Publikationen



  • Viergutz, T., Zubek, N., Schulze-Ehlers, B. (2019): The spatial variation of switching rates in large cooperative membership bases: empirical evidence from the dairy sector. European Review of Agricultural Economics. https://doi.org/10.1093/erae/jbz042
  • Lemken, D.; Spiller, A.; Schulze-Ehlers, B. (2019): More room for legume – Consumer acceptance of meat substitution with classic, processed and meat-resembling legume products. Appetite 143. https://doi.org/10.1016/j.appet.2019.104412
  • Hölker, S., Steinfath, H., Meyer-Höfer, M.v., Spiller, A. (2019): Tierethische Intuitionen in Deutschland: Entwicklung eines Messinstrumentes zur Erfassung bereichsspezifischer Werte im Kontext der Mensch-Tier-Beziehung, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 69 (4): 299-315.
  • Nitzko, S., Spiller, A. (2019): Comparing „Leaf-to-Root“, „Nose-to-Tail“ and other efficient food utilization options from a consumer perspective, in: Sustainability 11 (17) 4779. Doi.org/10.3390/su11174779.
  • Werner, A., Spiller, A., Meyerding, G.H. (2019): The yoga of sustainable diets: Exploring consumers mind and spirit, in: Journal of Cleaner Production. Doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118473.
  • Hölker, S., Meyer-Höfer, M.v., Spiller, A. (2019): Animals Ethics and Eating Animals: Consumer Segmentation Based on Domain-Specific Values, in: Sustainability 2019 (11) 3907. Doi.org/10.3390/su11143907.
  • Latacz-Lohmann, U., Balmann, A., Birner, R., Christen, O., Gauly, M., Grajewski, R., Grethe, H., Martínez, J., Nieberg, H., Pischetsrieder, M., Renner, B., Röder, N., Schmid, J.C., Spiller, A., Taube, F., Voget-Kleschin, L., Weingarten, P. (2019): Zur effektiven Gestaltung der Agrarumwelt- und Klimaschutzpolitik im Rahmen der Gemeinsamen Agrarpolitik der EU, in: Berichte über Landwirtschaft, Sonderheft 227.
  • Kühl, S., Zühlsdorf, A., Spiller, A. (2019): Ist doch sowieso alles künstlich? Verbraucherverständnis der gesetzlichen Aromakennzeichnungen, in: Ernährungs Umschau 66 (7): 128-135. Doi.org/10.4455/eu.2019.026.
  • Martinez, J., Weingarten, P., Balmann, A., Christen, O., Gauly, M., Grethe, H., Latacz-Lohmann, U., Nieberg, H., Pischetsrieder, M., Renner, B., Schmid, J.C., Spiller, A., Taube, F., Voget-Kleschin, L. (2019): Möglichkeiten, Ansatzpunkte und Grenzen einer Verwaltungsvereinfachung der Gemeinsamen Agrarpolitik der EU, Stellungnahme des Wissenschaftlichen Beirats für Agrarpolitik, Ernährung und gesundheitlichen Verbraucherschutz beim Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft, in: Berichte über Landwirtschaft, Sonderheft 226.
  • Schulze, M., Spiller, A., Risius, A. (2019): Food Retailers as Mediating Gatekeepers between Farmers and Consumers in the Supply Chain of Animal Welfare Meat – Studying Retailers’ Motives in Marketing Pasture-Based Beef, in: Food Ethics, 3, 41-53. Doi.org/10.1007/s41055-019-00040-w.
  • Gassler, B., Fronzeck, C., Spiller, A. (2019): Tasting organic: the influence of taste and quality perception on the willingness to pay for organic wine, in: International Journal of Wine Business Research 31 (2). Doi.org/10.1108/IJWBR-09-2017-0062.
  • Hölker, S., Meyer-Höfer, M.v., Spiller, A. (2019): Inclusion of Animal Ethics into the Consumer Value-Attitude System Using the Example of Game Meat Consumption, in: Food Ethics, 3, 53-75. Doi.org/10.1007/s41055-019-00036-6.
  • Iweala, S., Spiller, A., Meyerding, S. (2019): Buy good, feel good? The influence of the warm glow of giving on the evaluation of food items with ethical claims in the U.K. and Germany, in: Journal of Cleaner Production 215: 315-328. Doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.12.266.
  • Mehlhose, C., Hunecke, C., Spiller, A., Brümmer B. (2019): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse im Jahr 2018, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 68, Supplement, Die landwirtschaftlichen Märkte an der Jahreswende 2018/19: 62-84.
  • Busch, G., Gauly, S., Meyer-Höfer, M.v., Spiller, A. (2019): Does picture background matter? People’s evaluation of pigs in different farm settings, in: PLOS ONE 14 (2): 1-19. Doi.org/10.1371/journal.pone.0211256.
  • Kühl, S., Gauly, S., Spiller, A. (2019): Analysing public acceptance of four common husbandry systems for dairy cattle using a picture-based approach, in: Journal of Livestock Science 200: 196-204.
  • Sonntag, W., Spiller, A., Meyer-Höfer, M.v. (2019): Discussing modern poultry farming systems – insights into citizen’s lay theories, in: Poultry science 98: 209-216. Doi.org/10.3382/ps/pey292.

