Didaktik der Biologie

Biology Education - News

PhD position in Science Communication (all genders welcome)

New Collaborative Research Center (CRC) 1528 “Cognition of Interaction” invites applications for a PhD position in Science Communication:

In the Science Communication project led by Prof. Susanne Bögeholz (Department of Biology Education) we aim to develop methods that allow learners to form opinions on nonhuman primate (NHP) research that are well-informed by facts and ethically well-considered. We identify challenges of science communication on NHP research using science education approaches and a Delphi Study, and supported by a network of professionals. The planned communication measures on NHP research that shall be developed in the course of the project include a virtual tour and other educational resources. The doctoral researcher will form a team with a second doctoral researcher with a focus on Science Education. Together, they develop and formatively evaluate the communication measures. [...]

Application deadline: 06.03.2022.

For the full job ad, see https://www.uni-goettingen.de/de/305402.html?cid=15938.



Four doctoral theses published:


  • Böhm, M. (2021). Lösungsansätze umwelt- und institutionenökonomisch analysieren und reflektieren können - Ein Beitrag zur theoretischen Fundierung und empirischen Überprüfung von Bewertungskompetenz (Dissertation). Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen. https://ediss.uni-goettingen.de/handle/21.11130/00-1735-0000-0008-588E-6



  • Handtke, K. (2021). Entwicklung von Messinstrumenten für Selbstwirksamkeitserwartungen und selbstberichtetes Fachwissen zum Unterrichten von Naturwissenschaften (Dissertation). Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen. http://hdl.handle.net/21.11130/00-1735-0000-0008-5908-C


  • Joachim, C. (2021). Knowledge of what to assess in Bezug auf Experimentierkompetenzen – Modellierung, Messung und Validierung einer Facette von assessment literacy von Lehramtsstudierenden (Dissertation). Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen. http://hdl.handle.net/21.11130/00-1735-0000-0008-5853-8


  • Richter-Beuschel, L. (2021). Wissen von Lehramtsstudierenden für die Gestaltung nachhaltiger Landnutzung – Fokus: Biodiversität und Klimawandel (Dissertation). Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen. http://hdl.handle.net/21.11130/00-1735-0000-0008-5857-4









Die Didaktik der Biologie an der Universität Göttingen ist der Lehr-Lern-, Unterrichts- und Lehrerbildungsforschung sowie einer evidenzbasierten Ausbildung zukünftiger Lehrkräfte verpflichtet.

Im Rahmen der Forschung befasst sich die Göttinger Didaktik der Biologie insbesondere mit Biodiversitätsbildungsforschung bzw. Bildung für Nachhaltige Entwicklung (BNE). Allgemein fokussieren die Forschungsarbeiten das Lehren und Lernen von Biologie, Naturwissenschaften sowie BNE und fassen

  1. konzeptionelle Arbeiten zu Bildungszielen,

  2. empirische Studien zum Lehren und Lernen sowie zur

  3. Entwicklung und Evaluation innovativer Unterrichtskonzepte.



News

News