The Certificate Programme of the Section for Teaching and Learning in Higher Education

The certificate programme of the Section for Teaching and Learning in Higher Education consists of three modules that result in 160 work units (AE). It takes about one to one and a half year to complete the certificate program. A new program cycle starts at the beginning of each semester. The programme primarily addresses junior scientists with a teaching position at the University of Göttingen; more experienced lecturers are welcome as well.

The certificate programme is usually conducted in german. If you are interested in participating at this programme please don't hesitate to contact us: hochschuldidaktik@zvw.uni-goettingen.de. Furthermore you are welcome to have a look at our open workshop programme in which we offer some english workshops regulary.


The objectives of the programme are to introduce and critically reflect central ideas and methods of teaching and learning in higher education, to support the participants to develop their teaching skills further and to facilitate the transfer between theory and real life.
Within the certificate programme, we work in interdisciplinary groups of no more than 12 people and in various settings (e.g. workshops, collegial sit-ins). The groups pass the certificate programme together.


Description of the modules

  • Module 1: During the first module (54 work units) the participants are being introduced to basic theories and concepts of academic (and adult) teaching and learning. Based on these, each participant (re)evaluates her or his understanding of learning in higher education and critically reflects the teaching philosophy that evokes this understanding. Additionally, the participants get to know, experience, and reflect ways to facilitate (academic) learning (esp. methods to engage students and ways to communicate & present during lectures and seminars).
  • Module 2: In the second module (54 work units) the participants expand and refine their knowledge on academic teaching and learning. Based on the topics and action of the first module, here the participants acquire competencies on assessing and consulting students. Furthermore, each person may choose one additional workshop based on her or his own interest and needs. Since this module also fosters the connection between the certificate program and the real teaching experiences, it includes a collegial sitting-in as well as critical friend meetings to discuss challenges faced during the teaching semester.
  • Module 3: While the first two modules are being organized as group- and situation-oriented trainings, the third module (32 work units) focusses on the individual transfer. This includes the reflection on one's own teaching believes and teaching practices and its documentation in form of a teaching portfolio.




Zertifikat Hochschuldidaktik (160 Arbeitseinheiten)

Der Teilnahmebeitrag für das Zertifikatsprogramm Hochschuldidaktik beträgt 600 Euro.
Durch Klick auf ein Programmelement-Feld öffnet sich ein Fenster mit zusätzlichen Informationen.

Das Zertifikat Hochschuldidaktik PLUS (ZP PLUS) richtet sich an Absolvent*innen des Zertifikats Hochschuldidaktik, die ihre erworbenen Kenntnisse und entwickelten Lehrkompetenzen systematisch und individuell weiter ausbauen möchten. Die Erweiterung dient insbesondere der Innovation der Lehrpraxis. Es kann zu einem selbstgewählten Zeitpunkt begonnen werden. Das Zertifikat Hochschuldidaktik PLUS ist als Landeszertifikat Hochschullehre Niedersachsen anerkannt. Bei Interesse wenden Sie sich an matthias.wiemer@zvw.uni-goettingen.de.

Zertifikat Hochschuldidaktik PLUS (80 Arbeitseinheiten)

Der Teilnahmebeitrag für das Zertifikatsprogramm Hochschuldidaktik PLUS beträgt 250 Euro.
Durch Klick auf ein Programmelement-Feld öffnet sich ein Fenster mit zusätzlichen Informationen.

Modul 1: Grundlagen des Lehrens und Lernens (68 AE)

Modul 2: Themenspezifische Erweiterung (42 AE)

Modul 3: Transfer in den Lehralltag (50 AE)

Modul 4: Aufbaumodul (80 AE)


Allgemeine Hinweise

  • Workshopleitung: Alle Workshops im Zertifikatsprogramm werden von Mitgliedern des Teams der Hochschuldidaktik in verschiedenen Tandemkonstellationen durchgeführt.
  • Teilnahme: Die Teilnahme am Auftakt und Lehren und Lernen 1-Workshop ist Voraussetzung zur Teilnahme am Programm. Sollten Sie aus terminlichen Gründen einen Workshop aus den Bereichen B, C, D oder E nicht besuchen können, so ist nach Rücksprache mit dem Team der Hochschuldidaktik ein Ersatz durch ein ähnliches Angebot aus unserem offenen Workshopprogramm möglich.
  • Umfang: Der Umfang eines Elements wird in Arbeitseinheiten (AE) angegeben, wobei für eine AE 45 Minuten veranschlagt sind. Bitte beachten Sie, dass die Workshops in der Regeln aus einer Kombination von Kontaktzeiten (in Präsenz oder online) und Selbstlernphasen (individuell oder als Teilgruppe) bestehen. Die Selbstlernphasen können auch vorgeschaltet erfolgen.
  • Lehre: Für die Teilnahme am Zertifikatsprogramm ist es Voraussetzung, dass Sie in mindestens einem der beiden Programmsemester aktiv in die Lehre eingebunden sind. Nicht nur, da ein Element des Programms eine wechselseitige kollegiale Hospitation ist (siehe oben), sondern auch, da in den Workshops - und insbesondere in den Aufgaben für die Selbstlernphasen - immer wieder Bezug zu Ihrer aktuellen Lehrpraxis hergestellt wird.