  • Weinrich, R., Overbeck, C., Spiller, A., Zühlsdorf, A. (2018): Mogelpackungen und fehlende Zutaten: Zur Wirkung von relativierenden Verpackungshinweisen, in: Ernährungs Umschau 65 (7): 120-125. Doi.org/10.4455/eu.2018.028.
  • Lemken, D., Kraus, K., Nitzko, S., Spiller, A. (2018): Staatliche Eingriffe in die Lebensmittelwahl. Welche klimapolitischen Instrumente unterstützt die Bevölkerung?, in: GAIA 27 (4): 363-372.
  • Gassler, B., Qian, X., Kühl, S., Spiller, A. (2018): Keep on grazing: factors driving the pasture-raised milk market in Germany, in: British Food Journal 120 (2): 452-467.
  • Kühl, S., Sonntag, W.I., Gauß, N., Gassler, B., Spiller, A. (2018): Bürgerbewertungen unterschiedlicher Haltungssysteme von Milchkühen, Mastschweinen und Masthühnchen: Ein systematischer Vergleich, in: Journal of Consumer Protection and Food Safety (Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit) 13 (2): 157-164.
  • Rovers, A., Wildraut, C., Mergenthaler, M., Sonntag, W.I., Meyer-Höfer, M. v., Spiller, A., Luy, J., Saggau, D., Brümmer, N., Christoph-Schulz, I. (2018): Analyse der Wahrnehmung der Nutztierhaltung durch unterschiedliche gesellschaftliche Gruppen, in: Journal of Consumer Protection and Food Safety (Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit) 13 (2): 165-170.
  • Wildraut, C., Rovers, A., Sonntag, W., Christoph-Schulz, I., Meyer-Höfer, M. v., Luy, J., Wolfram, J., Spiller, A., Mergenthaler, M. (2018): Annäherungen in der Bewertung der landwirt¬schaftlichen Nutztierhaltung – Ergebnisse aus gemeinsamen Diskussionsrunden mit Tierhaltern und Verbrauchern, in: Journal of Consumer Protection and Food Safety (Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit) 13 (2): 171-182.
  • Sonntag, W.I., Golze, S., Kutschbach, A., Gassler, B., Spiller, A. (2018): Bürgerreaktionen auf Zielkonflikte in der Hühnchenmast, in: Journal of Consumer Protection and Food Safety (Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit) 13 (2): 218-225.
  • Liebe, U., Glenk, K., von Meyer-Höfer, M.v., Spiller, A. (2018): A web survey application of real choice experiments, in: Journal of Choice Modelling, 33. Doi.org/10.1016/j.jocm.2018.07.003.
  • Busch, G., Gauly, M., Spiller, A. (2018): Opinion paper: What needs to be changed for successful future livestock farming in Europe? in: Animal, 2 (10), 1999-2001. Doi.org/10.1017/S1751731118001258.
  • Grethe, H., Arens-Azevedo, U., Balmann, A., Biesalski, H.K., Birner, R., Bokelmann, W., Christen, O., Gauly M., Knierim, U., Latacz-Lohmann, U., Martinez, J., Nieberg, H., Offermann, F., Pischetsrieder, M., Qaim, M., Renner, B., Schmid, J.C., Spiller, A., Taube, F., Voget-Kleschin, L., Weingarten, P. (2018): Für eine gemeinwohlorientierte Gemeinsame Agrarpolitik der EU nach 2020: Grundsatzfragen und Empfehlungen, Stellungnahme des Wissenschaftlichen Beirats für Agrarpolitik, Ernährung und gesundheitlichen Verbraucherschutz beim Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft, Berichte über Landwirtschaft, Sonderheft 225.
  • Sonntag, W.I., Spiller, A. (2018): Measuring Public Concerns? Developing a Moral Concerns Scale Regarding Non-Product Related Process and Production Methods, in: Sustainability 10 (5): 1-16. Doi.org/10.3390/su10051375.
  • Gassler, B., Spiller, A. (2018): Is it all in the Mix? Consumer preferences for segregated and mass balance certified sustainable palm oil, in: Journal of Cleaner Production 195: 21-31. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.05.039.
  • Brümmer B., Spiller, A., Mehlhose, C., Schulze-Ehlers, B. (2018): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse im Jahr 2017, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 67, Supplement, Die landwirtschaftlichen Märkte an der Jahreswende 2017/18: 119-137.
  • Sonntag, W.I., Golze, S., Spiller, A., Meyer-Höfer, M.v. (2018): There ain’t no such Thing as a Free Lunch: Nachhaltigkeits-Zielkonflikte in der Hähnchenmast aus Verbraucherperspektive, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 67 (1): 31-47.
  • Busch, G., Spiller, A. (2018): Pictures in public communications about livestock farming, in: Animal Frontiers 8 (1): 27-33.
  • Busch, G., Spiller, A. (2018): Introduction: Consumer acceptance of livestock farming around the globe, in: Animal Frontiers 8 (1): 1-13.

