PD Dr. Jan Logemann
Forschung
- Kapitalismusgeschichte
- Geschichte des Konsums (Kredit, Einzelhandel, Haushalte)
- Geschichte der Grenzen und Elitenmigration
- Geschichte von Bestattungsmärkten und -unternehmen
- Marketing- und Designgeschichte
- Vergleichende deutsch-amerikanische Geschichte im 20. Jahrhundert
- The World the Marketers Made: Choice Architects and the Business Origins of Behavioral Economics, 1960-2000” (Principal Investigator)
Collaborative Research Project with Prof. Eli Cook (Haifa University), funded by the Ministry of Science and Culture (funding line zukunft.niedersachen), 2025-2028. The project examines linkages in the development of behavioral economic theory and marketing practices since the 1960s and investigates the economic and social implications of an emerging “choice architecture” in the pre-digital age.
Werdegang
- Seit Dez. 2025:Lecturer Economics / North American Studies, Universität Bonn
- 2025 (April – November): Vertretung W3-Professur Wirtschafts- und Sozialgeschichte, Georg-August Universität Göttingen
- 2023 (Sommersemester): Vertretung W3-Professur Amerikanische Geschichte, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
- 2021 (Sommersemester): Vertretung W3-Professur Geschichte Nordamerikas, Ruhr-Universität Bochum
- 2020 (Sommersemester): Vertretung W3-Professur Geschichte Großbritanniens und Nordamerikas, Universität Kassel
- Seit 2017: Affiliated Faculty, School of Social Sciences, University of Glasgow
- Seit 2014 — 2025: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Wirtschafts- und Sozialgeschichte an der Georg-August-Universität Göttingen und Program Director (Göttingen) Erasmus Mundus MA “Global Markets, Local Creativities” (GLOCAL)
- 2010 — 2014: Leiter der BMBF Nachwuchsforschungsgruppe Transatlantic Perspectives: Europe in the Eyes of European Immigrants to the United States, 1930-1980. (http://www.transatlanticperspectives.org)
- 2010 — 2014: Research Fellow am Deutschen Historischen Institut Washington, D.C.
- 2009 — 2010: Fellow in the History of Consumption, DHI Washington
- WS 2008: Visiting Assistant Professor in History an der Bloomsburg University of Pennsylvania
- 2007 — 2008: Lecturer in History, Pennsylvania State University
- 2007: Promotion in Neuester Geschichte, Pennsylvania State University
- 2002: Magister Artium in Geschichte, Humboldt Universität zu Berlin
- 1996 — 2002: Studium der Geschichte, Politikwissenschaften und Nordamerikastudien an der Humboldt Universität zu Berlin, Freien Universität Berlin, und Pennsylvania State University
- BHC. Business History Conference
- Verein für Socialpolitik (Wirtschaftshistorischer Ausschuss)
- DGFA: Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien
- AHA. American Historical Association
- ASA. American Studies Association
- GSA. German Studies Association
- Verband deutscher Historiker und Historikerinnen
- Business History Review
- Journal of Design History
- Journal for Historical Research in Marketing