Centre for Modern Indian Studies (CeMIS)

Bald beginnt die Bewerbungsfrist für den Bachelor

CeMIS Students-final?


Interessierst Du Dich für das heutige Indien? Für soziale, politische und ökonomische Fragen wie Ungleichheit und Entwicklung, Migration, Arbeit, Populismus, religiöse Vielfalt, das Kastensystem und (Post)Kolonialismus? Willst Du diese komplexen Themen besser verstehen und sie aus möglichst vielen fachlichen Perspektiven – historisch, politikwissenschaftlich, ethnologisch, religionswissenschaftlich, ökonomisch – betrachten? Möchtest Du über Europa und die üblichen europäischen Perspektiven hinausdenken?


Dann ist der B.A.-Studiengang „Moderne Indienstudien“ genau das Richtige für Dich!

Das Bewerbungsportal öffnet am 1. Juli und schließt an folgenden Daten: Bei einem zulassungsbeschränkten Zweitfach der 15. Juli und bei einem zulassungsfreien Zweitfach der 30. September.

Die Bewerbungsfrist für den Master ist für dieses Jahr vorüber.


Photo: Some of the current batch of B.A. and M.A. students at CeMIS. Photos/Collage: Jonathan Michaeli.


CeMIS Kolloquium Sommersemester 2019


Plakat 3


German Research Foundation grants extension for Dr. Bhaswati Bhattacharya's project on coffee consumption in India in the 20th century


The DFG grant for the research project "The Social History of Coffee in 19th & 20th century India" has been extended by one year. During this year, Dr. Bhattacharya intends to focus on the question to what extent the habits of consumers of a certain commodity may be shaped by the political economy of the commodity concerned. Socio-cultural theories of consumption take it for granted that the 'thing' or the consumer product in question and the conduits of the circulation of knowledge of the product are easily accessible to its potential consumers. She argues that by making certain segment the cornerstone of the market, and restricting the quantity available in another, promoting certain forms of limited consumption among certain sections of the population, and projecting partial information, the industry may guide the consumption habits in a society where information and resources are not equally distributed.



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