  • Kühl, S., Schlüterbusch, L., Spiller, A. (2017): Trust in ag-related marketing claims: a segmentation with German consumers, in: British Food Journal 119 (9): 1999-2012.
  • Lemken, D., Knigge, M., Meyerding, S., Spiller, A. (2017): The Value of Environmental and Health Claims on New Legume Products: A Non-Hypothetical Online Auction, in: Sustainability 9 (8): 1-17 (online). Doi.org/10.3390/su9081340.
  • Wiegand, K., Spiller, A. (2017): Market Orientation of Riding Schools: A Comparison of For Profit and Nonprofit Organizations Using Structural Equation Modeling, in: Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing (2017): 1-23 (online). Doi.org/10.1080/10495142.2017.1326351.
  • Sonntag, W.I., Kaiser, A., Meyer-Höfer, M.v., Spiller, A. (2017): Wie können Ansprüche der Gesellschaft in mögliche Veränderungsprozesse eingebunden werden? Konfrontation von Verbrauchern mit Zielkonflikten aus der Schweinehaltung, in: Berichte über Landwirtschaft 95 (1): 1-27.
  • Kühl, S., Gassler, B., Spiller, A. (2017): Labeling strategies to overcome the problem of niche markets for sustainable milk products: The example of pasture-raised milk, in: Journal of Dairy Science 100 (6): 5082-5096.
  • Lemken, D., Spiller, A., Meyer-Höfer M. v. (2017): The Case of Legume-Cereal Crop Mixtures in Modern Agriculture and the Transtheoretical Model of Gradual Adoption, in: Ecological Economics 137: 20-28.
  • Sonntag, W., Martinez, J., Spiller, A. (2017): Prozessqualitäten in der WTO: Ein Vorschlag für die reliable Messung von moralischen Bedenken am Beispiel des Tierschutzes, in: Agrar- und Umweltrecht 47 (3): 81-88.
  • Spiller, A., Zühlsdorf, A., Nitzko, S. (2017): Instrumente der Ernährungspolitik. Ein Forschungs-überblick – Teil 2, in: Ernährungs Umschau 64 (4): M204-M209. Doi.org/10.4455/eu.2017.015.
  • Spiller, A., Zühlsdorf, A., Nitzko, S. (2017): Instrumente der Ernährungspolitik. Ein Forschungs-überblick – Teil 1, in: Ernährungs Umschau 64 (3): M146-M153. Doi.org/10.4455/eu.2017.012.
  • Busch, G., Weary, D.M., Spiller, A., Keyserlingk, M.A.G. v. (2017): American and German attitudes towards cow-calf separation on dairy farms, in: PLoS ONE 12 (3): e0174013. Doi.org/10.1371/journal.pone.0174013.
  • Wille, S., Busch, G., Spiller, A. (2017): Tiertransporte in der Schweinehaltung: Führen mehr Informationen und Wissen bei Verbrauchern zu einer positiveren Einstellung?, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 66 (1): 1-12.

  • Gassler, B. Meyer-Höfer, M. v., Spiller, A. (2016): Exploring Consumers' Expectations of Sustainability in Mature and Emerging Markets, in: Journal of Global Marketing 29 (2): 71-84.
  • Ikinger, C.-M., Baldamus, J, Spiller, A. (2016): Factors Influencing the Safety Behavior of German Equestrians: Attitudes towards Protective Equipment and Peer Behaviors, in: Animals 6 (14): 1-29. Doi.org/10.3390/ani6020014.
  • Hölker, S., Wiegand, K., Spiller, A., Münch, C. (2016): Typologie der deutschen Pferdehaltung – Eine empirische Studie mittels Two-Step-Clusteranalyse, in: Berichte über Landwirtschaft 94 (3). Doi.org/10.12767/buel.v94i3.130.g306.
  • Ikinger, C., Spiller, A., Kayser, M. (2016): Factors influencing the attitude of equestrians towards sport horse welfare, in: Animal Welfare 25 (4): 411-422.
  • Weingarten, P., Bauhus, J., Arens-Azevedo, U., Balmann, A., Biesalski, H.-K., Birner, R., Bitter, A.W., Bokelmann, W., Bolte, A., Bösch, M., Christen, O., Dieter, M., Entenmann, S., Feindt, M., Gauly, M., Grethe, H., Haller, P., Hüttl, R.F., Knierim, U., Lang, F., Larsen, J.B., Latacz-Lohmann, U., Martinez, J., Meier, T., Möhring, B., Neverla, I., Nieberg, H., Niekisch, M., Osterburg, B., Pischetsrieder, M., Pröbstl-Haider, U., Qaim, M., Renner, B., Richter, K., Rock, J., Rüter, S., Spellmann, H., Spiller, A., Taube, F., Voget-Kleschin, L., Weiger, H. (2016): Klimaschutz in der Land- und Forstwirtschaft sowie den nachgelagerten Bereichen Ernährung und Holzverwendung, in: Berichte über Landwirtschaft. Sonderheft 222.
  • Hemmerling, S., Canavari, M., Spiller, A. (2016): Preference for naturalness of European organic consumers. First evidence of an attitude-liking gap, in: British Food Journal 118 (9): 2287-2307.
  • Weinrich, R., Spiller, A. (2016): Can a Multi-Level Label do Better than a Binary Label for Animal Welfare? A PLS-Analysis of Consumer Satisfaction, in: International Food and Agribusiness Management Review 19 (3), 1-30.
  • Sidali, K.L., Spiller, A., Meyer-Höfer, M. v. (2016): Consumer Expectations Regarding Sustainable Food: Insights form Developed and Emerging Markets, in International Food and Agribusiness Management Review 19 (3): 141-170.
  • Hartmann, L. H., Nitzko, S., Spiller, A. (2016): The significance of definitional dimensions of luxury food, in: British Food Journal 118 (8): 1976-1998.
  • Weinrich, R., Spiller, A. (2016): Developing food labelling strategies: Multi-level labelling, in: Journal of Cleaner Production 137 (2016): 1138-1148.
  • Hemmerling, S., Spiller, A. (2016): Cross-National Sensory Segments in the Organic Market Based on Stated Preferences for the Five Basic Tastes, in: Journal of Food Products Marketing 22 (7), 767-791. Doi.org/10.1080/10454446.2015.1121431.
  • Hemmerling, S., Asioli, D., Spiller, A. (2016): Core Organic Taste: Preferences for Naturalness-Related Sensory Attributes of Organic Food Among European Consumers, in: Journal of Food Products Marketing 22 (7): 824-850. Doi.org/10.1080/10454446.2015.1121428.
  • Busch, G., Spiller, A. (2016): Farmer share and fair distribution in food chains from a consumer’s perspective, in: Journal of Economic Psychology 55: 149-158.
  • Hartmann, L.H., Nitzko, S., Spiller, A. (2016): Segmentation of German Consumers Based on Perceived Dimensions of Luxury Food, in: Journal of Food Products Marketing 23 (7): 734-768. Doi.org/10.1080/10454446.2015.1121426.

