfach: Dienstleistungsmarketing)

1997 - 1998

Wilhelm Gienger GmbH
Durchführung von Kundenzufriedenheitserhebungen, Mitarbeit an der Entwicklung eines Programms zur Steigerung der Kundenzufriedenheit

1995

Henkel KGaA, Düsseldorf
Produktmanagement

1994 - 1998

Unternehmensberatung INTEGRA e. V. der Universität Mannheim
Consultant



Auszeichnungen

  • Finalist, Best Paper Award im Track "Internet and The Digital Economy ", Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-55), 2022
  • Finalist, Sport Marketing Paper of the Year Award der American Marketing Association, 2019
  • Sheth Foundation Best Paper Award, 2019
  • Best Paper Award im Track "Metrics for Making Marketing Matter"; Winter AMA Conference, 2017
  • Best Paper Award im Track "Sales, CRM, and Business to Business", AMA Winter Marketing Educators' Conference, 2011
  • Best Paper Award im Track "Inter-Organizational Issues in Marketing", AMA Summer Marketing Educators' Conference, 2010
  • Overall Best Paper Award, "Exploring the Brand Productivity Gap", AMA Winter Marketing Educators' Conference, 2010
  • Best Paper Award im Track "Brand Marketing and Communication", AMA Winter Marketing Educators' Conference, 2010
  • Best Paper Award, "Turning Failures into Opportunities for Value Creation", The Sheth Foundation, 2007
  • Stiftung Marketing, Dissertationspreis, 2006
  • VG Wort Förderung der Dissertation, 2005
  • Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD), Stipendium für einen Auslandsaufenthalt an der Oxford Brookes University, Oxford, UK,1993


Forschungsschwerpunkte

  • Marketing Performance
  • Serviceinnovationen
  • Online-Marketing und Social Media
  • Corporate Social Responsibility


Externe Aktivitäten

  • Editorial Advisory Board Member, "Management & Sustainability: An Arab Review"
  • Advisory Board Member, Research and Doctoral Studies Deanship, HBMSU, Dubai, Vereinigte Arabische Emirate
  • Fachgutachter, Cyprus Agency of Quality Assurance and Accreditation in Higher Education (CYQAA), Qualitätszentrum Siegen (QZS)
  • Fachgutachter, Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)
  • Editorial Board Mitglied, "Sustainability"
  • Associate Editor, Information Conference on Business Informatics
  • Mitglied des Gamification Research Network (GARNET)
  • Advisory Board Mitglied von Enactus Germany
  • Mitglied der Fachjury des Innovationspreises des Landes Niedersachsen
  • Track Chair für den Marketing Performance Track, 17th Academy of Marketing Science World Marketing Congress, Lima, Peru, 2014
  • Track Chair für den Services Marketing Track, 2012 AMA Summer Marketing Educators' Conference, Chicago
  • Track Chair für den Health Economics Track, Annual Meeting of the International Network for Economic Research, Mannheim, 2000
  • Mitglied des Review Board der Zeitschrift "Management Decision"
  • Mitglied des Board of Science des Convention Camp on Social Business and Media Future, Hannover

  • Ad hoc Reviewer für
    • Journal of Marketing Research
    • Journal of the Academy of Marketing Science
    • Journal of Retailing
    • European Journal of Operational Research
    • Journal of Interactive Marketing
    • Journal of Service Research
    • Journal of Retailing and Consumer Services
    • Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung
    • Zeitschrift für Betriebswirtschaft
    • Die Betriebswirtschaft
    • Marketing - Zeitschrift für Forschung und Praxis


Mitgliedschaften

  • Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre (VHB)
  • Kommission Marketing im VHB
  • American Marketing Association (AMA)
  • INFORMS Society for Marketing Science (ISMS)
  • European Marketing Academy (EMA)
  • German Classification Society (GfKl)
  • International Network for Economic Research (INFER)