  • Wonprawmas, R., Padilla Bravo, C.A., Lazo, A., Canavari, M., Spiller, A. (2015): Practitioners‘ perceptions of the credibility of food quality assurance schemes: exploring the effect of country of origin, in: Quality Assurance and Safety of Crops & Foods 7 (5): 789-799. Doi.org/10.3920/QAS2013.0359.
  • Busch, G., Schwetje, C., Spiller, A. (2015): Bewertung der Tiergerechtheit in der intensiven Hähnchenmast durch Bürger anhand von Bildern: ein Survey-Experiment, in: German Journal of Agricultural Economics, 64 (3): 131-147.
  • Spiller, A. et al. (2015): Wege zu einer gesellschaftlich akzeptierten Nutztierhaltung, Gutachten des Wissenschaftlichen Beirats für Agrarpolitik beim Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft, Berichte über Landwirtschaft, Sonderheft 221.
  • Meyer-Höfer M. v., Nitzko, S., Spiller, A. (2015): Is there an expectation gap? Consumers’ expectations towards organic, in: British Food Journal 117 (5): 1527-1546.
  • Hemmerling, S., Hamm, U., Spiller, A. (2015): Consumption behavior regarding organic food from a marketing perspective – a literature review, in: Organic Agriculture 5 (4): 277-313. Doi.org/10.1007/s13165-015-0109-3.
  • Weinrich, R., Kühl, S., Franz, A., Spiller, A. (2015): Consumer preferences for high welfare meat: self-service counter or service counter? In: International Journal of Food System Dynamics 6 (1): 32-49.
  • Kühl, S., Busch, G, Brümmer, B., Spiller, A. (2015): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse im Jahr 2014, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 64, Supplement, Die landwirtschaftlichen Märkte an der Jahreswende 2014/15: 16-30.
  • Meyer-Höfer, M. v., Wense, Vera v., Spiller, A. (2015): Characterising convinced sustainable food consumers, in: British Food Journal 117 (3): 1082-1104
  • Weinrich, R., Nitzko, S., Spiller, A., Zühlsdorf, A. (2015): Verbraucherverständnis von Verkehrsbezeichnungen, in: Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit 10 (1): 13-22. Doi.org/10.1007/s00003-014-0905-9.

  • Weinrich, R., Kühl, S., Zühlsdorf, A., Spiller, A. (2014): Consumer Attitudes in Germany towards Different Dairy Housing Systems and Their Implications for the Marketing of Pasture Raised Milk, in: International Food and Agribusiness Management Review 17 (4): 205-221.
  • Spiller, A., Zühlsdorf, A., Nitzko, S. (2014): Lebensmittelkennzeichnung und Verbrauchervertrauen – Zugleich eine Erwiderung auf den Beitrag von Dr. Almut Pflüger in ZLR 2/2014, in: Zeitschrift für das gesamte Lebensmittelrecht (ZLR) 5/2014: 523-539.
  • Sidali, K.L. & Spiller, A. (2014). Cultural property rights in the EU geographical indications’ system: Cui prodest? Economia Agro–Alimentare 2: 95-102.
  • Goetzke, B., Nitzko, S., Spiller, A. (2014). Consumption of organic and functional food. A matter of well-being and health?, in: Appetite 77: 96-105.
  • Schulze-Ehlers, B., Steffen, N., Busch, G., Spiller, A. (2014): Supply chain orientation in SMEs as an attitudinal construct, in: Supply Chain Management. An International Journal 19 (4): 395-412.
  • Padilla Bravo, C. A., Soto Rubio, A., Spiller, A. (2014): The homemade food market: An empirical analysis of potential factors determining consumer behavior, in: Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies 4 (1): 32-58.
  • Goetzke, B. I., Spiller, A. (2014): Health-improving lifestyles of organic and functional food consumers, in: British Food Journal 116 (3): 510-526.
  • Cordts, A., Nitzko, S., Spiller, A. (2014): Consumer Response to Negative Information on Meat Consumption in Germany, in: International Food and Agribusiness Management Review (17) Special Issue A: 83-106.
  • Hartmann, L. H., Schulz-Wiemann, C., Spiller, A., Gertheiss, J. (2014): Weiterentwicklung der Rankingsysteme im Reitsport – Ein Experiment, in: Sportwissenschaft 44 (2), 99–115. Doi.org/10.1007/s12662-013-0323-7.
  • Asioli, D., Canavari, M., Pignatti, E., Obermowe, T., Sidali K.L., Vogt, C., Spiller, A. (2014): Sensory Experiences and Expectations of Italian and German Organic Consumers, in: Journal of International Food & Agribusiness Marketing 26 (1): 13-27.

  • Sidali, K.L., Obermowe, T., Filaretowa, O., Spiller, A. (2013): Sensory Marketing: Evidence from a Cluster Analysis of German Consumers (Marketing Sensorial: Evidencias de Uma Análise de Grupos dos Consumidores Alemaes, Rev. Elet. em Gestao, Educacao e Tecnologia Ambiental 11 (11): 2448-2461. (e-ISSN: 2236-1170).
  • Hellberg-Bahr, A., Bartels, L., Spiller, A. (2013): Wertewandel im Agribusiness: Zur Rolle der Solidarität in Genossenschaften, in: Zeitschrift für das gesamte Genossenschaftswesen (ZfgG) 63 (4): 261-276.
  • Busch, G., Obermowe, T., Spiller, A. (2013): Prüfkriterien in Lebensmittelwarentests: Verbraucherwünsche und -erwartungen an sensorische Testergebnisse, in: Journal für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit 8(4): 289-296.
  • Wissenschaftliche Beiräte für Agrarpolitik und für Düngungsfragen beim Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz und des Sachverständigenrates für Umweltfragen der Bundesregierung zur Novellierung der „Düngeverordnung“ (2013): Novellierung der Düngeverordnung: Nährstoffüberschüsse wirksam begrenzen, in: Berichte über Landwirtschaft; Sonderheft 219.
  • Goetzke, B. Nitzko, S., Spiller, A. (2013): Wellness, Gesundheit und Ernährung aus Verbrauchersicht, in: Ernährungs Umschau 60 (9): 152-157.
  • Steffen, N., Schulze, B., Busch, G., Spiller, A. (2013): Supply Chain-Orientierung deutscher Milcherzeuger – Einflussfaktoren und Konsequenzen für Genossenschaftsmolkereien, in: Zeitschrift für das gesamte Genossenschaftswesen (ZfgG) 63 (3): 201-218.
  • Padilla Bravo, C., Villanueva Ramirez, I., Neuendorff, J., Spiller, A. (2013): Assessing the impact of unannounced audits on the effectiveness and reliability of organic certification, in: Organic Agriculture 3 (2): 95-109. Doi.org/10.1007/s13165-013-0048-9.
  • Hemmerling, S., Obermowe, T., Canavari, M., Sidali, K. L., Stolz, H., & Spiller, A. (2013): Organic food labels as a signal of sensory quality—insights from a cross-cultural consumer survey, in: Organic Agriculture 3 (1): 57–69. Doi.org/10.1007/s13165-013-0046-y.
  • Kayser, M. Nitzko, S., Spiller, A. (2013): Analysis of Differences in Meat Consumption Patterns, in: International Food and Agribusiness Management Review 16 (2): 43-56.
  • Cordts, A., Wittig, F., Schulze, B., Eisinger-Watzl, M., Heuer, T., Spiller, A., Hoffmann, I. (2013): Eine Typologisierung männlicher Bio-Käufer und Nicht-Bio-Käufer: Ernährungs-, Gesundheits- und Kaufverhalten, in: Ernährungs Umschau 60 (3): 36-42.
  • Schlecht, S., Steffen, N., Spiller, A. (2013): Vertragsmanagement in Molkereien nach Auslaufen der Milchquotenregelung, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 62 (1): 1-17.
  • Fahlbusch, M., Steffen, N., Spiller, A., Hellberg-Bahr, A., Brümmer, B. (2013): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse im Jahr 2012, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 62, Supplement, Die landwirtschaftlichen Märkte an der Jahreswende 2012/13: 46-66
  • Padilla Bravo, C., Cordts, A., Schulze, B., Spiller, A. (2013): Assessing determinants of organic food consumption using data from the German National Nutrition Survey II, in: Food Quality and Preference 28 (1): 60-70. Doi.org/10.1016/j.foodqual.2012.08.010.

  • Steffen, N., Mann, S., Schlecht, S., Stigler, M., Gairing, M. und Spiller, A. (2012): Contract Management nach dem Ende der Milchkontingentierung – ein binationaler Vergleich. In: Yearbook of Socioeconomics in Agriculture (YSA) 2012: 177–200.
  • Bicskei, M, Bizer, K. Sidali, K.L. and Spiller, A. (2012): Reform Proposals on the Geographical Indications of the European Union for the Protection of Traditional Knowledge. The WIPO Journal 3 (2): 222-236.
  • Kayser, M., Schlieker, K., Spiller, A. (2012): Die Wahrnehmung des Begriffs “Massentierhaltung“ aus Sicht der Gesellschaft, in: Berichte über Landwirtschaft 90 (3): 417-428.
  • Padilla Bravo, C., Spiller, A., Villalobos, P. (2012): Are Organic Growers Satisfied with the Certification System? A Causal Analysis of Farmers’ Perceptions in Chile, in: International Food and Agribusiness Management Review 15 (4): 115-136.
  • Franz, A., Deimel, I. und Spiller, A. (2012): Concerns about animal welfare: A cluster analysis of German pig farmers, in: British Food Journal 114 (10): 1445-1462.
  • Schlecht, S., Spiller, A. (2012): A Latent Class Cluster Analysis of Farmers‘Attitudes Towards Contract Design in the Dairy Industry, in: Agribusiness. An International Journal 28 (2): 121-134.
  • Granoszewski, K., Spiller, A. (2012): Entscheidungsverhalten von Landwirten bei Investition in die Biogaserzeugung, in: Berichte über Landwirtschaft 90 (2): 284-301.
  • Deimel, I., Franz, A., Spiller, A. (2012): Animal Welfare: eine empirische Analyse landwirtschaftlicher Frames, in: German Journal of Agricultural Economics, 61. Jahrgang, Heft 2: 114-126.
  • Obermowe, T., Scholz, K. Spiller, A., Nitzko, S. (2012): Bekundete sensorische Präferenzen bei Lebensmitteln: Wie unterscheiden sich Bio-Käufer und Nichtkäufer?, in: Ernährungs Umschau 59 (4): 202-210.
  • Wissenschaftlicher Beirat für Agrarpolitik beim Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz (2012): Ernährungssicherung und nachhaltige Produktivitätssteigerung, Gutachten, in: Berichte über Landwirtschaft 90 (1): 5-34.
  • Wissenschaftliche Beiräte für Verbraucher- und Ernährungspolitik sowie Agrarpolitik beim Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz (2012): Politik-strategie Food Labelling, Gutachten, in: Berichte über Landwirtschaft 90 (1): 35-69.
  • Rojas-Méndez, J., Sadrudin, S. A., Claro-Riethmüller, R., Spiller, A. (2012): Acceptance of Genetically Modified Foods with Health Benefits: A Study in Germany, in: Journal of Food Products Marketing 18 (3): 200-221.
  • Hellberg-Bahr, A., Fahlbusch, M., Brümmer, B. und Spiller, A. (2012): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: German Journal of Agricultural Economics, 61. Jahrgang, Heft 1, Supplement: 41-59.

  • Reise, C., Musshoff, O., Granoszewski, K., Spiller, A. (2011): Which factors influence the expansion of bioenergy? An empirical study of the investment behaviours of German farmers, in: Ecological Economics 73 (2012): 133-141.
  • Fahlbusch, M., Steffen, N., Brümmer, B., Spiller, A. (2011): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: German Journal of Agricultural Economics, 60. Jahrgang, Heft 1, Supplement: 52-71.
  • Gille, C., Hoischen-Taubner, S., Spiller, A. (2011): Neue Reitsportmotive jenseits des klassischen Turniersports. Eine empirische Untersuchung, in: Sportwissenschaft 41(1): 34-42.
  • Gyau, A., Spiller, A., Wocken, C. (2011): Price or relational behaviours? Supplier relationship management in the German dairy industry, in: British Food Journal 113 (7): 838-852.
  • Wissenschaftlicher Beirat für Agrarpolitik beim Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz (2011): Kurzstellungnahme zur Mitteilung der Europäischen Kommission über die Ausgestaltung der Gemeinsamen Agrarpolitik bis 2020, in: Berichte über Landwirtschaft 89 (1): 5-8.
  • Wissenschaftlicher Beirat für Agrarpolitik beim Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Verbraucherschutz (2011): Kurzstellungnahme zur Einführung eines Tierschutzlabels in Deutschland, in: Berichte über Landwirtschaft 89 (1): 9-12.
  • Kayser, M., Böhm, J., Spiller, A. (2011): Die Agrar- und Ernährungswirtschaft in der Öffentlichkeit – Eine Analyse der deutschen Qualitätspresse auf Basis der Framing-Theorie, in: Yearbook of Socioeconomics in Agriculture 4 (1): 59-83.

  • Gille, C., Kayser, M., Spiller, A. (2010): Target Group Segmentation in the Horse Buyers‘ Market against the Background of Equestrian Experience, in: Journal of Equine Sciences 21 (4): 67-72.
  • Schaper, C., Spiller, A., Theuvsen, L. (2010): Risikoneigung und Risikoverhalten von Milcherzeugern, in: Yearbook of Socioeconomics in Agriculture (YSA) 3 (1): 157-193.
  • Franz, A., Schaper, C., Spiller, A., Theuvsen, L. (2010): Geschäftsbeziehungen zwischen Landwirten und Lohnunternehmen: Ergebnisse einer empirischen Analyse, in: Yearbook of Socioeconomics in Agriculture (YSA) 3 (1): 195-230.
  • Isermeyer, F. et al. (2010): Koexistenz Gentechnik in der Land- und Ernährungswirtschaft – Stellungnahme des wissenschaftlichen Beirates für Agrarpolitik Mai 2010, in: Berichte über Landwirtschaft 88 (3): 365-386.
  • Isermeyer, F. et al. (2010): EU-Agrarpolitik nach 2013. Plädoyer für eine neue Politik für Ernährung, Landwirtschaft und ländliche Räume. Gutachten des wissenschaftlichen Beirates für Agrarpolitik Mai 2010, in: Berichte über Landwirtschaft. Zeitschrift für Agrarpolitik und Landwirtschaft, 88 (2): 173-202.
  • Franz, A., Meyer, M. v., Spiller, A. (2010): Prospects for a European Animal Welfare Label from the German Perspective: Supply Chain Barriers, in: International Journal on Foodsystem Dynamics 1 (4): 318-329.
  • Franz, A., Meyer, M. v., Spiller, A. (2010): Diffusionsstrategien für Nachhaltigkeitslabel: Das Fallbeispiel Tierschutzlabel, in: Zeitschrift für Umweltpolitik & Umweltrecht (ZfU) 4/2010: 417-443.
  • Franz, A., Meyer, M. v., Spiller, A. (2010): Barrieren auf dem Weg zu einem Animal Welfare Label – Ansichten verschiedener Stakeholder, in: Berichte über Landwirtschaft 88 (3): 456-469.
  • Böhm, J., Spiller, A., Cossel, C. v. (2010): Die (neue) Lust am Discount? – Einkaufsmotive und Kaufbarrieren, in: Ernährungs Umschau 11/10: 598-604.
  • Boehm, J., Kayser, M., Spiller, A. (2010): Two Sides of the Same Coin? Analysis of the Web-Based Social Media with Regard to the Image of the Agri-Food Sector in Germany, in: International Journal on Food System Dynamics 1 (3): 264-278.
  • Steffen, N., Schlecht, S., Spiller, A. (2010): Preisbildung im genossenschaftlichen System am Beispiel der Milchwirtschaft, in: Zeitschrift für das gesamte Genossenschaftswesen 60 (3): 206-240.
  • Isermeyer, F. et al. (2010): Nutzung von Biomasse zur Energiegewinnung – Empfehlungen an die Politik, Gutachten des wissenschaftlichen Beirates für Agrarpolitik, in: Berichte über Landwirtschaft. Zeitschrift für Agrarpolitik und Landwirtschaft, Sonderheft 216.
  • Gille, C., Spiller, A. (2010): Kundenorientierte Züchtung in der deutschen Reitpferdezucht. Zielgruppensegmentierung im Reitsport: eine empirische Analyse, in: Züchtungskunde 82 (3): 229-240.
  • Albersmeier, F., Schulze, H., Spiller, A. (2010): System Dynamics in Food Quality Certifications: Development of an Audit Integrity System, in: International Journal on Food System Dynamics 1 (1): 69-81.
  • Fahlbusch, M., Bahr, A., Brümmer, B., Spiller, A. (2010): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: German Journal of Agricultural Economics (GJAE) 59, Supplement: 45-62.
  • Schulze, H., Spiller, A. (2010): Farmers‘ Acceptance of the Organic Certification System in Germany: A Partial Least Squares Model, in: Journal of International Food & Agribusiness Marketing 22 (1): 7-36. ISSN: 0897-4438 print/1528-6983 online.
  • Albersmeier, F, Spiller, A. (2010): Die Reputation der Fleischwirtschaft: eine Kausalanalyse, in: German Journal of Agricultural Economics 59 (4): 258-270.

  • Bahlmann, J., Spiller, A., Plumeyer, C.-H. (2009): Diffusion und Akzeptanz von Internet-basierten Informationssystemen: Ergebnisse einer empirischen Analyse in der deutschen Veredelungswirtschaft, in: Elektronische Zeitschrift für Agrarinformatik (eZAI): 1-45.
  • Bahlmann, J., Spiller, A. (2009): The effect of institutional innovations on food chain governance: a case study on the shifting role of the German QS system from certification to supply chain coordination, in: Journal on Chain and Network Science 9 (2): 89-103.
  • Gyau, A., Voss, J., Spiller, A., Enneking, U. (2009): Farmer Acceptance of Genetically Modified Seeds in Germany: Results of a Cluster Analysis, in: International Food and Agribusiness Management Review 12 (4): 63-82.
  • Albersmeier, F., Schulze, H., Spiller, A. (2009): Evaluation and reliability of the organic certification system: perceptions by farmers in Latin America, in: Sustainable Development 17 (5): 311-324.
  • Lülfs-Baden, F., Spiller, A. (2009): Warum die Schüler nicht in die Mensa gehen: Zur Akzeptanz der Schulverpflegung, in: Ernährungs Umschau 56 (9): 506-513.
  • Spiller, A., Theuvsen, L. (2009) (Hrsg.): Milk Production and Dairy Markets: Structures, Strategies and Policies, in: Agrarwirtschaft 58 (5/6).
  • Gyau, A., Spiller, A. (2009): Comparison of relationship perception in the international fresh produce business, in: Journal of Enterprise Information Management 22 (4): 441- 455.
  • Bahlmann, J., Spiller, A. (2009): Inter-organizational information systems in meat chains: the linkage between supply chain organization and system requirements, in: Journal on Chain and Network Science 9 (1): 59-69.
  • Gyau, A, Spiller, A. (2009), An integrated model of buyer-seller relationship performance in agribusiness: The partial least squares approach, in: Journal on Chain and Network Science, 9 (1): 25-41.
  • Albersmeier, F., Schulze, H., Jahn, G., Spiller, A., (2009): The reliability of third-party certification in the food chain: From checklists to risk-oriented auditing, in: Food Control 20 (10): 927-935.
  • Voss, J., Spiller, A., Enneking, U. (2009): Zur Akzeptanz von gentechnisch verändertem Saatgut in der deutschen Landwirtschaft, in: Agrarwirtschaft 58 (3): 155-167.
  • Lülfs-Baden, F. Bolten, J., Kennerknecht, R., Spiller, A. (2009): Perspectives of Small Retailers in the Organic Market: Customer Satisfaction and Customer Enthusiasm, in: Journal of Food Products Marketing 15 (3): 267-282.
  • Lülfs-Baden, F., Spiller, A. (2009): Students’ perceptions of school meals: A challenge for schools, school meal providers, and policy makers, in: Journal of Foodservice 20 (1): 31–46.
  • Fahlbusch, M., Bahr, A., Brümmer, B., Spiller, A. (2009): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: Agrarwirtschaft 58 (1): 36-52.

  • Albersmeier, F., Spiller, A., Jäckel, K. (2008): Öffentlichkeitsorientierung in der Ernährungswirtschaft: Eine empirische Studie zum Umgang mit kritischen Anspruchsgruppen, in: Zeitschrift für Management (ZfM) 3 (4): 363-383.
  • Schulze, H., Jahn, G., Neuendorff, J., Spiller, A. (2008): Die Öko-Zertifizierung in Deutschland aus Sicht der Produzenten: Handlungsvorschläge zur politischen Weiterentwicklung, in: Berichte über Landwirtschaft 86 (3): 502-534.
  • Schulze, H., Böhm, J., Kleinschmit, D., Spiller, A., Nowak, D. (2008): Öffentliche Wahrnehmung der Primärverantwortung für Lebensmittelsicherheit: Eine Medienanalyse der Gammelfleisch-skandale, in: Agrarwirtschaft 57 (7): 334-345.
  • Lülfs-Baden, F., Rojas-Méndez, J., Spiller A. (2008): Young consumers’ evaluation of school meals, in: Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 20 (4): 25-57.
  • Schulze, H., Albersmeier, F., Gawron, J.-C., Spiller, A., Theuvsen, L. (2008): Heterogeneity in the Evaluation of Quality Assurance Systems: The International Food Standard (IFS) in European Agribusiness, in: International Food and Agribusiness Management Review, 11 (3): 99-138.
  • Schulze, H., Spiller, A., Böhm, J., de Witte, T. (2008): Ist Geiz wirklich geil? Preis-Qualitäts-Relationen von Hersteller- und Handelsmarken im Lebensmittelmarkt, in: Agrarwirtschaft 57 (6): 299-310.
  • Lülfs-Baden, F., Spiller, A., Zühlsdorf, A., Mellin, M. (2008): Customer satisfaction in farmer-to-consumer direct marketing, in: International Food and Agribusiness Management Review 11 (2): 49 -72.
  • Gyau, A., Spiller, A. (2008): The impact of supply chain governance structures on the inter-firm relationship performance in agribusiness, in: Agricultural Economics – Czech 54 (4): 176-185.
  • Mertens, E., Hoffmann, I., Schneider, K., Claupein, E., Spiller, A. (2008): Lebensmittelkosten bei verschiedenen Ernährungsweisen, in: Ernährungs Umschau 55 (3): 139-143 und Ernährungs-Umschau 55 (4): 210-215.
  • Wocken, C., Hemme, T., Ramanovich, M., Fahlbusch, M., Spiller, A. (2008): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: Agrarwirtschaft 57 (1): 36-58.

  • Padilla, C., Villalobos, P., Spiller, A., Henry, G. (2007): Consumer preference and willingness to pay for an officially certified quality label: Implications for traditional food producers, in: Agricultura Técnica (Chile) 67(3): S. 300-308.
  • Gyau, A., Spiller, A. (2007): Determinants of trust in the international fresh produce business between Ghana and Europe, in: International Business Management 1 (4): 104-111.
  • Gyau, A., Spiller, A. (2007): The role of organizational culture in modelling buyer-seller relationships in the fresh fruit and vegetable trade between Ghana and Europe, in: African Journal of Business Management 1 (8): 218-229.
  • Sidali, K. L., Schulze, H., Spiller, A. (2007): Farm vacation tourism: between tradition and innovation, in: Swiss Society for Agricultural Economics and Rural Sociology (Hrsg.) (2007): Agrarwirtschaft und Agrarsoziologie, 1/07, Zürich: 75-90.
  • Schulze, B., Spiller, A., Theuvsen, L. (2007): A broader view on vertical coordination: lessons from German pork production, in: Journal on Chain and Network Science 7 (1): 35-53.
  • Wocken, C., Spiller, A. (2007): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: Agrarwirtschaft (56) 1: 26-47.
  • Spiller, A., Schulze, B. (2007): Marktentwicklungen in der Schweineproduktion: Eine ökonomische Analyse der vertikalen Bindung in der Supply Chain, in: Züchtungskunde 79 (1): 21-32.
  • Sidali, K., Schulze, H., Spiller, A. (2007): Farm Tourism between Tradition and Innovation, in: Agrarwirtschaft und Agrarsoziologie (Economie et Sociologie Rurales) 1/07: 75-90.

  • Adasme, C., Spiller, A., Díaz, J. (2006): Determinación de Preferencias del Consumidor de la Región Metropolitana hacia la frutilla blanca (Fragaria chiloensis). Un Análisis Conjunto y una Prueba Sensorial, in: Economía Agraria 10 (2006): 1-10.
  • Bahrs, E., Cramon-Taubadel S. v., Spiller, A., Theuvsen, L. Voget, B., Zeller, M. (2006): Unternehmen im Agrarbereich vor neuen Herausforderungen – Bericht über die 45. Jahrestagung der Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften des Landbaues e. V. (GEWISOLA) 2005 in Göttingen, in: Berichte über Landwirtschaft 84 (2): 289-313.
  • Lüth, M., Spiller, A. (2006): Markenführung in der Fleischwirtschaft – zum Markentransfer¬potenzial der Marke Wiesenhof, in: Agrarwirtschaft 55 (3): 142-151.
  • Spiller, A., Staack, T., Schramm, M. (2006): Zur Markenlücke genossenschaftlicher Industrieunter-nehmen in der Ernährungswirtschaft, in: Zeitschrift für das gesamte Genossenschaftswesen 56 (3): 229-242.
  • Schulze, B., Spiller, A., Wocken, C. (2006): Relationship quality in agri-food chains: Supplier management in the German pork and dairy sector, in: Journal on Chain and Network Science 6 (1): 55-68.
  • Gerlach, S., Spiller, A., Wocken, C. (2006): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: Agrarwirtschaft 55 (1): 29-50.
  • Correll, O., Spiller, A., Steinmann, H.-H. (2006): Mittelständische Unternehmen als ökologische Folger, in: UmweltWirtschaftsForum (uwf) 14 (3): 69-75.

  • Müller, M., Spiller, A. (2005): Virtuelle Öko-Communities – Bessere Produktvermarktung durch Kundenbin¬dung: Eine empirische Analyse am Beispiel Naturkost.de, in: UmweltWirtschafts-Forum (uwf) 13 (4): 62-66.
  • Lüth, M., Spiller, A., Wegener, A., Zühlsdorf, A. (2005): Köche als Kunden: Direktvermarktung landwirtschaftlicher Spezialitäten an die Gastronomie, in: Berichte über Landwirtschaft 83 (2): 278-293.
  • Gerlach, S., Spiller, A., Wocken, C. (2005): Der Markt für Milch und Milcherzeugnisse, in: Agrarwirtschaft 54 (1): 35-48.
  • Jahn, G., Schramm, M., Spiller, A. (2005): The Reliability of Certification: Quality Labels as a Consumer Policy Tool, in: Journal of Consumer Policy 28 (1): 53-73.

  • Lüth, M., Spiller, A. (2004): „Mit Sicherheit gut essen?!“ In: Ernährungs Umschau 51 (6): 238-241.

  • Schramm, M., Spiller, A. (2003): Farm-Audit- und Farm-Advisory-System - Ein Beitrag zur Ökonomie von Qualitätssicherungssystemen, in: Berichte über Landwirtschaft, 81 (2): 165-191.

  • Spiller, A. (2001): Preispolitik für ökologische Lebensmittel: Eine neoinstitutionalistische Analyse, in: Agrarwirtschaft 50 (7): 451-461.
  • Spiller, A. (2001): Praxiskrise der Marketinglehre, in: Marketing ZFP, Nr. 1: 41-54.